Gå till innehåll

PeterGG's 540L


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Pocillopora är det. Tack. Jag försöker memorera den korallen men det fastnar verkligen inte.

Tack för hjälpen. Även med Briarium.

Uppdatering.

Karet går bra. Jag testade att dosera vodka ett tag, lyckades sänka nitrat från 2 ppm till 0.75ppm. Mätt med Red Seas professionella test. Mina euphyllior gillade inte läget. Dessutom började det komma cyano.. Så jag gick tillbaka med doseringen. Från och till har jag haft problem med kiselalger på sanden. När jag kände att jag hade mixtrat klart med vodka, och kiselalgerna stod kvar, kanske gick tillbaka lite till förmån för cyano på stenar, så testade jag att sluta med alubaserad fosfatremover. Har hela tiden nollat fosfaten med hanna-checkern, men nu ville jag testa att höja något till förmån för andra alger kanske. Så nu slutade jag med alubaserad, och kör bara järnbaserad.

Jag mäter fortfarande 0 i fosfat med checkern, men kiselalgerna är på väg bort..

Jag vet inte om jag blir klok på vad som händer.

Men ideen om att kiselalgerna gynnas vid extremt låg fosfat kan stämma.

Idag såg jag en svag indikation på att nitratet är påväg tillbaka i karet. Innan har jag mätt mellan 0.5 och 0.75ppm nitrat, idag mätte jag 0.75+.. Jag vill nog gå upp lite till för att få tillbaka lite kraft i mina LPS-er.

En annan kul grej

Mina blå chromisar har börjat leka.. dansar som galningar i karet, De leker och lägger rom på sanden ser det ut som. Håller på att vifta sand med stjärten. Jag kan också anmäla att de har blivit mer aggressiva mot andra fiskar nu när de leker.

​Over and out

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

För vänner och PM-diskussioners ändamål tänkte jag lägga en liten glimt av mitt kommande LED bygge.

Ramp, byggd av 9st 4-kantsprofiler, 997mm långa, 40x25x2

Sammanfogat med stående L-profil, 40x20x2 120mm långa.

Anledningen är, att, Nexus Real Silent Fan är 120mm som mest.. eller något, och jag är väldigt nöjd med den i mitt förra LED-bygge. Så därför är 120mm det gyllene måttet för detta bygge. 3x40 mm =120.

post-4058-14468926048903_thumb.jpg

Tanken med de stående L-profilerna är att de ska stå i en U-profil som löper tvärs akvariet. På detta sätt kan rampen glida, alt skjutas, för att komma ned och röja i karet. 3 separata enheter tillåter dessutom att jag plockar bort 2, och ändå har belysning när jag röjer runt.

Sen är tanken, att jag ska skruva fast ytterligare två L-profiler längs kanten, 1000mm långa, för att dessa ska hålla plexiglasskivor som skyddar ledden.

I huvudsak kör jag Cree XT-E på vita och royal blue.. Cool Blue, eller egentligen Blue, är XP-G, restan är Exotic Leds, Jag har beställt på LedGroupBuy..

Fördelningen har jag moddat från PetNyms mycket detaljrika inlägg: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44878-PNY-s-2x275-W-Cree-XT-E-LED-ramp!&p=436800&viewfull=1#post436800 Tack Petnym. Sen har jag kombinerat det med lite jag själv läst.. och så vidare.

Jag är inte riktigt klar med hur jag ska placera Leddarna.. men sista bilden visar dagens läge.. Drivningen köper jag av Janne.. som också supportat med ett bra upplägg.. jag får berätta om det senare.. Nu är jag trött, och har upptäckt att jag kan förbättra placeringen lite till..

post-4058-14468926048225_thumb.jpg

post-4058-14468926048578_thumb.png

post-4058-14468926048705_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler som anammat 4-kants profiler, intressant. :) Ser fram emot ljuset över karet sen också.

Jepp. Jag kan inte mer än hålla med...

Här kommer förresten den slutliga layouten.. (ta i trä).. Samt hur jag tänkt driva allting. Bakgrunden till förändringarna är anpassningar till drivningen. Janne har hjälpt mig med Layouten, och den tänker jag följa, så när som på att jag kommer köra några mixade slingor, mixade med olika XT-E leds,

alla hål är borrade, 2/3 är gängade.

//Peter

post-4058-14468926096288_thumb.jpg

post-4058-14468926096421_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort uppdatering.

Arbetet fortföljer, det börjar se bra ut. Ska börja löda, det är trots allt lö-dag. Som en god göteborska påminner mig om.

Det enda som blivit fel hittils är de L-profiler som jag tänkt lägga skydds-glaset på. De L-profiler som går längs sidorna. De leddar som ska ha 120 graders spridingsvinkel kommer inte att komma ut ordentligt. Leddarna kommer ganska tätt. Kanske inte kan köra alla 100%, men jag tror inte att mitt akvarium klarar 3x177 W Led-ljus heller. så, det ska nog bli bra.

//Peter

post-4058-14468926125184_thumb.jpg

post-4058-14468926125429_thumb.jpg

post-4058-1446892612565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Kort uppdatering.

Arbetet fortföljer, det börjar se bra ut. Ska börja löda, det är trots allt lö-dag. Som en god göteborska påminner mig om.

