151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej på er ! Efter att ha haft sötvatten i många år så har jag äntligen tagit steget till saltvatten. Valet på akvarium föll på akvastabil 275 l. Eftersom jag är ny på saltvatten försöker jag att hålla detta simpelt och enkelt till en början. Därför har jag enkla fiskar och enkla mjukkoraller. Om ni har några förslag på ytterligare fina koraller eller fiskar får ni gärna ge förslag. Till en början hade jag problem med en skummare men bytte för ett tag sedan till en deltec SC1456. Invånare för tillfället är 2 Clowner, 1 Medias Blenid, 1 putsarräcka. Det finns med andra ord utrymme för fler invånare …
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
Då var det dax med att starta ett nytt projekt och lämna mitt gamla RSM 130L till nästa generation. Tacken med den nya projektet är att få större akvarium då mitt 130L känns lite väl litet. Och när man ändå har ett start intresse är det lika bra att löpa linan ut och gör något med det. För inget varar för alltid. Lika bra att göra något som man kan vara nöd med sen. Några problem finns det dock på vägen och det första och största är ekonomi. Eftersom jag blev av med jobbet för en tid sen finns det tillfälligtvis inte samma likviditet som tidigare. Därför blir projektets budget något tajt. Det betyder att alla saker som ska införskaffas ska ekonomiskt granska men inte fö…
-
- 2 svar
- 980 visningar
-
-
Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen. Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton... Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss. Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan…
-
Nu har detäntligen börjat. Efter att ha legat och väntat på att jag en dag skulle få tummen ur så är detta nu under uppbyggnad. Vad i he....e är det där. Hör jag er säga. Jag säger bara, jag gör saker på mitt eget sätt. En dag släpper jag en film om hur det hela fungerar. Detta är bara en teaser.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag skulle bara köra en kub på 216L lovade jag mig själv och sambon när jag drog igång igen. Men efter några månader vart abstinensen för hög. Så det var bara åka och beställa ett nytt. Tog inte i så mycket för att allt skulle vara lugnt hemma . Blev ett på 432L med måtten 120X60X60 med sump 90X45X45. 3sidor OW på visningskaret. Flyttade över all teknik från det gamla och sen kompletterade jag med 2 st Prime HD till. Drog igång det i Juni nu i somras och det flöt på bra till en början, men sen det blev ett prickutbrott så jag förlorade 13 fisk. 3 klarade sig. Körde dubbla UVC och matade på ordentligt under en period så nu verkar allt frid och fröjd.
-
-
- 2 svar
- 858 visningar
-
-
Chansade och byggde om mitt sötvattenskar till salt när mitt Red Sea kar haverera. Karet är på 260l, led-belysning med controller (från Kina) hang-on skimmer, Eheim pro 3e m.m. Här är bild på uppstart: 6 mdr senare ca :
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej,jag har äntligen uppdaterat mitt akvarium till ett Peninsula 500. Här är lite bilder från igår kväll,fler bilder kommer framöver. Väntar bla på diffusers från 3DReefing till ai primes.
