Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Så då var lite tester gjort i karet, har provat kört med manuell dosering balling och inte gjort något test på 2veckor, följande resultat: Ca 470, Kh 7,7 Mg 1350 Kalium 350. Mätte även fosfat och nitrat. Fosfat 0,015 nitrat 0. Börjar få ner näringsvärden riktigt bra men tycker ändå inte mina acrosar som jag köpte av borg färgar ut ordentligt, även börjat tillsätta Fauna marin Trace elements 1-4 gjort detta i 3veckor. Någon som har andra tips på varför vissa koraller inte färgar ut? då i synnerhet acrosar. mvh Rickard
-
- 0 svar
- 614 visningar
-
-
Hej alla. Hur skall ATI Zeolith plus användas? Finner ingenstans på nätet om det skall slängas i sumpen, hängas i påse eller användas i filter. Ännu mindre vilket flöde det skall ha eller om det kan vara användbart mot t.ex. tungmetaller. Hur använder ni zeolith? Vad doserar/lägger ni ner när ni får negativa svar på tungmetaller i akvariet? mvh Andre.
-
- 0 svar
- 274 visningar
-
-
Det var dags att byta filterrulle på clarisea för typ en vecka sedan. Jag har däremot nu valt att ta ut hela rullfiltret nu för att köra utan mekaniskt filter. Jag har ju ett fack med dsb och refugium efter rullfiltret, som jag antar kommer fånga en del skit. Allt äts väl inte upp omgående men det bor ju en del skit däri. Kanske en synvilla, men tycker mig se mer polyper ute under dagen efter dessa 10+ dagar utan rullfiltret. Kanske är logiskt riktigt? Ni som slutat använda mekaniskt filter tidigare, har ni sett några uppenbara negativa effekter på kort/lång sikt?
-
- 0 svar
- 626 visningar
- 1 följare
-
-
Skissar på en ny föreläsning i saltkemi, snäppet mer avancerad, ev skall jag till Karlstad o hålla den. Men pratar gärna på fler ställen. Alk, kalcium, kalkbildning, karbonatjämnvikten, kalkreaktor, balling, ev ngt om spårelelemt typ "vad vet vi o vad vet vi inte"..blir huvudämnet.
-
- 0 svar
- 502 visningar
-
-
Experiment: Detta med dino o omogna sandbäddar överhuvudtaget. Nu provar jag att höja min sandbädd en cm samt blanda ner lite finare sand så jag har blandbädd. Överst grövre, den finare silas ner o där är bakterieytan större o kanske kan ta hand om den dedritus som silas ner. I bästa fall leder detta till en mognare bädd trots att den är relativt tunn. Sen gör jag så att nu kör jag min sand (gammal tvättad plus ny tvättad plus en näve från min DSB) i en balja med kraftig cirk i mörker. Doserat lite bakterier samt lite organiskt kol. Skall låta det stå så i 4-5 dar o sen i med sanden. Alltså jag vill skapa en liten biofilm o mätta sanden med Mg innan den läggs i så ja…
-
- 0 svar
- 733 visningar
-
-
Behöver man dosera kol om man börjar med bacto reefs balls?
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hallå. Jag har fått brunt vatten när jag började använda Aqua Connect silicarbon. Är det normalt? eller har jag gjort något fel. Jag kör fortfarande sötvatten och tömde en påse (500ml) i en filterpåse (200micron) och placerade den under inkommande vatten för att få bäst omrörning av granulatet. edit: Jag använder produkten för att få bort silikater från revkeramiken innan jag börjar köra igång det med salt.
-
- 0 svar
- 931 visningar
-
-
Jag undrar om någon har annvent detta medel, ocg i sådant fall till vilken nytta. Jag fick en flaska och undrar om jag ska våga mig på det. Kollade om det fanns omtalat här tidigare men get var ingen som hadde skrivit om detta.
