Gå till innehåll

Då var det äntligen här! Mitt Red sea 500 S-line


Daniel74R

Rekommenderade inlägg

Efter fyra månader i olidlig väntan så kom då äntligen mitt Red sea Max S-line 500L.

Jag beställde detta kar i slutet av Januari och det är helt sjukt att det tagit såhär lång tid, men den som väntar på något gott ;)

Importören till Red sea karen i Sverige är Dogman och jag har haft många samtal med dom och jag måste säga att det inte är deras fel att det tagit såhär lång tid utan det är Red sea själva som inte är så måna om sina kunder i Skandinavien plus att efterfrågan varit stor och att dom då hellre mättar marknaden i USA och Tyskland!

Imorgon lördag så ska jag och en vän börja dagen med ett besök på reptilmässa i Malmö och på vägen hem så hämtar vi upp min låda med karet i :)

Lördagen är räddad med andra ord och det ska bli skit kul att få sätta ihop det i morgon och ett par kalla bira under tiden :)

Ska bli kul att få damma av alla saker man beställt till karet och som har legat en tid här hemma, inte minst min Biopelletsreaktor från Reef Dynamics som jag beställde från USA, plus mina Tunse pumpar 6095 med multicontroller 7096.

post-2101-14468929590265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv Larry för en trevlig helg med bra föredrag.

Då var baljan på plats och silket slit det varit med montage av möbel och allt annat :s

Det tog mig och en vän nära fem timmar att få allt på plats med några öl och mycket snack :)

Jag lovar att jag är inte sugen på att göra om det men snyggt blev det :)

Nu väntar uppbyggnad med sten under veckan och låta osmosen gå på högtryck så att jag kan blanda salt, köpte en regnvattentunna på 300 liter igår och så har jag gott om 25 Liters dunkar.

Kommer köra med död levandesten tillsammans med stenen jag har i mitt lilla kar som är igång, badkaret är fyllt till brädden med sten och den ska få gå där några dagar med vattenbyten 2 gånger om dagen.

Jag tycker det funkar bra att göra så då jag gjort så förut och man ser att man får bort mycket skit i och med det gula vattnet som blir.

Bilder kommer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack själv Larry för en trevlig helg med bra föredrag.

Då var baljan på plats och silket slit det varit med montage av möbel och allt annat :s

Det tog mig och en vän nära fem timmar att få allt på plats med några öl och mycket snack :)

Jag lovar att jag är inte sugen på att göra om det men snyggt blev det :)

Nu väntar uppbyggnad med sten under veckan och låta osmosen gå på högtryck så att jag kan blanda salt, köpte en regnvattentunna på 300 liter igår och så har jag gott om 25 Liters dunkar.

Kommer köra med död levandesten tillsammans med stenen jag har i mitt lilla kar som är igång, badkaret är fyllt till brädden med sten och den ska få gå där några dagar med vattenbyten 2 gånger om dagen.

Jag tycker det funkar bra att göra så då jag gjort så förut och man ser att man får bort mycket skit i och med det gula vattnet som blir.

Bilder kommer :)

antar att det kunde tagit 2 timmar om ni skippat öl och snack? ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja två timmar hade vi inte löst det på ;) det tar rätt mycket längre tid än man tror då man inte vill göra några fel och där är en j...vla massa skruvande för att få ihop eländet :)

Men det känns rätt bra nu att ta en kall och sitta och kolla på underverket ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag bara har byggt i halva karet är för att jag har sten i mitt gamla kar som jag ska flytta över när jag fyller på karet imorgon.

Ångrar lite att jag inte köpte en låda sten till och byggde upp allt innan jag fyller karet med vatten!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var karet i drift och jag ångrar redan att jag köpte det för det låter något helt enormt, ett himla sörplande.

Mitt gamla kar som också hade sump lätt mycket mindre :(

Ni andra som också har köpt ett sådant här kar kanske har några tips på hur man kan dämpa ljudet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
F...n vad dum jag är, där sitter en ventil på baksidan som justerar vatten flödet ner till sumpen som jag inte tänkt på och efter lite justerande på den så är karet nu helt tyst :) tjoho :D

HAHAHAHA! Lätt att garva åt men om jag var i din sits hade jag varit världens lyckligaste person i ett par veckor. Då var det ju inte ett så dåligt köp ändå. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHAHAHA! Lätt att garva åt men om jag var i din sits hade jag varit världens lyckligaste person i ett par veckor. Då var det ju inte ett så dåligt köp ändå. =)

Nä jag är helnöjd med karet nu och det håller på att köras in för fullt :)

Lite problem med värmen hade jag men det löste jag med en vanlig bordsfläkt som jag låter blåsa över rampen som annars blir varm så att jag kan steka ägg på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...