Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Axxe,

Verkar vara mkt populärt plug and play, som jag kikar lite på. Är det några delar som kräver utbyte direkt eller håller tekniken hög klass? Kvaliten iövrigt, är ni som har nöjda, tänkte 250modellen och uppåt.

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Kenneth J,

Tänkte att jag skulle lägga ut några bilder på min burk

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by Melika,

Hej Jag ska bygga ett kar runt 250 till 300 liter fast med plexiglas och behöver verkligen hjälp och snabb eftersom jag ska köpa plexiglaset från utomlands. Först tänkte jag att detta ska vara rund ( cylinder form ) med 70 cm höjd och 80 / 90 cm diameter. 1- Hur många håll i botten behövs 2 eller 3? tänkte vara hållet i mitten. 2- vilka dimension behöves för hållet? 3- eller......? Jag vill gärna höra era synpunkter. mvh Melika

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by rickard81,

Tänkte presentera mitt nuvarande akvarium som består av följande: Akvarium: Red Sea Reefer 250 Belysning: Ecotech Marine XR30 Gen 3 Pumpar: Ecotech Vectra S1 Tunze 6055 2st Skummare: Bubbelking mini 160 Doserar Red Sea ABC med doserpump.

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Skafar,

Hej. Är i akvariebyte tankar. Vi har idag ett Red Sea 250 Max som vi är väldigt nöjda med. Enkelt att komma igång med, plugg and play helt enkelt! Nu vill vi satsa på något större. Red Seas 650 är väldigt lockande men vi vill ha LED ljus men tyvärr finns inte det valet. Vad hade ni köpt om ni hade en budget på 40-50 000:- ? Vi vill ha ett snyggt akvarium, både som inredning och akvarium. Så tyst som möjligt. Full automatik, vattenpåfyllning, kylare, LED ljus med massor av inställningsmöjligheter, Soluppgång osv. Finns det någon firma som bygger efter beställning? Med vänlig hälsning //Micke

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by Ingemar,

Nu har jag tagit steget från 240 till 450 liter. Insåg att alla fiskar jag ville ha var för stora för mitt 240 kar. Har köpt ett Juwel 450 Rio som jag skall anpassa till saltvatten. Behöver lite tips om belysning. Till mitt 240 har jag kört med Dsuny programmerbara LED ramp. Jag är Jättenöjd med den rampen men misstänker att den är för liten (2x60 cm) för mitt nya kar. Vad har ni för tips och råd. Kommer mest att ha LPS och några få SPS i karet. Söker en budget lösning så här i början.

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Aqualung,

Uppgraderar från 240 liter till 425 liter Blir intressant att flytta över allt. Behöver starkare pump (ca 4000 lph) och letar begagnat Planerar köra ATI Essentials Pro och letar beg doserpump Fiskar 2 clowner som bor i BTA Yellow watchman goby Pistolräka Filfisk Mimic Mandarin Blenny Blue Midas Royal Gramma Blue Damsell Anemoner BTA Florida Koraller Montipora, crusting Candy canes Ett par acropora Städpatrull, bl.a. nassarius, turbos, eremiter, sjöborre Chaeto i sumpen 40 kg levande sten från gamla karet Ny levande sand ca 10 kg 2st Maxpect Jump 165…

8. Started by Vidofner,

Efter att ha haft ett 840 liters kar som helt invaderades av ostoppbara bubbelalger samt att allmänt ledsnat på acroporor som dör så fort man slappnar av så har jag nu nedgraderat till 250 liter och tänkte bara köra lps/mjukisar eller möjligen nån enkel sps. Fiskarna ska vara av snälla arter med undantag av de som får följa med från gamla akvariet. Har tänkt hålla det hyfsat low tech och kanske till och med skippar skummare. De lpser jag sparat från gamla karet har klarat sig utan skumning och vattenbyten i ett år. Sumpen kommer som tidigare stå i garaget av bekvämlighetsskäl samt minska risken eventuella översvämningsolyckor Idag började ja…

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,4k visningar
  9. Jag tänker på att göra om mitt 370 liter sötvattens aqvarium till salt men jag kollar nu på fiskar undrar om kole tang,exuetise fairy wrasse,clownfisk,ember blenny, funkar tillsammans och i 370 liter aqvarium jag har även ett annat saltvattens aqvarium som är 75 liter

• Gilla
    • 15 svar
    • 1,4k visningar
  10. Hallå alla salta folk! Då tänkte jag presentera mitt första saltkar, karet har gått från sötvatten -> Bräckvatten -> Saltvatten. Hållit på med sötvatten sedan barnsben och gick sakta över till bräcktvatten med tiden. efter en tid och en olycka så dog de flesta fiskarna bort och jag tog beslutet att gå över helt till saltvatten. ökade sakta salthalten för att min kvar levande fisk skulle hänga med (african moony) samt mina 2 blåa eremiter och min lilla sjöstjärna. Efter en tid med mycket stor försiktighet så är jag här nu och alla invånare överlevde "flytten" till havet. allt är kvar sedan sötvattens tiden så jag har inget leva…

