Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by Saltabiten,

Hej på er, Det har blivit dags för mig att uppgradera mitt kar lite, från dagens 500 liter med intern summp till 830 liter + 130 liter sump.Karet som jag ska beställa inom någon vecka blir 160*80*65 med ytavrinning centralt på den ena långsidan (baksidan). Det kommer att vara borrat med två hål ner och ett retur. I karet har jag tänkt att ha en blandning av SPS och LPS samt ett gäng fiskar (kirurger, dvägrkejsare, clowner osv). Teknikmässigt har jag tänkt mig detta: Ljus: 3 st Ecotech Marine Radion Streampumpar: 3 st Vortech MP40W ES Skummare: Korallen Zucht Ravolution S Returpump: Ocean Runner 3500 Kommer så småningom att komplettera denna utrustning med filter för biope…

• 25 svar
    • 4,9k visningar
  2. Hej! Tänkte jag skulle starta en tråd om min nya burk, en Deltec på 950 liter. Har äntligen fått huset renoverat och nu står karet på plats. Då jag får allt levande flyttat från det befintliga 600-liters som står i källaren, skall källarrummet renoveras och det kommer bli teknikrum. Förhoppningsvis blir det tyst i vardagsrummet och inget klott med vatten och salter. Allt vatten skall alltså cirkulera via källaren med hjälp av en Deltec E-flow 10:a. I övrigt står tekniken av: 4 Radion-armaturer 2 EcoTech Votech Mp40/60 BubbleKing 250(?) External En Profilux sköter temp, Ph och dosering av Balling. I ett senare skede kommer teknikrummet att fraggkar, vattenbyteskar och e…

• 21 svar
    • 5,4k visningar
  3. Started by byggarebob,

Kliar i fingrarna på att bygga, så jag har noga å ett bra tag funderat och kommit fram till att jag ska bygga större varaktigt akvarie. Kommer att bli ett långtidsprojekt då man studerar. Kirurger e assnygga men dom ska ha rätt förhållande så det är väl mest därför jag nu spånar å skissar. 240 tuffar på tillsvidare under bygget, när det väl kommer så långt, hehe. Som sagt bara i planeringsstadiet, men kommer nog snart att börja skaffa hem virke, inget proffs på sketchup så ha överseende. Och jag vet ej hur man lägger upp från ritprogrammet så jag har fottat å lagt in.(tycker det e skitkul att bygga) Har pratats en del om hur tungt man vågar, som nån sa att fördelas tycke…

• 20 svar
    • 3,7k visningar
  4. Started by Vidofner,

Kan inte bestämma mig. Ska beställa ett 120x120x60 akvarium (864 liter) med herbie overflow. 1 drain-rör och 1 nödrör. Klarar jag mig på 40 mm rör eller bör jag köra 50 mm för att ha 5-7 ggr turnover?

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,2k visningar
  5. Started by hans,

Nya akvariet kom från Diamantaqvarium Tyskland med 2h försening på grund av gränskontroller. Bänk inne i hus med hjälp av 6 man och vagnar. Akvarium på plats i annan del av rummet. Måste tömma mitt gamla först. Så här ser det ut uppe i från. samt allt glas är Optiwhite. förutom bak det är målat. Bänken. Min lilla flicka hjälper mig Mitt gamla 720 Mark II Elektronik på det gamla så kommer det inte se ut sen. Rören till AC är pluggade. Silikon över allt i det nya skåpet. Uv på plats. filter. returpump. samt kabel samlare. även en av data fläktarna på plats. framför denna kommer…

6. Har konvertarat mitt 10mån gamla Juwel Rekord 800, 110l akvarium till ett saltkar. Använder befintlig filterkammare som inbyggd "sump" med ytavrinning. Fyllt med vanligt kranvatten då jag saknade osmos när jag fick hem stenen men fyller på avdunstat med osmos och kommer fortsättningsvis köra med osmos vatten. Har haft det igång en vecka man vatten och c:a 15-20kg LS hämtat från levande kar och idag kom äntligen skummaren, en Tunze 9004 tillsammans med FM's Ultra Carb L o Ultra pro phos som jag lagt i Juwels filterkammare. Jag har bara haft belysning igång fåtal dagar för lite myskänsla om c:a 3h annars är det än så länga släkt i och med saknad av skummare o filtermateria…

• 19 svar
    • 3,1k visningar
  7. Started by Romland,

Tjena alla saltisar! Efter ett mindre break på 1 år så har jag bestämt mig för att starta upp och försöka göra mitt drömkar. Jag har velat länge fram och tillbaka just för staden man bor i (Sundsvall), tycker allt är så omständligt med leveranstider osv så fort man ska göra något. Men nu kliar det lite för mycket i fingrarna så jag ger mig in i träsket igen! Karet kommer bli 170x70x60 med 2 st sumpar i olika nivåer där den minsta blir 50x40x35 och den större blir 100x40x35 Den exakta vattenvolymen har jag inte räknat på än då jag har lurat i sketchup för att försöka sätta bild på hur jag tänker. Detta för att det ska bli lättare att titta till…

