Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by hanst,

Eftersom jag avvecklade mitt nano när vi sålde huset så tänkte jag att det är dax för en ny tråd med mitt nya akvarium. Karet är en 60x60x60 kub som jag hittade billigt på blocket, tanken med den är att den ska vara temporär tills vi hittar ett nytt hus och då blir det antingen en ny likadan fast med den spec. jag vill, eller om jag får ok här hemma ett större Så till specen 216 l kub borrad med två st 25 mm och ett 20 mm. 45 l sump Coral Box d700 skummare Jebao dc3000 returpump 3 st jebao wp10 streeamers Smart ATO Min reef angel för ljuset och temp Samt min diy led-ramp med 30 st 3W cree dioder. IKEA köksskåp som bänk. Ska försöka uppdatera med lite mer bilder i m…

• 13 svar
    • 2k visningar
  2. Started by Pasaputte,

Hej har börjat planering på en ny bänk för min nya kar och behöver hjälp. dosering pump Jebao D4 Eftersom jag har dålig med utrymme så är jag tvungen att placera min dosering pump under karet ihop med sumpen eller ovanför sumpen min fråga hur tåligt en dosering pump kan vara för allt fukt/salt och annat nära/ovan sumpen ? eller ska jag tänka på nåt annat alerantiv? Tack för svar . MVH patrick

3. Started by Scuba,

Jaha ja...Så då var sommaren över och man får lite mer tid till sina akvarium. Det här karet har puttrat på i ca 1månad mörklagt, och nu ca 2veckor med belysning på, med ökning 1tim/v. 2st små clowner fick oxå hoppa i nu. Lite info om baljan: 720l med intern sump Deltec 1660 Kelo led AK200S Retur pump ställbar eheim. Maxspect gyre 150.(kommer att ökas på) Eheim 2075 ytterfilter med siporax och en uvc inkopplad på den. Inriktning på karet? Ja det kan barka iväg åt vilket håll som helst, men just nu är väl målet lite större fisk, Imperator, zebra muräna, kirurg..osv Samt lite sps och ev. några…

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,9k visningar
  4. Nu startar jag en ny tråd vid sidan om min gamla om mitt 450 liters kar. Har skickat efter prisuppgifter på ett nytt kar med diamantglas, ytavrinning och sump. Karet kommer att byggas in på liknande sätt som da Truckas, här på guiden. Det kommer att bli en rumsavdelare hemma hos oss. Jag har saknat mycket att kunna utnyttja utrymmet åt båda håll. Det blir ju mer plats för koraller på det sättet också. Raster att ha under stenen är inhandlade och jag kollar runt på skummare med bättre kapacitet. Har hittat en Bubble Magus för 700-900 liters kar. En eller två Jebao 45 pumpar ska inhandlas för att få bättre strömning på en större yta vatten. Har funderingar på att göra mig a…

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by patteDala,

Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand. Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar. Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa Akvarium: Deltec 360l Sump: c:a 75l Belysning: Razor 180w 15000k Ato: Tunze 3155 Returpump: Skummare Salt: Red Seas Pro

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by patrik033,

Hej skulle behöva lite hjälp angåend mitt nya bygge och främst då själva överrinningen och hålen ner till sumpen. Har tänkt mig 3x 25 mm,2 ner och en upp. Det blir ca 800x700x600 stort. Hade tänkt mig att överrinningen skulle ha måtten 150x150 och sitta ca 4 cm ner. Kan det här funka?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,1k visningar
  7. Started by NiXoN,

Karet Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen). Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter. Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den... Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg. Teknik Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är…

8. Started by Kaitsuh,

Hej Jag hetter Kai Halonen och saltvattes intresset startede 2010.Det är mitt tredje saltvattens akvariet. Red sea har varit igång et år nu.

• 12 svar
    • 2,8k visningar
  9. Started by Tomtom,

Hej. Nu har mitt akvarium rullat på i 6 månader. Jag är mycket nöjd med det mesta. Men det finns vissa saker jag inte får att funka riktigt som jag vill och skulle vilja ha lite funderingar över vad som kan göras. Det blir ju lite att jag inte vill förstöra nu när det funkar men ändå. Nått kanske kan göras. Lite fakta. Storlek 100*60*60. Jag har två maxspec 120 wattare. Kör ca en deciliter biopellets. Halv deciliter kol och samma mängd fosfatremover. Skummare. Cheto alger i sumpen. Vattnet är stabila värden på ca 420-440, mg 1300-1330, karbonater 7-7,5. Använder balling. Fosfor ser ut som 0... men om man ställer ett likadant rör bredvid med bara vatten ser man lite svag…

