Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Detta kommer att startas till hösten. Är första gången jag kommer att köra med sump, några tips ? Måtten på karet är 120*60*60

• Gilla
    • 41 svar
    • 6k visningar
  2. Efter att ha fyllt upp 130karet lite väl fort så införskaffade jag mig ett rsm 250, den silverfärgade varianten begagnat. Men den färgen passar bara inte in i hemmet, så det blev en tur till billackerarn med allt isärskruvat och vitt skulle de bli! kanon hur fint som helst. Men så började tankarna om en separat sump för att få bort alla ljud från skummare, pumpar osv. Jodå sump inhandlad 100x40x40. "Så där kan de inte se ut i gästrummet" sambons ord;) ut i snickarboa och tillverka sumpmöbel. Sådär ja, en bänkskiva med gångjärn ska de på oxå men kommer alltid stå öppet, förutom när man har gäster i huset. då var de dags för borrning, fick hjälp av en kompis pata76 h…

• 43 svar
    • 6,3k visningar
  3. Started by gladiator,

Hej Igen! Efter salt uppehåll i 3 år så blev jag med ett Elos 120 i helgen. Tjuvstartade för ca 1,5 månad sedan med en kub men den passade inte riktigt i rummet. Varför blev det då salt igen? Jo, en vända till Stockholm och besök av flera saltbutiker så blev suget för stort. Såg ett beg. Elos 120 på Triton och gillade den skarpt. Några bilder på hur det ser ut nu :-)

4. Started by Atlas,

Gör fast tråd om mitt kar då jag fick slita ut det mesta för att få tag på Imperatorn. Postar lite bilder på den nya rescapen som är i princip samma som innan men mitt revet är mot bakrutan nu istället så det ger mer yta.. Min stora BTA kunde dock inte hittas någonstanns.. Märkligt minst sagt. Börjar med en bild på den lilla anemonen som tog livet av min fina Chelmon rostratus. Förmodligen en Mini Haddoni har jag fått höra. Fyller på med mer bilder efterhand som karet växer fram här.. Med vänlig hälsning Nicklas

5. Started by Stille,

Hej alla likasinnade. Då mitt kar nu varit igång sedan September förra året är det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestämde sig för ett par år sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. Då lades hobbyn ner ett tag men nu är det alltså dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-) Helbild på "algsoppan". Karet är ett 550 liters med en sump på ynka 40 liter. Jag har själv borrat 3 hål i akvariet och byggt en avrinningslåda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag måste säga att det funkar över förväntan. Sväljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor) Alla del…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by impajimpa,

Så då har man varit uppe i 08-land under helgen och införskaffat Maglofsters 600 liters kar med bänk. Vi stannade även till på Kolmården så familjen fick sitt. Kan rekommendera deras nya Delfin show. Aja över till viktigare saker..... karet Karet är 100X100x60. Glaset är 12mm, tre sidor optiwhite och 15mm botten. Sumpen är 80X60x48. Belysning: 2x100W Hybrid 40 chips 20500K + 60 chips 453nm Royal blue led panel + 2x50W 10000K led chip. Skummare: KZ Revolution S Cirkulation: 2x 6105 med 7095 multicontroller, Eheim 5000l/h returpump Osmolator: Tunze 3155 Balling: Ingen för tillfället men förmodligen GHL 4-kanals så småningom. Deltec FR-509 med NP biopellets(funderar även på…

7. Started by harrgustav98,

Hej nu förra helgen försökte jag få ut en mantis så jag passade på att ändra min aquascape så jag tar och kör igång en tråd om mitt kar här. Levande: 1 Zebrasoma Veliferum 1 Naso elegans(väldigt liten så den får vara kvar ett tag) 2 Clarkii clowner 1 Six Line Wrasse 5 Banggai:er och 1 salarias av något slag. I korallvägar har jag nästan bara sps:er men några mjukisar och även 1 grön bta anemon. I tekniken vet jag inte riktigt vad jag har men ska försöka ta reda på det. Ska försöka ta lite bilder idag men har haft lite koralldöd nu efter jag ändrade scapen men tror att det var för att jag rörde upp en massa skit i sanden och i stenen. Har bara 1 turbo för resten tog mantis…