8. Vid flytt till ny bostad var det dags att uppgradera från 560 liter till 1120liter. Akvariumet är byggt av Akwarium szczecin men köpt via guiden. Specifikationer: Mått: 200x80x70cm(LxBxH), Sump med refugium, Separat ato behållare på ca 110liter Teknik: Belysning: Pacific sun hyperion s2 4x150w Led, 4x80w T5 Returpump: Jecod DCP8000 Streamers: Tunze Turbelle stream 6115 1 Tunze Turbelle stream 6105 1 Ecotech Mp40 QD 1 Tunze 6150 Plus Skummare: Deltec 3000i Uvc: 2 Deltec 80w. Weipro 200mg Ozon till skummaren. Fisklista: Kirurger: 1 Acanthurus sohal 1 Para…

9. Nu var det dags har länge kollat på att ha ett sådant akvarium och nu var det dags att hämtat det nya Karet Fick ringa flyttfirma för att få upp det i lägenheten vi testade med 4 man men det var för tungt och trappan är inte den bästa Nu ska bara allt rengjöras och kolla så allt funkar Sen dags att byta plats

• Gilla
    • 13 svar
    • 5,4k visningar
  10. Started by Tobbz,

Köpte mitt första saltkar i Augusti -14, bytte till ett 330 liters i oktober och i mars -15 vart begäret för stort så då beställdes ett nytt Det nya vart 180x70x70 med ytavrinning i mitten och 12mm Optiwhite glas samt en sump på 130x50x40 i 10mm glas. Allt beställdes ifrån Diamantaqaurien och det var väl lite strul men det löste sig väl och nu har det varit igång i 2 veckor. Följande teknik är nedpulat: 2 st Ecotech MP40 Quietdrive Ghl profilux ex3 med ecotech styrning och Temp/Redox/Ph probes samt påfyllning av osmostanken. Ghl Doserpump 4 kanaler Aquael 150w x3 doppvärmare Jebao DC6000 Returpump Jebao DC12000 För filtereaktorer Nyos Quantum 160 skummare Theiling roller…

• 13 svar
    • 4,3k visningar
  11. Started by Ricke,

Hej igen alla gamla och nya saltisar. Tänkte det var dags att starta en ny tråd om min omstart på mitt stora kar på 1125 liter. Kommer köra low-tech som vanligt med mjukkoraller och några enklare stenkoraller. Ljuset lutar åt 3st metallhalogen 150-250 wattare om jag inte hittar LED billigt. Så karet kommer fyllas om en kort tid för att sedan få gå på inkörning över sommaren, så till hösten blir det dags att befolka med fisk osv. Som ni ser kommer jag testa med en hemmagjord BTN för att få lite annan känsla än på tidigare kar.

12. Started by Henrik.Å,

Håller på och renoverar källaren där det nya akvariet skall stå, har bilat upp hela plattan (21 ton), gjutit in golvvärme och i akvarieteknikrummet lagt in avlopp (syns ej på bild) samt fixat ett handfat där så jag slipper slabba i badrummet. Det senare gör nog även min sambo lite extra glad då hon slipper alger och grus i badrummet. Måtten på det nya vet jag inte än exakt, mycket att tänka på då vi gör iordning allt i källaren el+vatten+ytskikt men ca 80 djupt 180-220 långt o kanske 70 högt men får se lite det e ett tag kvar. Jag e lite kluven på om jag ska göra det så stort det bara går eller om jag ska hålla igen lite på måtten... Har inte beslutat om teknik än men än …

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  13. Started by timmpa,

Startar en liten tråd om mitt nya bygge som kommer att få ta form under en längre tid då tid och pengar går åt till så mycket mer Akvariets är i formatet 2300x650x650mm och det ger ca 970L + en liten sump på 180L och ev en liten tank för fraggar eller ett refugium för alger och så. Teknik kommer att köpas in allteftersom man gör fynd eller bara ger sej den på att den ska jag ha Ang belysningen har jag inte en susning på vad man ska kunna få ihop men lutar åt en diy led lösning då man kan bygga på lite som man vill. Och vad ska då gå i tanken...jag gillar en blandning av lps och olika mjukisar och om det bär sej bra så kanske lite sps:er men det får tiden utvisa. Så allt…

14. Started by sparrow,

Ja, då har vi uppgraderat oss från ett 362l kar med 70l sump til ett 725l kar med 300l sump. vi reste upp till sthlm från gbg och hämtade detta karet med en vän till hjälp, väl hemma efter 12h roadtrip så fick vi ringa in mer folk till att hjälpa till att bära in karet då vi skulle upp för en vriden trappa och runt ett skarpt hörn, karets mått är 165*70*60 (l*b*h) Och så kommer man på när man har ställt upp karet, ställt in det i våg och skall börja fylla upp att "shit vi skulle ju renovera med, och vi skall till italien om 1,5v :S" så blev det en panik artad renovation av vårat vardagsrum.. sagt och gjort renoveringen blev klar 1 dag innan avresa och karet blev startat …