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Stille,

Hej alla likasinnade. Då mitt kar nu varit igång sedan September förra året är det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestämde sig för ett par år sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. Då lades hobbyn ner ett tag men nu är det alltså dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-) Helbild på "algsoppan". Karet är ett 550 liters med en sump på ynka 40 liter. Jag har själv borrat 3 hål i akvariet och byggt en avrinningslåda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag måste säga att det funkar över förväntan. Sväljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor) Alla del…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  11. en tråd om mitt Reefer 170, jag är motvilligt mer och mer fashinerad av mindre välkomponerade burkar, sen om jag själv klarar av att kvalificera... men iaf. så här är mitt Reefer 170

• Gilla
    • 12 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Micke81,

Tänkte strata en tråd med min nya burk!! Har sen tidigare ett Lido 120 som jag gjorde om till salt för att testa drömmen om att ha ett saltvattensakvarium. Kände rätt snabbt att jag ville ha större, och fick faktiskt med mig sambon på det :). Började kolla runt lite här efter ett större kar och hittade ett 340L som m0jjen sålde. Så stort tack för affären!!:) Har idag kopplat ihop allt och dragit igång det. Började med en liten läcka på returen inne i underskåpet, men är nu fixat. Tekniken jag har idag: Skummare: Deltec SC 1456 Belysning: 2X Hydra 52 Retur: Jecod DCS-3000 Cirkulation: Jecod RW-4 ( kommer att sätta in 1 …

• Gilla
    • 12 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Skafar,

Hej. Är i akvariebyte tankar. Vi har idag ett Red Sea 250 Max som vi är väldigt nöjda med. Enkelt att komma igång med, plugg and play helt enkelt! Nu vill vi satsa på något större. Red Seas 650 är väldigt lockande men vi vill ha LED ljus men tyvärr finns inte det valet. Vad hade ni köpt om ni hade en budget på 40-50 000:- ? Vi vill ha ett snyggt akvarium, både som inredning och akvarium. Så tyst som möjligt. Full automatik, vattenpåfyllning, kylare, LED ljus med massor av inställningsmöjligheter, Soluppgång osv. Finns det någon firma som bygger efter beställning? Med vänlig hälsning //Micke

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by sparrow,

Vi har haft lite slängar fram och tilbaka med olika kar, fisk m.m sedan så har man gått igenom missar som dem flesta gjort någon gång skulle jag tro iaf.. Här kommer lite niformation om vad vi kör med idag i vårat kar: deltec skummare 2st 55*3w 50/50 blå/vit led fohsban reaktor 150 10w Uvc Deltec seio propp 500 seio propp 1000 ett pumphuvud på 1000l/h vi inväntarr en jebo wp-40 wavemaker så vi får bättre cirkulation i karet.. Invånare i karet är: 1 St clownfiskar ocellaris 1 st Paracanthurus hepatus - Palett kirurg (doris) 4st sniglar "turbo" 6st sandvändande turbo snäckor 1st putsar räka 1st sandvändande sjöstjärna ! 1st orange sjöstjärna 1St Ctenochaetus striatus…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  15. Hej allt kunnigt folk! Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

• 11 svar
    • 2,7k visningar
  16. Started by Amazonus,

Så var det dags att ge sig in i saltvattensakvarium är tanken. :-) Jag har precis gjort läckage inspektion av karet. Det verkar hålla tätt med sötvatten iaf. Alltid en början. Man vill ju inte ha en halvkubik vatten på golvet. Just för tillfället håller jag på o kollar över vilket ljus jag behöver. Eftersom ekonomin styr över hela projektet kommer jag försöka hitta DIY eller begagnad lösningar. Skynda långsamt helt enkelt, och sen är det ju alltid kul att bygga saker. Det som är den roligaste utmaning, att hitta egna lösningar. Om någon där ute har roliga och bra billiga lösningar på all möjlig teknik är jag alltid intresserad av att diskutera och spåna. :-) Mitt kar är …

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  17. I Fredgas (4/5-18) hände det, då flyttades allt över från mitt Aqua Medic Cubicus 140L till mitt nya Red Sea Reefer 350. Jag flyttade över kanske 80% av allt det gamla vattnet, ca 50% av den gamla sanden, alla stenar, koraller och fiskar fick självklart följa med också. Jag vill tacka Herkules Zoo (Jörgen, you tha man!) i Göteborg för att det var snälla nog att hjälpa mig med massa information samt att jag även fick låna ett part stora tunnor som gjorde det möjligt att blanda tillräckligt med vatten. Då jag inte hade sand så att det räckte har jag varit tvungen att fylla på med mer död sand för att täcka botten. Teknik i Karet. …

• Gilla
    • 11 svar
    • 2,8k visningar
  18. Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: …