• 2 svar
    • 659 visningar
  8. Nuvarande 63 liters burken börjar vra rätt full, så det blir att börja planera på det nästa... Eftersom vi bor lite trångt så får vår TV flytta ner till källaren (det kommer ju bara sräp från lådan och iPad + diverse mjukvara fyller vårt behov) och bo tills vi flyttar till en större bostad. Utrymmet som blir fritt efter det rymmer just passligt ett 120x60x57cm kar Bordet har jag tänkt bygga av Ikeas kökskåp, ett 40x70x60cm + 80x70x60cm stående på 15-18 stycken 16cm justerbara fötter. Skåpen förstärks med 6mm fanerskivor i väggarna för att ge bättre stabilitet. Fötterna skall tåla 125kg belastning per st - så det borde inte bli ett problem. In i det större skåpet kommer s…

• 50 svar
    • 5,2k visningar
  9. Jaha då var det dags att byta upp sig. Köpte ett 20liters nano i början av december och till det tillkom allt man behöver för att komma igång och 2 clownfiskar. Lärde mig snabbt att detta var för litet för 2 clownfiskar. Så vad får man göra då... då får man helt enkelt uppgradera. Fick tag i ett 200liters från MaddeI och mycket information från Stig. Blir 200 liter med en sump på ca 50liter under karet, oborrat akvarie. Måttet på karet är 100x40x50 Har börjat med att bygga en bänk så var på ikea och köpte skåpsluckor i den färg som även regeringen godkände. Skummare blir Ruwal 130/400 tror jag den heter iaf. Belysning blir DIY LED. Sen behövs säkert mer för cirkulation oc…

• 190 svar
    • 18,2k visningar
  10. Har idag ett Juvel Rio 180 till mitt salt och funderar på att flytta över till ett ca 220L kar med lite udda mått, 157L x 37H x 40D (ca yttermått) Belysningen blir så klart lite för kort, och igentligen inte mycke mer vattenvolym men längre att simma på! Hur hade ni gjort?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Kenneth J,

Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång. Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60 Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på. Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul... Nej nu måste jag fortsätta jobba lite

• 29 svar
    • 3,3k visningar
  12. Ska inom en tid dra igång ett projekt som kommer att löpa under några månader allt eftersom pengar och tid finns. Tanken är att bygga och starta upp ett kar på 160-200 liter med ca 50 liter sump. Har sneglat på 2 kar ett aquael 200 liter (är lite fundersam över plastramen undertill vill bygga in det i möbeln med list en bit upp på karets undersida) http://www.pwss.se/product.php?productid=20&cat=631&page=1 och ett http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/40/products_id/847. Jag har bestämt mig för att jag inte har plats med med ett som är mer än 100 cm brett så kommer att utgå ifrån det. Bänken kommer jag att bygga själv med 45*70-reglar som stomme,…

• 80 svar
    • 8k visningar
  13. Started by Laggeman,

Efter ett knappt år med mitt stora 750-liters system så har det bli dags att trappa ner, både på storlek och på tiden jag lägger på mitt kar. Beslutet är taget efter många veckors fundering och det bottnar i att vår son växer upp och tar sin tid och jag får mer att göra på jobb vilket resulterar i längre arbetsdagar så ofta jag vill, vilket iofs är positivt rent ekonomiskt, men det tar också energi från tiden med karet. Allt är i princip sålt nu av hårdvaran, det kvarstår i princip all sten och de flesta korallerna, en del kommer att flytta med det gamla karet till nya ägaren. Om karet: Tanken med det nya karet är att köra det så enkelt och självgående som jag gjort förut…

14. Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?

• 10 svar
    • 4,5k visningar
  15. Started by Perk,

Hej på er! Jag har hängt här på guiden i ett antal år men inte gjort så mycket väsen av mig. Har fått många bra tips under tiden. Jag har under den tiden hunnit med 2 akvarium, ett 200 l hörnakvarium och ett 300 l halvrunt. För snart ett år sedan köpte jag ett nytt akvarium, ett 650 l rumsdelare, men på grund av husköp och renoveringar har det inte blivit startat. Nu börjar det bli dags att köra igång och jag hoppas denna tråd ska ge mig möjlighet att få era råd och att den blir lite av "dagbok" så jag kommer ihåg vad som är gjort och när. Akvariet är som sagt ca 650 liter, längd 160 cm, bredd 70 cm och höjd 60 cm. Det finns två borrade hål i botten ett med en 53/60 geno…

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  16. Started by Svahn,

Då har man köpt ett större kar, helt nytt för 650kr. ...men med en mintre transportskada. Det ser ut som det är en klämskada och inga sprickor, så jag tror det håller. Nu har jag en hel del jobb med avrinningsdel, borrning mm innan jag kan flytta över från mitt rsm130.

17. Någon som tagit bort teknikfacken på perkula går det håller det? Sugen på sump ikällaren för att få bort ljud+mera plats i akvarier.

