151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Karet på 230L har varit uppe sedan 2016-10 och saknar sump. Kameran gillar inte det blå ljuset så bilderna blir förfärliga. 5st clownfiskar blev det när ungarna fick bestämma... Skummaren är för 120L kar men tycks funka ganska bra ändå. En bra magnet för ögat när folk kommer på besök :-)
-
- 0 svar
- 507 visningar
-
-
Efter ett misslyckat försök med saltvatten för några år sedan, provar jag igen.. Höll ögonen öppna på ett större sötvattenskar, men sneglade ändå åt saltvatten. Plötsligt såg jag en annons på Blocket, som var för bra att vara sann. Ett 430 liters saltvattenakvarium, komplett med 70 kg sten o 8 st gröna chromisar. Dagen efter styrde jag och sonen storbilen mot Åkersberga och@Nelli, som hon heter här på SG. Det tog sina timmar att montera ner, men det gick att transportera hem akvariet med möbel, 350 l saltvatten och tillbehör i en fullastad bil. Nu har det gått några dagar och är förälskad i denna hobby!! Kan inte bärga mig till att skaffa fler fiskar och färgglada kor…
-
-
- 3 svar
- 505 visningar
-
-
Jag har jobbat på mitt nya saltvattensakvarium som jag fick för ett par månader sedan men det är bara nyligen som jag fått in sand och vatten samt genom cyklat akvariet. Köpte tidigare idag både copepoder ampipoder och mycket annat som kommer bosätta sig i min djupa sand bädd som nu är lite över 10 cm djup dock kan jag inte ladda upp den senaste bilden pågrund av filstorleken jag köpte även till ett antal sniglar dock inga fiskar än så länge dock planerar jag att köpa in hermitkrabbor. Jag kommer inte ha några koraller utan enbart sten sand och macro alger som tex caluerpa dock skulle jag vilja på tag på marint sjögräs vilket lär vara både dyrt och…
-
- 4 svar
- 484 visningar
-
-
Hej min scolymia som jag har haft i 3 veckor, ser inte bra eller ser inte som den ska, skelletet börjar synnas lite, den äter bra , mattar med levande även FM LPS grow&colour två gånger per vecka, alla värde i karet ser bra enligt regler, har ej doserat nåt extra, även vill tilläga att allt annat i karet ser bra , min Acan är stora ( samma familj som scolly) och växer se bilden även SPS i karet har ej problem med, den enda som jag mistänker är ljuset eller flödet , enligt nätet på visa sidor hänvisar till stark ljus contra svag även flödet. vet ej som är rätt eller fel vad tycker ni vad skulle jag göra innan den tinnar och dör , har ni några ti…
-
Håller på att planera det nya karet. Måtten är bestämda att bli 120*60*60 ifrån dagens 60*60*60 kub. Det nya blir även OW i framrutan samt ena sidorutan. Är sugen på att köra CTC på ena kortsidan med 3 rör som jag kört på mina tidigare kar och är nöjd med. Inte riktigt bestämt dimensioner på rören antingen 2*32 ner eller 1*32 som evac och 1*25 som primär? Har även lite funderingar gällande storlek på själva balkongen samt höjden på den gaveln där balkongen ska sitta? Läst lite i olika trådar och det verkar vara så att många kör utan kam då? Som returpump har jag tänkt en Jebao 5000 DC Tacksam för lite tankar och idéer [emoji846]
-
- 0 svar
- 431 visningar
-
-
Jag hade ett saltvattens akvarium för ca 10år sen, ett 90L nano. Har sedan dess länge varit sugen på att dra igång igen. Jag kom över ett begagnat Red Sea C250 Max till ett bra pris. Jag tänkte jag skulle dokumentera allt här. Jag kommer att specificera alla detaljer i nästa inlägg. Men här kommer några bilder från uppstarten.