11. Hej alle saltvandsentusiaster. Tænkte at det nu var på tide at vise mit nye akvarie frem til alle jer derude , håber i kan li´hvad i ser og vil give lidt feedback på dette nye kun 1 måned gamle projekt. Efter et halvt år med saltvandsfisk blev ønsket om et større kar sat til værks, og mit valg faldt på ( efter mange videoer på youtube et rammeløst helglas akvarie med målene ; 100 * 50 * 45 høj - 225 L. OptiWhite frontrude Kabinettet er Akvastabils nye Move møbel til saltvand. Det samme som til en 250 Liters. Endte med at lægge bestillingen, Akv + sump, hos Per fra AquaBase og efter et par ugers spændt venten kunne jeg endelig hente sættet. Jeg må give ros til Per for …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Morot,

Kanske är dags att lägga upp några bilder på karet som varit igång i 2 år.( stenen och många koraller och fiskar har hängt med sedan 2009) Skall snart tömmas till förmån för ett 180*80*60 Optiwhite. L/D/H Teknik: 2x Razor 160w 16000 1x RW 20 streamer Bubble Magus Curve 5 (Har en Korallenzuch revolution, men för mycket pyssel med den, så den står i garderoben) Balling: Bubble Magus doserpump Kör bara KH/CA/MG(gör väldigt sällan/nästan aldrig några vattenbyten) Kör med Ozon ibland och aktivt Kol med ojämna mellanrum Laguna 6000 som returpump Tunze osmolator Huvudinvånarna är 6 kirurger: Zebrazoma Flavecens 2 Paracanthurus Hepatus Acanthurus Olivaecus Acanthurus Nigrofuscus…

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  13. Då har man uppgraderat till ett 340 liters med sump. Teakakvariet åkte all världens väg på tippen. Så jävla skönt. hatade det varje dag jag skulle lyfta på locket och mata. Nu känns det bättre. Börjar få ordning på nya karet efter lite resor, husvakter, övermatning, belysningsproblem mm. Här är lite bilder.

14. Started by sparrow,

Vi har haft lite slängar fram och tilbaka med olika kar, fisk m.m sedan så har man gått igenom missar som dem flesta gjort någon gång skulle jag tro iaf.. Här kommer lite niformation om vad vi kör med idag i vårat kar: deltec skummare 2st 55*3w 50/50 blå/vit led fohsban reaktor 150 10w Uvc Deltec seio propp 500 seio propp 1000 ett pumphuvud på 1000l/h vi inväntarr en jebo wp-40 wavemaker så vi får bättre cirkulation i karet.. Invånare i karet är: 1 St clownfiskar ocellaris 1 st Paracanthurus hepatus - Palett kirurg (doris) 4st sniglar "turbo" 6st sandvändande turbo snäckor 1st putsar räka 1st sandvändande sjöstjärna ! 1st orange sjöstjärna 1St Ctenochaetus striatus…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by Atlas,

Tänkte göra ett försök med att dra upp några clowner (ocellaris). Det blir väldigt enkelt utformat till att börja med.. Ett 222L kar med syresten,värmare och ett par bitar LS och en tippad lerkruka. Slänger in lite bilder.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  16. Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller missar jag ngt? Beror det…

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Iceaxeon,

Ok då gör jag väl som alla andra. Jag delar med mig av mitt kar. Ett litet Percula120 står som modell med lite allt möjligt nedslängt. Har väl inte någon speciell ordning på inredningen utan att det helt enkelt ska funka. Allt som finns funkar och växer bra så varför krabba med det. Det har gått sedan i oktober och innan dess hade jag ju ett RSM130 som puttrat på i över ett år. Pga av dålig service av ljus osv så växte det kanske inte så mycket som det borde till följd av sämre välmående hos vissa. Men nu så med ljus o allt så har livet åter tagit fart. Kul är det och mycket står på önsklistan. Nu är allt så simpelt som möjligt och tanken där har väl då varit att lära sig…

