Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by PeterGG,

Hej. Tänkte uppdatera mina vänner på guiden om mitt senaste bygge.. För ett tag sedan så skrev jag om mitt förra kar i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584 ett RSM 130. Till följd av att jag skulle flytta i november valde jag att uppgradera till ett 540L kar (typ åled, 150x60x60); Fokus för bygget var, simplicitet och robusthet. Inspiration togs främst från PärS och någon annan göteborgare som bott i italien innan och byggt ett kubiskt akvarium med en läskback som stöttar upp revet. hittar inte hans tråd just nu.. Konstruktionen är ganska lätt, akvariet är avdelat på längden med en glaskiva som går 50cm högt, displaydelen är 1…

• 98 svar
    • 15,6k visningar
  2. Started by PeterGG,

Hej. Flyttade till hus i December. Det bästa jag kom på för att flytta mina akvarium var att starta ett nytt i huset... och flytta in de gamla grejerna i ett nytt. Flytten var ett **** flytten av 540L akvariet gick bra, men sen ställde jag 90L i källaren och där var för kallt... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?32227-PeterGG-s-540L https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55959-PeterGG-s-Take-6-90L-kub Detta akvariet har just nu 2 Razor rampor 160W 16000K.. mer kommer. Det är borrat, byggt av benny på majorna Sumpen under karet... samma teknik som innan Kul med detta är att vi har ett isolerat uterum.. så man ser akvariet i ett fön…

• 46 svar
    • 5,9k visningar
  3. Started by Fildur,

Hej Startade upp ett saltkar för en tid sedan (under mitt första akvarium). Efter 30 år som sötvattensakvarist blev man 8 årig pojk igen med upptäckarlust och glädje. Så har avyttrat 4 sötkar för att satsa på ett större saltkar. Måtten skall bli "standard" 200*60*60. Tyvärr ej bredare hade helst velat haft mycket mycket större bredd men bor 3trappor upp och blir för tufft få upp helt enkelt. Hissen rymmer detta så enkelt få in i lägenheten. Jag ska ordna en bänk ihopsvetsad. 1m hög och sen då 2m lång och 60djup. Svetsas i fyrkantsjärn eller vad det nu heter (lejer bort detta med tanke på att jag är fullständigt usel på sådant). Imorgon skall karet beställas. Jag har tänk…

• Gilla
    • 268 svar
    • 36,5k visningar
  4. Started by izfisk,

Trådstartardax!! Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden. kan börja med lite teknikinfo: Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren. Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %. Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 oc…

5. Started by peterj66,

Nytt akvarium på gång från Polen. Tanken är att ersätta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framåt så roar jag mig med bygge av revpelare så länge. Ambitionen är att få till ett luftigare scape än mitt gamla. För att få stenarna att hålla sig på plats så har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten från mitt nuvarande för att få snabbare start.

6. Started by peterj66,

Hej alla Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub. Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång. Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö. Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv. Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar. Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet. Info Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten. Sump: 70 liter …

• Gilla
    • 75 svar
    • 10,2k visningar
  7. Started by Petter N,

Tänkte starta en ny tråd om mitt nya akvarium. Jag har införskaffat ett Red Sea Reefer XXL 625 liter med belysning i form av tre Aqua Illumination Hydra 26HD. Visningstanken är 1,5 meter lång och rymmer 502 liter medan sumpen rymmer 123 liter. Sumpen har en avdelare som gör att jag kan ha ett refugium. Jag fyllde vatten i akvariet igår och det verkar fungera ok. Bilder kommer så småningom. Jag köpte lite extra levande sten från min lokala handlare. Stenen har legat i deras visningsakvarium. Jag har sedan haft den i mitt karantänsakvarium. När jag skulle lägga ner den i det nya akvariet så jag en ganska stor mask. Jag tog stenen och hällde sötvatten i hålet dä…

8. Started by pettzon,

Allt levande är sålt men den mesta tekniken användes för att starta upp igen i nya bostaden. Tillsatte levande sand och första bakterierna igår, resultatet är grått vatten. Nästa steg blir att börja dosera vodka 1ml/dygn och slänga i chaetomorpha i sumpen. Sedan är väl planen att jaga anemon och sps i 08 området. Har tänkt att inte direkt göra några vattenbyten utan dosera red sea abc+ dagligen med en automatisk fiskmatare i returfacket och köra kalciumhydroxid i ato:n. Har även en ledig kanal på doserpumpen ifall jag skulle behöva korrigera något.