• Gilla
    • 11 svar
    • 3,5k visningar
  19. Started by Mazzi,

Hej Jag läste runt här på guiden säkert ett år innan jag över huvud taget vågade ge mig på det här med salt och nu får jag nog inse att jag behöver lite guidning och då kan jag lika gärna starta en tråd . I december 2013 satte jag igång min kub, med med följande utrustning: *Akvarium med tillhörande sump helt i optiwhite *Hemmabyggd bänk av IKEA köksskåp *AI hydra belysning *Deltec sc 1350 skummare *20kg levande sten *Levande sand Just nu finns följande inneboende: *4st clowner *1st Salarias fasciatus (flyttade in idag) *1st Ecsenius bicolor *1st Basslet (?) *2st sjöborrar *2st sandvändande sjöstjärnor *2st sandvändande snäckor (?) *2st putsarräkor *1st boxarräka *1st e…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by stigsdotter,

Som nybörjare inom salt är man lite feg att ge sig till känna har jag märkt, är rädd för vad andra ska tycka om alla knäppa saker man säkert gör och alla fråååågor som man ställer men samtidigt är det ju kul att ha sin väg från scratch till stegvis bättre och även förändringar man gör med tiden samlade på ett ställe, som en tråd här Så här börjar det. Hämtar karet, fyra timmars resa, tidig fm kl 9. Det tog sin tid att plocka ner allting eftersom jag köpte karet med all incluse, fyllde en 3,5 ton skåpbil. Hemma igen mot kvällen, nu blir det stressigt, LS ska sköljas av, ja allt saltvatten som var i karet har fått följa med hem, fiskar ska ner i tillfällig burk. Osmos …

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,7k visningar
  21. Hej alla! Detta är min första post här. Har dock varit flitig besökare på forumet sedan jag började med saltvatten för ett knappt år sedan och fått massor med bra tips och information härifrån. Till en början gick allting väldigt bra. Höll ganska stabila låga näringsvärden (nitrat 2-3 och fostat 0,04-0,06) och koraller (mestadels sps-fraggar och några lps:er) mådde bra och växte dessutom i ganska snabb takt. Efter ett tag började problemen dock. Först kom ett dino-utbrott (orsak okänd, då jag inte hittade några tydliga förändringar i vattenvärdet osv.) som var ganska svårbekämpat. Tillsatte dinoxal men fick inte riktigt bukt med dinon ändå så vald…

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  22. Då har man uppgraderat till ett 340 liters med sump. Teakakvariet åkte all världens väg på tippen. Så jävla skönt. hatade det varje dag jag skulle lyfta på locket och mata. Nu känns det bättre. Börjar få ordning på nya karet efter lite resor, husvakter, övermatning, belysningsproblem mm. Här är lite bilder.

23. Started by IcaJerry,

Hej alla akvarister där ute. Tänkte berätta lite om mitt nya projekt som jag i första hand inte tänkt stressa ihop fast det är ju alltid kul när det händer saker. Har nyligen fått hem ett Reefer 450 som jag tänkt uppgradera. Ett underbart system från Red Sea och även om det lär dröja lite till systemet rullar så är det ögongodis för mig. Vill naturligtvis köpa allt på en gång men smakar det så kostar det så jag investerar lite i taget med start utav ett komplett akvarium med kabinett och sump. Systemet skall styras av en Apex Aqua Controller från Neptune Systems som jag hoppas dyka upp snart. Beställde den dyrare lab-varianten, en breakout-box, en WXM-modul för att kunna …

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by Seahorse,

Hej alla salta, Var och hämtade min nya saltbalja igår från Activa Zoo i Kallinge. Räknade med att få det tidigast i juli/augusti eftersom jag var väldigt sent ut med att beställa, men Activa lyckades få hem ett i första leveransen till mig i alla fall Jag är en så länge väldigt nöjd - Lätt att sätta ihop, väldigt gediget och framför allt väldigt snyggt och genomtänkt. Planerad teknik: Belysning: 2x Radion x30 Pro Skummare: Deltec SC1660 eller någon Bubble King. Cirkulation: MP40w Quietdrive Returpump: Jebao DC6000 Återkommer med flera bilder när karet är på plats på möbeln //Martin

25. Igår upptäckte jag att min skummare löpt amok och svämmat över. På golvet hade ca en halv liter vatten runnit ut och hysterisk upptorkning inleddes samt oro för att vattnet under tassarna skulle göra fula märken. Idag upptäckte jag dock något mycket värre. Mellan bänken och listen på akvariet är det blött och droppar lite vatten. Först trodde jag att det runnit ner vatten i ramen när skummaren svämmade över men det kommer nytt vatten hela tiden hur mycket jag än torkar så jag är rädd för att akvariet läcker! Akvariet köptes nytt i februari så jag antar att garantin måste gälla men vad gör jag med fiskar, sten etc. Behöver akut tips på hur jag ska gå till väga. Någon som …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.