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Finns möjlighet att i Apex o andra pH datorer med för den delen att göra en manuell kalibrering ? alltså, om jag vill att pH datorn skall visa alltid samma pH vid ett visst volttal? Dvs jag vill ej kalibrera mot elektrod utan tex vill jag att om signalen in är 0mv skall datorn visa pH 7.00 osv. Jag frågar för jag vill kunna från en eventuell kommande kh maskin ge en utsignal som vilken pH dator som helst externt också kan läsa på sin pH ingång. Då vill jag ju för just den "pH" ingången kalibrera manuellt så den översätter samma varje gång det specifika volttalet i BNC kabeln mot ett pH. Själva den egentliga kalibreringen sker i kh maskinen som såkla…
-
- 0 svar
- 447 visningar
-
-
Jag har noterat att olika kloner av samma art av korall/ryggradslösa i allmänhet kan vara mere eller mindre tåliga. Jag har tex några kloner som jag vet har växt i akvarier i kanske mer än 30 år. Sådana brukar vara oerhört tåliga jämfört med sådana som kommer direkt från tropikerna. Vad har ni andra för erfarenhet av dylika kloner?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Här i Örebro har vi under sommaren fått mycket stora problem med silikat i kranvattnet. Mäter jag före osmosen så blir mitt Salifertest som en enda sörja=så hög halt att det är omätbart! Efter osmosen har jag 1 till 3mg/l! Och efter mitt "2 stages Aquapur filter" (ska ta bort alla rester av nitrat, fosfat och silikat) har jag ca 0.03 till 0,1mg/l. I burken är det ungefär lika mycket silikat som efter alla filter, 0,03 till 0,1mg/l. För närvarande har jag en konstig matta av trådalger i alla färger, grönt, brunt, rött. De sitter som berget dessutom. Färgen påminner om slemalger men det är som en nålfiltsmatta över alla stenar! TRIST! I princip alla jag känner här i stan ha…
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en liten flaska zeobak som jag köpte i somras (maj juni). använde nåra droppar i början, sedan dess har den stått i rumstemperatur oanvänd tills nu, går den att använda? Det bestföre datum som står på flaskan är 2011-02, men det är väl för oöppnad flaska antar jag. Bara att skaffa en ny? samma med min UltraBAK men den håller sig väl längre gissar jag
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Organisk kolkälla: Det går mha av tex en redoxstyrd nitratreaktor ganska objektivt mäta o värdera verkningsgraden på en specifik organisk kolkälla. Det är bra, för vi vet ju mkt sällan vad flaskan innehåller. Därtill det faktum att det kan saknas förutsättningar i själva karet som gör att kolkällan ej verkar, gör att det är med bara mätningar utifrån karet svårt och nästan omöjligt att objektivisera ett visst preparats verkningsgrad. För det första så krävs ju för att kolkälla rätt ner i karet skall fungera antingen: 1) tillräckligt med fosfat(o nitrat) och bra skumning(den sedermera exporten), där vi är ute efter den klassisk reaktionsvägen via assimilering av …
-
- 0 svar
- 769 visningar
-
-
Hittade dessa i en låda jag fick med karet, hur funkar kalibreringen till dessa? Dock verkar ORP mätaren va kass då den inte reagerar när man trycker på knappen.
-
- 0 svar
- 738 visningar
-
-
Ny artikel, förbättrat recept /Jonas
-
- 0 svar
- 586 visningar
-
-
Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?
-
- 0 svar
- 661 visningar
-
-
Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…
-
- 0 svar
- 920 visningar
-
-
Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke
-
- 0 svar
- 557 visningar
-
-
Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....
-
- 0 svar
- 878 visningar
-
-
Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…
-
Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Hejsan, jag undrar hur de olika skalorna ser ut för respektive märke? någon som har det som jag själv inte kunde fylla i? Tack på förhand Ammonium NH4 Red Sea: FaunaMarin: Salifert: <0.25 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 1.5 | 2mg/l Nitrite NO2: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 0.1 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 2.0 | 4.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Nitrate NO3: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 2.0 | 5.0 | 10.0 | 25.0 | 50.0 | 100.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Calcium Ca: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 0.0mg/l och uppåt med 0.10 för varje steg Magnesium Mg: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 30mg/l och uppåt med 30 för varje steg KH…
-
- 0 svar
- 556 visningar
-
-
Jag eftersöker er som gjort ett tritontest och fått doseringsanvisningar för : •Cobalt •Chromium •Järn Detta skall användas i en omräkningstabell jag tagit fram. Pma mig el skriv nedan: •Uppmätt värde / målvärde •Doseringsanvisningen i helhet Tack !
-
- 0 svar
- 319 visningar
-
-
Lite funderingar Har 2st mindre system ett på 400l ink sump Ca 5år gammalt och ett på 500l ink sump ca 2år gammalt som nu skall bli ett nytt system på ca 1200l. Frågan är hur jag på bästa sätt skall sätta igång det nya. En av sumparna skall användas och kommer att stå kvar på platsen så jag behöver inte tömma den utan jag kan ha den i drift med ett kar som inte står i vägen för det nya. sumpen som skall sparas är 200x60x40 så den rymmer rätt så mycket vatten. Dessutom har jag död levande Sten i en tunna från mitt gamla system som jag vill använda. Akvariumet kommer inte vara på plats fören till hösten/vintern så jag har tid att börja förbereda. Tänkte …
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?
-
- 0 svar
- 882 visningar
-