• 1 svar
    • 827 visningar
  9. Guest
    Started by Guest,

Nu har man fått hem nya "gamla" karet Ett gediget gammalt syrafast kar med stålbotten. La en glasskiva i botten på det Vart inte 100%igt tätt såg några luftbubblor men jag lurade den fan då jag smetat lim på hela bottendelen under skivan så ingen större fara på taket. Glaser är mest där för att ej sten mm skall skada limskiktet så saltvatten kommer i kontakt med stålet vilket ej hade varit spec lyckat. Måtten på karet är L80 D80 H50 Sumpen standard 100L kar. Bifogar en snabb paint hur den är planerad. Ljus kommer bli 2 50W multichip ev komplitering med 2 till om behov finnes. Skummare BM Curve 5 planen är att den ej kommer behövas "ersättas" med refugium "dsb" samt ATS b…

• 3 svar
    • 749 visningar
  10. Started by nijos001,

Hej I samband med byte av golv och ommöblering ska akvariet byta plats. Har idag ett ganska djupt (70cm) hörnakvarium på ca 200 l + sump. Har en idé om ett annat typ av kar, ett långsmalt och grunt, men med ett djup i ena änden för att få lite revkänsla. Har nu hittat liknande på nätet och tycker att det ser magiskt ut. Vad sägs... Min plan är att hamna på ca 220l. Längd 140, bredd 40, djup 30/ 60. Utanpåliggande avrinningsbox vid den grunda kortsidan. Någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips, idéer eller sågningar mottages vänligen. /Niklas

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  11. Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200. Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar? Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar? Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.

• 17 svar
    • 2,4k visningar
  12. Ska inom en tid dra igång ett projekt som kommer att löpa under några månader allt eftersom pengar och tid finns. Tanken är att bygga och starta upp ett kar på 160-200 liter med ca 50 liter sump. Har sneglat på 2 kar ett aquael 200 liter (är lite fundersam över plastramen undertill vill bygga in det i möbeln med list en bit upp på karets undersida) http://www.pwss.se/product.php?productid=20&cat=631&page=1 och ett http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/40/products_id/847. Jag har bestämt mig för att jag inte har plats med med ett som är mer än 100 cm brett så kommer att utgå ifrån det. Bänken kommer jag att bygga själv med 45*70-reglar som stomme,…

• 80 svar
    • 8k visningar
  13. Started by peterj66,

Funderar på att uppgradera till större (720) med stålställning till hösten. Någon som beställt från Akwarium Stettin och har koll på vad frakt och liknande går på? Dessutom om någon har tips som förenklar/snabbar upp beställningen så är jag tacksam

• 2 svar
    • 622 visningar
  14. Started by Novis,

Hej, Jag är ny här på forumet men har surfat runt i skuggorna ett bra tag:-) Ligger i planerna på att starta upp ett saltvattenskar. Ska försöka hålla en låg budget. Just nu går tankarna att starta med ett 200liters helglaskar från hornbach 100*40*50. och sump från samma ställe. Tänkte borra karet i bakkant och ha Coast to Coast avrinning. Egenbyggd bänk och belysning. Har en tanke om att få in både ato och karantän i bänken också. Jag kommer inte ha någon brådska med byggandet och igångkörningen. Kommer troligtvis att börja inhandla akvarium, bänk och teknik om ca två veckor. Kommer lägga upp lite sketchup bilder framöver. Min tanke om tek…

• 2 svar
    • 908 visningar
  15. Hej allihopa! Efter att ha läst på om saltvattensakvarium i ca 10 år så känner jag att det börjar bli dags att komma till skott. Tanken är att starta ett relativt enkelt system. Men eftersom jag av erfarenhet vet att det det är kul att experimentera med och testa tekniska prylar, olika filtreringsmetoder osv. så vill jag ha stor redundans i sumpen och möbeln för detta. Visningskaret ska måttbeställas och kommer hamna på ca 500l. För sumpen krävs det lite mer planering men då jag tänkt bygga akvariemöbeln längs vardagsrummets ena kortsida så har jag all plats jag kan tänkas behöva, sumpen kommer också måttbeställas. Systemet i stort kommer att drivas som ett barbottensyst…

16. Started by j sjögren,

Jag planerar att sätta upp ett nytt kar. Problemet är att jag inte kan bestämma hur jag vill ha det. alt 1. 150x60x60.3 sidor OW alt 2. 100x100x60. 3 sidor OW alt 3. 100x100x70. 3 sidor OW Oavsätt vilket kar jag väljer så kommer jag att bygga en sump. Den teknik jag har att tillgå i dag är: 2st Maxspect Razor 160w 1600k skummare mce600 en hel hög med streamer pumpar. Idag har jag ett Juwel 400 så byte till ett 150x60x60 gör att jag har grunden klar med hur jag skall bygga scape men frågan är om jag skall byta "typ" av kar och köra på 100x100??? jag är tacksam för era synpunkter på typ av kar, fördelar nackdelar mm.