-
-
- 3 svar
- 429 visningar
-
-
Hej. mitt elos 70 låter rätt mycket vid ytavrinningen som en toa typ. nån som har ett elso 70 som kan något knep ? /mvh charlie
-
- 0 svar
- 423 visningar
-
-
Hej Planen var att starta upp karet (Akvastabil 360) 2017 men vi förlorade löpet mot tiden och en baby prinsen föddes i våran familje [emoji4] Jag köpte karet och mycket utrusning här från SVG och Facebook samt nya grejer över tiden men hann aldrig köra med vatten i karet till slut karet har blivit en dekoration bara och alla gäster retade mig om och om [emoji3] men med två små barn och dears aktiviteter och allt, det gick inte att försätta drömmen. Så vi har diskuterat att sälja karet och allt eftersom frun vill ha plats för möbler men den äldsta sonen var emot försäljning och han erbjöd sig att hjälpa till i alla fall för att få igång det. Han spelar Minecraft och …
-
Akwarium 115*60*55h Miska olejowa 110*45*45 Do mojego pierwszego akwarium morskiego. Pompa Jebao 8000 litrów. Ośmiornica rafowa 200 polska. LED Reef flare pro S 2*80 Watt Kamenia 80kg.
-
-
- 1 svar
- 406 visningar
-
-
Har beställt ett så det vore kul att höra vad någon annan tycker om akvariet. Gillar att man inte ser overflow samt designen som jag tycker påminner om Juwels akvarium, någon som testat det i Sverige?
-
- 0 svar
- 370 visningar
-
-
Hi all, Below is a video of my SPS floating reef. I was planning to upgrade to a bigger tank in time for my FoxFace to grow into it, but then life got in the way of the upgrade. I wanted to introduce the tank here to see if perhaps someone can find a new home for the FoxFace. I'm happy to give him/her away, or swap for any little critter or coral that would be happy in my tank. I have an advertisement in the buy-sell category, but have had no luck finding a home for him/her so far. I'm also keen to learn more from the community as I plan to step up to a bigger tank (new project incoming). I'm also essentially a newbie, this is my first tank. But I've ha…
-
- 1 svar
- 328 visningar
-
-
Hej! Efter att mitt RSR250 brakat ihop så valde jag efter många om och men att sätta ett liknande kar på samma ställe. Valet föll på Nyos 300 slimline. Hade gärna haft proline bänken med karet nedsänkt i men det fick tyvärr inte plats. Det levande fick gå i en regnvattentunna medan det gamla karet plockades ner och det nya sattes på plats. Allt ser ut att ha klarat sig fint. Uppskattar verkligen att slippa avrinningsbox i karet! I övrigt känns Nyos väldigt likt Red Sea i kvalitet. Förutom att jag har en förhoppning om att detta håller tätt 😀 Familjen är glada för att publikfavoriten valentini har fått flytta upp från käll…
-
-
- 4 svar
- 322 visningar
-
-
Hej alla! Nu är det äntligen dags för mig att börja planera mitt drömprojekt shallow reef Vulcano-akvarium! Karet har måtten 108x108x40 cm med en sump på cirka 150 liter, vilket ger en total vattenvolym på runt 600 liter. Planen är att ha en centralt placerad överrinning, som jag tänker bygga in med sten och koraller för att skapa en naturlig vulkan-look. Det var länge sen jag höll på med saltvatten – jag blev faktiskt medlem här på SG redan 2009 – men nu är det dags igen, och jag är superpeppad! Jag hoppas att många av er vill följa mitt projekt och hjälpa mig med tips och råd längs vägen. Planen i korthet: • Överrinning: Centralt placerad och inbyggd med sten fö…
-
Betalade handpenning på karet i juli -22 fick det i februari -23 och nu när vi är inne i mars -23 så har jag äntligen fått upp karet med den "bestyckningen" jag eftersträvat. Återstår ju en hel del med justeringar, konfigureringar och påfyllning av inredning och djur men jag hoppas, och tror, att jag åtminstone kan städa upp kring karet i helgen. Tack alla ni som kommit med tips, råd och förslag när säljaren svek! Som sagt äntligen! 🙂 PS. Ni kan följa resan på https://www.facebook.com/aquakrezz DS.
-