-
-
- 2 svar
- 716 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Jag är ny här på forumet men har surfat runt i skuggorna ett bra tag:-) Ligger i planerna på att starta upp ett saltvattenskar. Ska försöka hålla en låg budget. Just nu går tankarna att starta med ett 200liters helglaskar från hornbach 100*40*50. och sump från samma ställe. Tänkte borra karet i bakkant och ha Coast to Coast avrinning. Egenbyggd bänk och belysning. Har en tanke om att få in både ato och karantän i bänken också. Jag kommer inte ha någon brådska med byggandet och igångkörningen. Kommer troligtvis att börja inhandla akvarium, bänk och teknik om ca två veckor. Kommer lägga upp lite sketchup bilder framöver. Min tanke om tek…
-
- 2 svar
- 913 visningar
-
-
Funderar på att uppgradera till större (720) med stålställning till hösten. Någon som beställt från Akwarium Stettin och har koll på vad frakt och liknande går på? Dessutom om någon har tips som förenklar/snabbar upp beställningen så är jag tacksam
-
- 2 svar
- 629 visningar
-
-
Hej, Jag har inget finare skåpakvarium, satsar istället en hel del på att försöka att få det att växa och trivas. Idag växer det lite för snabbt. Mäter med Alkatronic, Mastertronic och Apex. Ligger ofta på 0,1 i PO4, men har inte sett någon skada av det. Ligger på ca 2,3 - 5,0 i NO3 Matar med Pytonplankton och Copperpods som jag odlar själv. Jag kör med Kalciumreaktor, Kalkwasserreaktor, Rowaphosreaktor, Sulphurreaktor. Tillsätter inga andra ämnen, byter vatten 160 liter var 14 dag,
-
-
- 2 svar
- 570 visningar
-
-
Hej. I dag fick jag (kommunen) strömavbrott. Det första för mitt nya hörn kar. Men det visade sig att mitt hemmabygge hade klarat testet i fall översvämning skulle ske. Sumpen hade fått obalans och vatten rann över kanten innan all luft hade letat sig ur alla rören och återgick till det normala. Gissar att ca 20 liter rann ner i avloppet som jag vid en renovering drog fram i vardagsrummet. Mitt upphöjda golv, likt en balja, gjort med 5cm uppvik och Biltemas våtrumstätskikt räddade mitt parkettgolv från fuktskada. En bra dag idag. :-)
-
- 2 svar
- 639 visningar
-
-
Tyvärr ingen vidare skärpa vid filmning med denna systemkamera. http://youtu.be/n63XxwdKVS4 //Danne
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Tjenare alla saltisar! Det är väl dax att göra sig lite till känna här, efter att hängt anonym i bakgrunden. Jag har nyligen uppgraderat mig med ett nytt större kar som jag trånat efter ett bra tag, ett Red Sea Reefer XL 425 blev det till slut och jag är riktigt nöjd. Har ett Juvel Lido 200 som jag haft lite drygt 2½ år nu, mitt första saltkar som skall avvecklas och säljas inom kort. Mitt mål med detta karet är att ha det så enkelt och lättskött som möjligt. Som det känns just nu så kommer jag satsa mestadels på lps och lite mindre fiskar i storlek, men det kan ju såklart ändras som allt annat. Karet startades upp 19e Augusti så det har gått …
-
-
- 2 svar
- 807 visningar
-
-
Nu har jag äntligen bestämt mig! Jag ska uppgradera från mitt nuvarande 96L akvarium till ett 720L rovakvarium. Jag kommer förmodligen köra utan sump (kan ändras under resans gång) för att hålla nere kostnaderna. Tekniken som jag "förmodligen" kommer skaffa är en "Tunze doc 9011", vanliga lysrörsarmaturer från Biltema då jag inte kommer ha koraller, en till 150W doppvärmare. Fiskarna som jag planerar att ha är: 2 st Pterois volitans, 1 st Gymnomuraena zebra, 1st Pomacanthus imperator, 1 st Siganus unimaculatus, 1 st Chilomycterus antillarum (om jag får tag på en) och kanske enCromileptes altivelis om den inte blir för stor? Är det någon fisk här jag kan ha fler av samma a…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej nu förra helgen försökte jag få ut en mantis så jag passade på att ändra min aquascape så jag tar och kör igång en tråd om mitt kar här. Levande: 1 Zebrasoma Veliferum 1 Naso elegans(väldigt liten så den får vara kvar ett tag) 2 Clarkii clowner 1 Six Line Wrasse 5 Banggai:er och 1 salarias av något slag. I korallvägar har jag nästan bara sps:er men några mjukisar och även 1 grön bta anemon. I tekniken vet jag inte riktigt vad jag har men ska försöka ta reda på det. Ska försöka ta lite bilder idag men har haft lite koralldöd nu efter jag ändrade scapen men tror att det var för att jag rörde upp en massa skit i sanden och i stenen. Har bara 1 turbo för resten tog mantis…