• 0 svar
    • 2,6k visningar
  17. Started by patrik033,

Hej skulle behöva lite hjälp angåend mitt nya bygge och främst då själva överrinningen och hålen ner till sumpen. Har tänkt mig 3x 25 mm,2 ner och en upp. Det blir ca 800x700x600 stort. Hade tänkt mig att överrinningen skulle ha måtten 150x150 och sitta ca 4 cm ner. Kan det här funka?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2k visningar
  18. Started by Kulin,

Börjar efter 5 månader redan känna att de 128 literna är lite för litet. Är precis i startgroparna för en renovering av vårt kök och vardagsrum, och då i samma veva planeras lite utrymme för en större burk. Siktet är inställt på nånstans runt 300l ca. Första steget nu är att klura på vad jag är ute efter. Tankebanorna går mellan ett percula/deltec vs vanligt helglasburk med sump o bygga en möbel. Vet inte om man "begränsas" mycket ifall valet går på ett av de "färdiga" alternativen eller inte. De känns dock jäkligt genomtänkta. Tidsperspektivet på att få igång det nya ligger väl nånstans runt maj/juni. Skattepengarna kan ju få hjälpa till o finansiera bygget Nåväl, nå…

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  19. Hej är i startgroparna att beställa det här akvariet och har lite funderingar. Akvariet blir 1500x720x400 i 12 mm högt med en utanpåliggande överrinning borrat för 3 stycken 25 mm genomföringar + 1 stycken 32 mm för returen. Behöver jag förstärka akvariet och med hur långa/breda förstärkningar? 1. På ställningen där jag har tagit bort ett ben för att kunna få in sumpen,blir det tillräckligt stabilt som det är på bilden? 2. I överringen så har jag satt djupet till 60 mm borde jag öka djupet lite till eller är det bra sådär?Med kam borde ju vattennivån hamna runt 4 cm under kanten på akvariumet ca? 3. Sumpen 850x640x400 i 8 mm Fungerar 8…

• 1 svar
    • 626 visningar
  20. Jag har tankarna satta på att uppgradera mitt 112 liters kar till ett 160 istället. Planen är att köpa hem ett kar från Imazo med måtte 95x40x44 där 44 är höjden. Karet ska bli borrat med sump till, sumpen får jag räkna på efter att jag hittat en bra bänk att ha karet på. Inspirerat av Stefan Molins tankar vill jag prova köra ett kar där cirkulationen sköts utan stream pumpar. Jag vill istället använda enbart retur pumpen från sumpen som cirkulation i akvariet. Ytavrinningslådan ska vara i mitten i bak av akvariet. Tanken nu är att ha genomförningar i bakrutan istället för botten för att kunna fånga upp eventuella fiskar som simmar ner i lådan lättare. Det blir lite besvä…

• Gilla
    • 197 svar
    • 28,8k visningar
  21. Started by plattfische,

Hej! Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta: Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik: Skummare Deltec MC500 Tre cirkulationspumpar Lite död LS att bygga upp revet på Salt Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck

• 29 svar
    • 3,6k visningar
  22. Started by Melika,

Hej Jag ska bygga ett kar runt 250 till 300 liter fast med plexiglas och behöver verkligen hjälp och snabb eftersom jag ska köpa plexiglaset från utomlands. Först tänkte jag att detta ska vara rund ( cylinder form ) med 70 cm höjd och 80 / 90 cm diameter. 1- Hur många håll i botten behövs 2 eller 3? tänkte vara hållet i mitten. 2- vilka dimension behöves för hållet? 3- eller......? Jag vill gärna höra era synpunkter. mvh Melika

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by petnym,

Presentation av PNY's "Nano-kub" Fick ett infall och köpte detta akvarium, och hämtade det mitt i värsta snöovädret... Köpte det mest för att tekniken kändes rätt, och för att jag ville ha ett till "litet" akvarium med mer fokus på koraller, då mitt stora akvarium visat sig svårt att få stenkoraller att överleva i. Kanske inte helt genomtänkt att ha två akvarium, men mitt stora akvarium kommer antagligen köras vidare som FOWLR med relativt låg ambition, förutsatt att jag hinner sköta båda mina akvarium, och barn... ;-) Detta är egentligen för stort för att kallas "nano", men jag ser det lite som ett nano med tanke på att akvariet nästan rums i sumpen till mitt stora akvar…

24. Startar härmed projekt Shroom room. Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks. Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig. Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50 Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17 Burk 3=Sump+vattenbehållare Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor. Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampump…

25. Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Ja…

• Gilla
    • 122 svar
    • 15,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.