18. Started by Mazzi,

Hej Jag läste runt här på guiden säkert ett år innan jag över huvud taget vågade ge mig på det här med salt och nu får jag nog inse att jag behöver lite guidning och då kan jag lika gärna starta en tråd . I december 2013 satte jag igång min kub, med med följande utrustning: *Akvarium med tillhörande sump helt i optiwhite *Hemmabyggd bänk av IKEA köksskåp *AI hydra belysning *Deltec sc 1350 skummare *20kg levande sten *Levande sand Just nu finns följande inneboende: *4st clowner *1st Salarias fasciatus (flyttade in idag) *1st Ecsenius bicolor *1st Basslet (?) *2st sjöborrar *2st sandvändande sjöstjärnor *2st sandvändande snäckor (?) *2st putsarräkor *1st boxarräka *1st e…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  19. Hej jag startade upp mitt kar för ca 2,5 månader sedan. Och då köpte jag väl inkörd levande sten. Och köpte oxå levande sand och bakterie kultur. Och jag har nu ca 50kg levande sten 15 mindre fiskar 3 räkor och en massa Sniglar och erimiter. Och 2 anemoner en är ca 20cm stor och den andra är ca 45cm stor. Och jag har nu hafft Bra värden sedan uppstart har endast fått lite kisel alger på sanden. Men det som jag tycker är skoj är att mina 3 räkor äter från handen:-) Det är en putsar räka en peppar mints räka och en eld räka.

20. Även mitt mindre Korall-fokuserade kar på 80 L + sump behövdes uppgraderas vid flytten. Så blev att beställa ett Waterbox PENINSULA 4820. Riktigt trevligt akvarium! Fokus i detta karet kommer som nämnt vara koraller men även musslor och andra ryggradslösadjur. Även några mindre gobies, ett litet anthias-stim och en kirurg är planen. Specifikationer: 120x50x55cm (LxBxH) 109 L sump samt separat 40 liters ato. Teknik: Belysning: 3 Noopsyche k7 pro II Returpump: 1 Jecod DCP8000 används även som cirkulation med 2 riktbara utblås. Streamer: 1 AI Nero 5 Skummare: 1 De…

21. Started by krille 55,

Skulle gärna vilja introducera sjöhästar i mitt knappkar mått 100x80x30. Tror ni det skulle funka. Är ju inte så högt men nån liten art kanske

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Tomtom,

Hej. Nu har mitt akvarium rullat på i 6 månader. Jag är mycket nöjd med det mesta. Men det finns vissa saker jag inte får att funka riktigt som jag vill och skulle vilja ha lite funderingar över vad som kan göras. Det blir ju lite att jag inte vill förstöra nu när det funkar men ändå. Nått kanske kan göras. Lite fakta. Storlek 100*60*60. Jag har två maxspec 120 wattare. Kör ca en deciliter biopellets. Halv deciliter kol och samma mängd fosfatremover. Skummare. Cheto alger i sumpen. Vattnet är stabila värden på ca 420-440, mg 1300-1330, karbonater 7-7,5. Använder balling. Fosfor ser ut som 0... men om man ställer ett likadant rör bredvid med bara vatten ser man lite svag…

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Carwal,

Hej alla saltvattensakvarister, Jag, Carl 16 år gammal, är förmodligen både yngre och mindre kunnig än de flesta här på saltvattensguiden. Tänkte skapa en tråd här för att dokumentera början på min resa inom saltvatten, men även för att få feedback och tips från erfarna akvarister. Önskar att jag hade skapat denna tråd tidigare för att undvika en del misstag, men bättre sent än aldrig. Jag har sedan ~två månader tillbaka ett waterbox 130.4, som jag nu har fyllt med en del fisk, koraller och lägre djur. Däremot har jag fortfarande mycket kvar som jag vill göra med och införskaffa till tanken. Nedan listar jag hur det ser ut nu, vad jag tänker göra …

24. Started by PerraG,

Hej! Tänkte presentera mitt 275 liters som jag startade upp 1/10. Helt ny inom saltvatten, hade sötvatten för xx antal år sen och har funderat på salt ett tag och nu slog jag till. Teknik vid uppstart: Akvarium: 275 liter Sump: 54 liter Belysning: Maxspect Razor 160W 16000K Skummare: Deltec SC1350 Cirk: Tunze 6045 och Tunze 6045 Retur: Eheim Compact+ 2000 Osmolator: Egen Värmare: 300W Osmos: Picobello Teknik på ingång: Deltec UVC 20W Reef Angel

• 15 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by nijos001,

Hej I samband med byte av golv och ommöblering ska akvariet byta plats. Har idag ett ganska djupt (70cm) hörnakvarium på ca 200 l + sump. Har en idé om ett annat typ av kar, ett långsmalt och grunt, men med ett djup i ena änden för att få lite revkänsla. Har nu hittat liknande på nätet och tycker att det ser magiskt ut. Vad sägs... Min plan är att hamna på ca 220l. Längd 140, bredd 40, djup 30/ 60. Utanpåliggande avrinningsbox vid den grunda kortsidan. Någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips, idéer eller sågningar mottages vänligen. /Niklas

• 6 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.