Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Många ämnen vi tillsätter kan påverka alkaliniteten. Mer än vi tror eller vet om vi inte är där o mäter stup i ett... Så en lista på ngr, som jag själv "upptäckt" men också stämmer med litteraturen 1) Lathaniumklorid. Binder ej bara fosfat utan också CO3, så det bildas lathaniumkarbonat, dvs alkalinitet konsumeras. Ganska tydlig effekt! 2) GFO. Min personliga tero är att GFO innehåller också järnklorid, som i sin tur mkt potent binder hydroxidjoner, o därmed rätt snabbt sänker alkaliniteten. (och pH). 3) Coral snow. Innehåller CaCO3 kristaller som kan fungera som likt en snöboll man rullar, en precursor för att bilda större …
-
- 0 svar
- 422 visningar
-
-
Jag tänkte höra om någon kan svara på hur man räknar om de nya nitrat testet från Salifert från det gamla systemet. I det nya har de ändrat referensfärger och mätvärden så det går inte att utläsa utifrån de gamla hur mycket man har. Jag mätte nitrat till 50 idag med nya testet... Men nitrit är bara 0,01 enligt samma test Salifert. Någon som vet?
-
- 0 svar
- 426 visningar
-
-
Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …
-
- 0 svar
- 876 visningar
-
-
Lasse o jag hade som vanligt en berikande diskussion där vi pratade om vid vilken punkt vi läser av vårat salifert-test eller liknande test, när vi mäter KH. Bakgrunden för er som inte är insatta är att när man mäter total alkalinitet så tillför man en syra, så att alla alkalinitetsbidragande joner konverteras över till sin syraform. De joner som svarar för den totala alkaliniteten i ett marint vatten är till 95% karbonater (vätekarbonat och karbonat) samt 5% av borat. Det finns andra joner med som bidrager till alkaliniteten som tex fosfat, silikat osv men detta kan vi försumma då dessas bidrag är knappt mätbart. Så när vi då tillför en syra, så kommer successivt a…
-
- 0 svar
- 753 visningar
-
-
Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban
-
- 0 svar
- 839 visningar
-
-
Hej är det nån som har provat detta ? det skulle vara perfect för en Nano med SPS Dosage: 1 piece / 50 L / 4 months http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/oxid-oxid/Automatic-Elements-Pohl-s-B-Balance-Concentrate-5-pcs.html http://reefbuilders.com/2014/06/03/zeovit-automatic-elements-dosing-system-iodine-fluoride-iron-amino-acids/
-
- 0 svar
- 703 visningar
-
-
Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 561 visningar
-
-
För ca 1-2 månader (kommer inte ihåg exakt tidsintervall) sedan var jag tvungen att dosera nitrat för att det var alldeles för lågt 0-2.5 (Salifert). För ca 1 månad sedan valde jag att ta ut alla mina tillklippta filter som jag hade i en reaktor för kol. Anledningen är att jag tycker det blir ett långt och bökigt moment att byta ut kolet med rengöring av skumfilter som samlat en massa skit etc. Valde nu att bara lägga ner en mediapåse i reaktorn. Jag har oxå hoppat över 2 vattenbyte och samtidigt minskat ner mitt vattenbyte gjort nu senast från ca 90 liter till 65 liter. Akvariemått är 190*80*60 cm med en sump som har ca 180 liter vatten i sig nä…
-
- 0 svar
- 350 visningar
-
-
Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?