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by AkvarieNils,

Ohoj, Nu har jag kört igång mitt 864L (180x80x60) akvarium. Det här systemet är en produkt av mina tidigare erfarenheter av ett 750+300sump och ett juwel 240. Ingenting är ju en helt färdig produkt, en av tjusningarna med den här hobbyn är ju att man aldrig blir fullärd, men med den setup jag landat i nu så känns allt riktigt bra... Förhoppningen med denna tråden är att visa vilka lösningar jag valt och förhoppningsvis få input från er andra på bättre/sämre/andra lösningar. Med lite tur blir någon av er också inspirerad av mina lösningar. Hur som, nuvarande setup består av: Akvarium, 180x80x60. Optiwhite i framruta, i övrigt vanli…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  16. Started by a.nilson,

Sedan en tid tillbaka så har det planerats för flytten av de båda karen, garaget isolerades, elen ska in dit iveckan därefter kommer karen o en soffa. Det gamla akvarierummet kommer få nytt golv o förberedas för nästa kar. Det nya karet kommer ha måtten 260x85x65 (lxdxh) det kommer ha dubbla avrinninga med 60mm. Retur blir en DC pump på ca 6000l/h Slump blir med refugium på ca 200l total slump ca 500-600l Totalvattenvolym blir ca 2000l. Ställningen blir helsvetsad stålställning som är pulverlackerad vit. Belysningen blir 9st AI Sol super blue LED. Cirkulationen utgörs av båda retur o 2-3 mp40.

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  17. Äntligen! Sen jag var i knähöjd har jag haft akvarium med allt från platys till viltfångade Altumskalarer, Discus och enhel del aquascaping men alltid vart mest fascinerad av saltvattensakvarium men aldrig vågat ta steget samtidigt som det inte vart rätt i tiden. Men nu är man hemma i trygga Trollhättan efter ett par månaders militärtjänst i Arvidsjaur med nytt hus så ska ett saltvattenskar bli husets centrala ögonsten, mitt första salt någonsin men med Ted på Bioted Marin i Kungsbacka som de flesta känner till som rådgivare så känner jag mig i trygga händer. Akvariet som blir ett vitt Red Sea Reefer 750XXL blev beställt idag. Teknik o…

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by mamadubba,

Jag har ett gäng acropora som jag inte har en aning om vad det är för några, har försökt kolla på diverse sidor men blir bara mer förvirrad. Nån vänlig själ som har koll? Acropora 1 Acropora 2 Acropora 3 (Millepora, men ändå inte) Acropora 4 (väldigt stora koraliter och polyper, korallen på bilden är 25cm hög) Acropora 5

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by johannes.k,

Min förkärlek för fisk har gjort att jag börjat växa ur mitt nuvarande kar (RSR525) hade nog behållt det om det inte stod ivägen och ändå skall flyttas, men nog om det nuvarande. Fick tag i ett displaykar med trevliga mått 2000x800x500, och sitter nu och planerar utifrån det. Ritning till smeden är precis klar men lite inputs vore bra man vill ju inte missa nått fast jag klurat och tänkt och anpassat efter mina erfarenheter och tidigare önskemål. Huvuddelarna - Display 800l aktiv volym ca 750l - Sump 350l aktiv volym ca 200l - Fragg 168l aktiv volym 150l - Karantän 72l aktiv volym 60l - Stort teknikutrymme 1500x800x1…

20. Started by DSB,

Efter 12 år så havererade systemet (old tank syndrom kanske, vet inte riktigt). Så har jag byggt om ,efter Triton Lab metoden. Halva sumpen är numera tänkt som ett refugium mm, har även köpt en returpump på 12 000 l i timmen. Har även tänkt lite nytt när det gäller huvudakvariet, betydligt mindre sten och att alla glasrutor skall gå att komma åt för rengöring ( ser mycket snyggare ut). Den högra revpelaren är färdig (lite småstenar bara kvar att lägga dit utefter botten) den vänstra är bara grunden ditlagd, har en tunna med levande sten som jag skall bygga med. Tänker också köra med några få centimeter sand på botten. Skickat från min iPad med Tapatalk

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,7k visningar
  21. Lite bilder på mitt infinity 153

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by DennisL,

Hej

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Denny,

Nu är det igång lägger in lite kort på tekniken tar gärna emot kommentarer och frågor

24. Started by Micke_Tj,

Behöver lite inredningsråd till detta karet. Måtten är 1500 brett och 1000 högt. tänkt att försöka få till två nivåer där Lps i botten och sps i topp.

• 4 svar
    • 813 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.