• 52 svar
    • 5,4k visningar
  18. Started by Olle,

Då fick man hem karet i går kväll. Så nu har jag skurat å skrapat kalkalger och min lilla Osmos går för högtryck men det kommer ta för lång tid med den så jag tror jag åker å köper osmos vatten i morrn. Räknas det som nystartat nu när man gjort rent allt och ska köpa ny sand+sten ?? Det känns som man har mer frågor nu när man har större akvarium. Men det blir ju bättre när man "känner" karet bättre.

19. Started by sparrow,

Vi har haft lite slängar fram och tilbaka med olika kar, fisk m.m sedan så har man gått igenom missar som dem flesta gjort någon gång skulle jag tro iaf.. Här kommer lite niformation om vad vi kör med idag i vårat kar: deltec skummare 2st 55*3w 50/50 blå/vit led fohsban reaktor 150 10w Uvc Deltec seio propp 500 seio propp 1000 ett pumphuvud på 1000l/h vi inväntarr en jebo wp-40 wavemaker så vi får bättre cirkulation i karet.. Invånare i karet är: 1 St clownfiskar ocellaris 1 st Paracanthurus hepatus - Palett kirurg (doris) 4st sniglar "turbo" 6st sandvändande turbo snäckor 1st putsar räka 1st sandvändande sjöstjärna ! 1st orange sjöstjärna 1St Ctenochaetus striatus…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Kenneth J,

Tänkte att jag skulle lägga ut några bilder på min burk

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Bekolsyra,

Då var karet beställt och handpenningen betald. Efter överläggning med Cheva här på guiden så har jag beställt följande från Micke på MM-Design: Akvarium: 100*80*50, tre sidor Optiwhite, med ena kortsidan motväggen, samt avrinning mot väggen. Bänk: 130*80*90, alltså 30cm längre än själva akvariet för att ha en yta framför burken för att arbeta på. Den kommer att vara i stål med de två långa sidorna avtagbara för att enkelt komma in i sumpen. Sump: 70*70*42, fyrfacksump med inbyggd reservoar Kommer att ha en stor refug med omvänd dagbelysning med bara blått ljus samt ett extrautrymme för DSB/algodling (kanske ATS i framtiden). Med dedicerat fack för avrinning och retur. …

22. Started by Iceaxeon,

Ok då gör jag väl som alla andra. Jag delar med mig av mitt kar. Ett litet Percula120 står som modell med lite allt möjligt nedslängt. Har väl inte någon speciell ordning på inredningen utan att det helt enkelt ska funka. Allt som finns funkar och växer bra så varför krabba med det. Det har gått sedan i oktober och innan dess hade jag ju ett RSM130 som puttrat på i över ett år. Pga av dålig service av ljus osv så växte det kanske inte så mycket som det borde till följd av sämre välmående hos vissa. Men nu så med ljus o allt så har livet åter tagit fart. Kul är det och mycket står på önsklistan. Nu är allt så simpelt som möjligt och tanken där har väl då varit att lära sig…

23. har fått pris på ett vinkelkar ska ta en exakt vinkel från väggen där det ska stå när jag kommer hem nästa gång fyra sidor optiwhite baksidor mot vägg 2st 50 cmbitar av vanligt flotglas 12mm kortsidor ut frånvägg 50 cm optiwhite framsidorna har jag inget mått på ännu höjd 65 cm tre hål borrade i botten i baksidan av vänstra delen han ville inte gira fogen på framsidan så där finns ett problem som gör att det kanske inte blir av. känns trist med en bred fog mitt i karet 15500 kr hämtpris låter priset ok ? finns det någon som fixar att gira och limma mittfogen så att jag blir nöjd?

• 51 svar
    • 6k visningar
  24. Started by stigan,

Tänkte slänga upp en tråd om min 275 kub som jag haft sen i slutet på sommaren.. Tekniken just nu: Ljus: 250w mh och 4x24w T5 Skummare: Mce600 Pumpar 3x Tunze 6015 Nån fishstreet uvc Fishstreet Vattenpåfyllare

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Luddox,

I och med min, nästan totala, omstart är det hög tid att släppa min planeringstråd för karet jag började med för ett drygt år sedan. Här är länken till den tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38062-Planering-av-Luddox-nya-540-liters-Optiwhite I Nuläget ser karet ut så här, med omstart inkl nyrengjord inredning och nya fiskar (utom en V Puellaris) samt en del nya koraller..

• 16 svar
    • 2,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.