-
- 0 svar
- 685 visningar
-
-
Hej! Försöker i det här forumet och är det fel får ni gärna skicka mig vidare till rätt. Köpte ett stort testkit begagnat för ett tag sedan och konstaterade att en av manualerna saknas. Tänkte kolla här om någon vänlig själ kunde tänka sig att skriva ner instruktionerna eller länka till en sida där instruktionerna finns. (Tillverkarn har det inte vad jag kunde se...) Mina tester är A-7831 Nutrafin KH och A-7832 Nutrafin GH test. De var del av en stor låda, A-7860 Nutrafin Master Test Kit. Det jag lyckats hitta hittills på nätet är att man ska droppa i tills provröret byter färg från blått till gult och då ska antalet droppar x10 ge mg/l (ppm) går ju lätt att räkna om til…
-
- 0 svar
- 730 visningar
-
-
Mitt kar är på uppstart och jag ploppade i den döda stenen (varav 30 kg upphackad sten) i förrgår. Innan har stenen legat i blöt i en 10 dagar (kranvatten). Den borde läcka en massa fosfater och även öka nitrat/nitrit eftersom den luktade som om den innehöll en hel del organiskt material (vilket legat insaltat och torkat inne i stenen ett par år). Jag kör på Aquacares Phosphate-minus (som gick ut för ett år sedan) med skummare. Enligt JBL:s test ligger fosfat på 1 mg/L (+ ammonium 0,3 mg/L, nitrit 0,07 mg/L och nitrat 1 mg/L). Det finns alltså en del organiska ämnen i vattnet, men inget skummas av - om inte skummaren tar med sig fosfatet kommer det ju inte att sjunka. Ja…
-
- 0 svar
- 948 visningar
-
-
-
- 0 svar
- 274 visningar
-
-
Att byta vatten kan vara ett bra sätt att ”jämna ut” värdena i ett akvarium. Genom ett vattenbyte fyller man både på de saker som tas upp av koraller, svampar och alger och tar bort de saker som riskerar att byggas upp över tid. Att man också får möjlighet att städa lite genom att suga upp det som ligger på botten gör saker inte sämre. men frågan är hur mycket vatten kan man byta på en gång? Om vi utgår från formeln för att beräkna det nya värdet i ett akvarium efter ett vattenbyte: nytt värde=(((Akvarium volym-vattenbytesvolym) x nuvarande värde)/akvarium volym)+((vattenbytesvolym x värde på vattenbytet)/akvarium volym) efter att ha snu…
-
Ett kärt ämne men som tål att repeteras. Vad gör KH med pH värdet och hur bra är KH som buffert (pH stabilisator)? KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp …
-
- 0 svar
- 770 visningar
-
-
Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte, Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? /Mvh Tom
-
- 0 svar
- 809 visningar
-
-
Satte i ett fosfatfilter igår ett aqua light. Körde ut lite vatten i en spann till det såg klart ut men i dag på morgonen hade det en gul missfärgning. Hur får man bäst väck det? Har inget i karet än men sätter in sten i eftermiddag. Jocke
-
- 0 svar
- 671 visningar
-
-
Hej! Jag ska flytta till Stockholm om en vecka, och givetvis vill jag ha med mitt akvarium som jag lagt ner mycket tid och pengar på. Här i Eksjö där jag bor nu har jag aldrig använt mig av osmosvatten och aldrig haft algproblem. Mitt problem är att jag inte orkar flytta en 130l vatten i flyttkärran, utan tänkt göra nytt i Stockholm. Hur är det med vattenkvalitén? Kan jag använda kranvattnet rakt av eller måste jag sitta där med min osmos och droppa?
-
- 0 svar
- 779 visningar
-
-
Har fått alger som påminner om en bit topé som någon tappat på botten så tror mer att det är någon form av cyano/dino. har legat högt på no3 eller om det var po4 blandar alltid ihop de två. hur går man till väga för att sänka po4 alt no3? finns det något sätt?
-
- 0 svar
- 988 visningar
-
-
Hejsan. Tänkte dra igång ett Vecton 600 UV-C som ska drivas med ett Eheim 2028 Proffessional som jag har liggandes från min sötvattentid, tänkte inte ha något i filterkorgarna utan nyttja dessa för fosfatremover (Järnbaserat) och aktivt kol, är detta ok som lösning eller blir flödet för högt för dessa preparat?