Det enda som blivit fel hittils är de L-profiler som jag tänkt lägga skydds-glaset på. De L-profiler som går längs sidorna. De leddar som ska ha 120 graders spridingsvinkel kommer inte att komma ut ordentligt. Leddarna kommer ganska tätt. Kanske inte kan köra alla 100%, men jag tror inte att mitt akvarium klarar 3x177 W Led-ljus heller. så, det ska nog bli bra.

//Peter

Jäklar va bra det blir! Någon uppdatering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Hej

Insåg knappt att det var så längesen jag uppdaterade tråden..

LED bygget har varit ett äventyr.. har inte riktigt varit överrens med elektroniken men jag har lärt mig mycket, byggt om en gång, och bygger nog om minst två gånger till...

med närmre 600W led på 400L (display) så har jag inte kunnat kräma på max.. fått nöja mig med ungefär 65%.. Detta har som följd skapat en explosion av tillväxt i karet så till den grad att det nu är i min mening igen växt.. Utan bilder inget bevis.. jag håller på att ladda kameran och ska lägga upp bilder senare..

PGA explosionen har jag haft problem att hålla stabila näringsvärden... nollade nitrat minst två gånger... fosfat har varit nollat hela tiden enligt hanna.. jag har försökt dosera natriumnitrat för att få upp nitraten.. men well.. brottas nu för tredje gången med cyano... Nu har jag försökt vända på steken, minska belysningstid (var väldigt framgångsrik med detta i mitt 54L..)

Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på revet... för planen är att till helgen börja riva sönder det.. av de 50 kolonier jag har bråkar nog alla med någon...

Idag kör jag i nästan 100g ballingsalt om dagen... Jag kör enligt Oceanakvariums blandning.. dvs jag har 3 behållare, och doserar ungefär 3x0.7 L om dagen..

Jag är inte riktigt nöjd med färgbalansen i mitt ledbygge... saknar någon varm-blå våglängd jag inte vet hur jag ska hitta...

Bilder kommer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder innan revet ska rivas. FTS ser ju hyfsad ut, men granskar man allting på nära håll så är det mycket krigföring... Dessutom min Milka har växt upp till ytan så min ytavrinning fungerar inte så bra...

mina två montiporor håller på att ta död på hela min samling milliporor..

post-4058-14468928488711_thumb.jpg

post-4058-14468928487629_thumb.jpg

post-4058-1446892848789_thumb.jpg

post-4058-14468928488149_thumb.jpg

post-4058-14468928488418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför ska det rivas?:o

revet ska rivas, inte karet, det får tuffa på... Det är en lång lista

1. Hysterix-kolonierna har blivit så framtunga att de håller på att rasa ned i LPS-erna, dvs favia och calustrea framför.. Jag har temprorärt bundit upp dem, men.. nä, jag får skära ned dem..

2. Calustrean har vuxit in i en favia... en skivanemonkoloni har växt in i en annan favia, och en annan calustrea växt in i en tredje favia.. och en annan skivanemon koloni har växt in i den första favian..

3. Min stora koloni neongrön euphyllia har växt över min lobophyllia, så den håller på att dö..

4. Min Milka håller på att överskugga min rosa porites (?)

5. Mina flakväxande montiporor håller på att ta död på mina dyrare acroporor

.. osv

Detta revet startades för 3.5 år sen, jag har byggt om det en gång.. nu är det dags för andra gången... Man lär sig hela tiden... Exempelvis, Montiporor växer som ogräs, likaså hysterix... näst därefter kommer styloporor och porites... Tyvärr lyckas jag inte lika bra med acroporor.. har ett par som växer bra... men millipora e långsamma i mitt kar..

Nu börjar cirkulationen bli dålig i karet... så, jag kan inte släppa detta, för då kommer jag får större problem om ett par månader..

Jag ser det som lite trädgårdsskötsel..

grym tillväxt sen ajg såg det sist (ett bra tag sen kanske, men fortfarande...)

Ja, LED-en tog fart... hade rätt bra med MH.. men detta är bättre...

Shit vad det växt sen jag såg det i våras, ser riktigt bra ut. Men det ska bli kul att se hur det blir efter du byggt om.

/D

Det kommer nog hyfsat vara sig likt... bara att jag ska försöka utrota flakväxande montipora från karet denna gång, likaså tre av mina 6 kolonier av skivanemoner.. vi får se om jag lyckas..

För övrigt, jag har startat ett 100L akvarium speciellt för ändamålet att bygga om detta akvarium, för att kunna lyfta ur kolonierna till det andra karet, fragga dem i behändig höjd osv.. Dessutom bytt till mig lite ny sten, som jag ska ersätta den sten som är infekterad av skivor och montipora med.. Infekterad är väl ett starkt ord... det är inte mer än att, jag tycker skivor och montipora håller på att ta över i karet, och det vill jag inte, jag vill skapa bättre förutsättningar för acropororna..

Ändrat av PeterGG
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hade problem i sommras, mitt fosfatfilter stannader (pga jag drog ut sladden.. av misstag när jag koppla om elen), så jag blev av med väldigt mycket koraller.. typ alla Acroporor

Just nu går akvariet också med 150W LED, håller på att bygga om min 600W armatur.. det går trögt. blir aldrig nöjd.. och det blir bara mer och mer att göra

post-4058-14468930669581_thumb.jpg

post-4058-14468930669304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...