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
gör en liten tråd om mitt hörnakvarium som jag fick av Gnarkill och avser förvalta på efter bästa oförmånga... ca. 180 liter med ytavrinning och sump
-
- 2 svar
- 549 visningar
-
-
Ja då är man igång igen! Denna gång kör jag inte enbart acroporor utan ett mixkar med högre näringsvärden än jag hade innan. Har bytt ut lite teknik dels pga att jag vill testa nåt nytt men även för utrymmes skäl. Min uppsättning än så länge är: ATI 10x80w T5 med KZ lysrör Royal Exclusive Mini 200 Deltec E-flow 12 Vortech Mp40qd 4st Deltec pf601s kalkreaktor Clarisea SK15 rullfilter Apex Classic controller
-
-
- 2 svar
- 653 visningar
-
-
Hej igen nu har jag äntligen fått igång mitt saltkar igen! Hade ett litet 120 liters som är med på bilderna nedan som förmodligen kommer att bli ett fraggkar! Har idag köpt några fiskar ifrån Rasmus här på forumet som jag tackar för! Är ju inte riktigt klar än har lite grejor o fixa som tex fixa rampen lite o lägga till 2 led spottar! Sedan väntar jag också på en returpump!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Känner att det börjar bli dags ett 2:a kar. Hade tänkt mig en kub på 60x60x60 med överrinnig i form av balkong, egen snickrad möbel samt så rejäl sump och ledbelysning som får plats. Tänkte börja med karets utformning, möjligen startar jag utan sump till fördel för att kunna börja cykla in sten och snickra på pelare mm Har inte extern sump sen tidigare och har lite funderingar kring detta. H ar snickrat till en första skiss på karet och avrinningen utifrån hur jag tror jag vill ha sen jag läst om lite lösningar som medlemmar här på guiden har. Skulle vilja ha lite input på detta ex måttet - är det bättre att gå lite under 600mm för att det ska passa till standard bänk…
-
- 2 svar
- 624 visningar
-
-
Då har man ändrat kar igen , gjorde om allt och beställde allt exakt efter egna mål för att för en gångs skull få det exakt som jag vill! Karet är 50*60*50 ow , borrat till 3 25 för, mitten bak. Möbeln beställde jag av en möbel byggare. Nu har jag ett kar + möbel exakt som jag vill ha det , så det kan nog få stå i bruk ett bra tag
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har en rygg att låna (Bjarne kanske?) Ska bli roligt och spännande när allt e färdigt och äntligen har jag lite djup på akvariet jämfört med det som står i bakgrunden. 120*70*60 (l/dj/h)
-
- 2 svar
- 761 visningar
-
-
Hej allihopa. Är det någon som vet vart/ om det går att få tag på ett elos 120 i Sverige? Annars får man ju lov att beställa ett eget akvarie efter egna mått från tyskland. MvhbTom
-
- 1 svar
- 619 visningar
-
-
Hej, Visst är det både kul och väldigt roligt att sitta och titta på. Första fotot är taget 2021-08-02, andra fotot är taget idag 2022-10-14. Tycker det har växt väldigt bra, lite för bra, så har varit tvungen att fragga lite. Nu har jag problem maed att jag har för många fraggar. MVH Ronny
-
Hej Planerar att starta upp ett litet mindre akvarie. Har fastnat för den nya RSM 250 C-serien. Vet någon något om när den introduceras i Sverige /Danmark och om den är värd att vänta på eller om jag ska köpa den äldre versionen? Tacksam för alla råd jag kan få?
-
- 1 svar
- 716 visningar
-
-
Allt levande är sålt men den mesta tekniken användes för att starta upp igen i nya bostaden. Tillsatte levande sand och första bakterierna igår, resultatet är grått vatten. Nästa steg blir att börja dosera vodka 1ml/dygn och slänga i chaetomorpha i sumpen. Sedan är väl planen att jaga anemon och sps i 08 området. Har tänkt att inte direkt göra några vattenbyten utan dosera red sea abc+ dagligen med en automatisk fiskmatare i returfacket och köra kalciumhydroxid i ato:n. Har även en ledig kanal på doserpumpen ifall jag skulle behöva korrigera något.
-
- 1 svar
- 830 visningar
-