-
- 0 svar
- 502 visningar
-
-
Gäller exemplet "att 50 ml i ett 500 liters kar ökar värdet med 20" för båda blandningarna av Ca och Mg? Och hur räknar man ut för KH? Står väl inget i manualen som följer med om det. Testade Aqua Calculator som svarade med siffror angiva i mg/l, t ex "dosera 84 mg/l". Hur mycket i ml motsvarar det? Har blandat dunkarna enligt föreskrifterna. Nu har jag i en mindre mängd per dag och testar mig fram, så jag kommer nog hitta rätt, men det skulle ända vara kul att få svar på frågorna ovan.
-
- 0 svar
- 999 visningar
-
-
Först å främst, när man ska mäta åtgången för balling, kan man mäta som idag och notera värdena sen mäta på söndag igen och sedan räkna åtgången eller måste man mäta varje dag ? Sen kollade jag mina värden och knappade in dom i aquacalc, mitt mg låg nu på 1200 och ska höja det till 1300 på 330 liter vatten, då räkna aquacalc ut att jag ska tillsätta 139ml i 5 dagar, kan det verkligen stämma ?
-
Hej! Har provat följande spårelement i några veckor - microbe lift all in one. Enligt förteckning innehåller blandningen calcium, strontium, molybdenum, iodine, bromide, vitamins, aminoacids, minerales, iron, thiamine, cyanocobalamin. Enligt tillverkare är doseringsanvisningen 14-28 ml per 50 gal 1-2 ggr/ vecka. Jag har doserat 6ml/vecka i 120 l+ vattenbyten 20 liter/ vecka (red sea coral pro) + kalkvatten topoff ca 2-4 liter/vecka beroende på avdunstningen. Anledningen till att jag doserar 6 ml/vecka i volymen 120 liter är en försiktighetsprincip. Jag tillsätter säkerligen många spårelement via saltet men frågan är om det är tillräckligt? Dessutom planerar jag mäta flera…
-
- 0 svar
- 972 visningar
-
-
Mitt test från Triton kom tillbaka och visade att jag har krom i vattnet. Det verkar dock inte vara så vanligt, för jag har väldigt svårt att hitta användbar information om hur illa det är, och vad som bör göras mot det. Den skada som högt krom har är (vad jag kan hitta) att det förhindrar förgrening av korallskelett, samt stör ämnesomsättningen vilket gör att det inte känns helt ok att ignorera! Jag hade 3.11ppb Cr (vilket fick en rödmarkering), men exakt hur mycket för mycket är det? Hur får man bort det ur karet? Triton Detox verkar inte ta det vad jag kan förstå, och Tritons correction sheet rekommenderar 4x15% vattenbyte med deras Pure-salt, men hjälper ver…
-
- 0 svar
- 323 visningar
-
-
Kära akvarister: Jag har fått ta emot mycken förundran (med humoristisk värme) över varför jag som alltid varit så kritisk mot kolkälla, nu själv börjat. Vill bara förklara hur jag tänker: Min grundtro är densamma sedan rätt länge, att jag tror att ett akvarium mår bäst o blir mest stabilt med biologisk filtrering som bas. Jag tycker alltså fortfarande att teknik, proteinskummare och inte minst kolkälla, skall ej utgöra huvudstommen i vattenreningen, utan tvärtom, ett komplement(om det behövs) som stöttar den biologiska. System som bygger på teknik o kemikalier som huvudfiltrering tror jag blir instabila och kan tippa över åt båda hållen. Jag kommer dä…
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har gjort min andra dosering av flytande phos-out4 nu. Har ett total volym på 2600 liter I mitt system. Igår dosera jag 10 ml innan skummaren. Ingen märkbar effekt. Idag dosera jag 25 ml. Får se vad som händer imorgon? Dosering anvisningar är max 2 ml per 100 liter. Men det jag undrar är : Var ska jag dosera ? På flaska står det..... DOSE IN A STRONG-FLOW AREA AND NOT OVER YOUR ANIMALS. Ska jag dosera I sista facket i sumpen innan display akvarium? Eller innan skummare som några sagt till mig ? mvh Thomas