Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

salar

Stödjande medlem
  • Gick med

  • Senaste besök

All aktivitet

  1. Jag skulle givetvis villja ha flera kar och testa lite olika saker med men har inte pengar till det. Jag förlitar mig på handlarnas produkter och är tex en hink salt sjukt billig av ett no name märke får någon annat testa det men inte jag och mitt kar. Jag kör med osmos,aktivt kol,nästan aldrig fingrarna i vattnet för så lite skit som möjligt ska påverka mitt lilla rev. Du säger en bra sak med att skapa sin lilla testbädd det önskade nog dom som blev drabbade av asbets oxå att det fanns någon som testat det tidigare. När ett akvarium börjar gå åt skogen så kommer träden allt för fort och det roliga är att man inte vet när och bara en själv kan skjuta på det förloppet genom att inte chansa med div saker. 1 år eller 10 år det kan ingen svara på men att det svider mer på ett kar som e 10 år och fullväxt. Patrik
  2. Du VET att både no name och dyrare CaCl funkar, min poäng är inte riktigt klart att alla läsare förstår. Hur länge funkar ett billigare alternativ innan problem" kan" dyka upp? Se ditt kar som din kropp ju mer skit som kommer i ju fortare går det åt skogen. Min personliga tanke är att jag vill ha mitt kar i många år och då vill jag inte chansa. Jag testade att chansa efter ca 10år med balling och jag gjorde bort mig för några 100 lappar och det enda roliga med det va att jag fick börja om med ett större kar. Patrik
  3. Du har inte tänkt på att det större stället kanske har en större lokal och dyrare hyra,el och flera akvarium i drift därav lite högre priser. Jag tror inte du vet vad överpriser är förnågot och du kan inte jämföra med någon dagligvaruhandel som kör in krossade tomater på sj pall. Jag har bildat min egen uppfattning att det finns ingen genväg till det perfekta akvariumet. Patrik
  4. Vad hittar du dom som har överpriser någonstans? Folk som håller på med saltvatten och surfar runt på SG kan väl inte undgått alla trådar som handlar om var man hittar varor billigare än våra blodsugande handlare. Saltvattenshobbyn har inte sen jag började varit billigare än va den är nu,både fisk,koraller.tillsattser och teknik men ändå kretsar det mycket om att hitta ännu lägre priser. Min första osmos 2900kr för ynka 30 liter dygnet och idag under 1000 lappen för en som ger över 100 liter dygnet. Patrik
  5. http://www.aqua-markt.de/index.php Här kan du säkert hitta någon som vill. En simpel fråga finns inte det du söker i dom välsorterade butikerna i Stockholm? Patrik
  6. Jag förkastar billiga saker pga att just priset är lågt. Mitt kar är inte ett expriment av billiga produkter utan jag använder endast saker som jag vet fungerar och skulle inte chansa för en ynka 100 lapp. Idag säljer väl dom flesta svenska butiker bra salter till en låg peng och där butikerna inte skulle chansa sina kunders akvarium. När jag började med CaCl tror det va 1990 och köpte det från en släkting som ägde ett kemi företag, så om jag inte mins fel så va de billigaste riktigt smutsigt och pris klassen runt 190 kr kg va riktigt bra. Patrik
  7. Den som tycker att det kar man har är fint och att man tänker att det tingar ett visst värde bör nog köpa sina balling salter där det är dyrare. Ännu en dum tråd om att allt går att hitta billigt,jag har själv sett vad kemikalier gjort med mitt kar i början på 90 talet när jag va dum att testa billiga salter. Den leverantör som jag handlade då av kostade Ca cl mellan 120-290kr kilot och jag började på den dyrare skalan och gled över på 120 kroners pullvret och är helt säker på att jag fick ett snabt förlopp av oldtanksyndrom. Patrik
  8. Det är lätt för handlaren att visa sitt cites papper att den verkligen kommer från australien och priset då borde nog vara ca 2000kr för en korall. Har handlaren inget papper på korallen kan det vara ett smugglat exemplar. Patrik
  9. Nä jag skulle inte dricka osmos vatten. Titta på Leffe på Trton han har druckit osmos i många år och biverkningarna kommer allt tydligare. Skål. Patrik
  10. Nä jag tror inte att jag e rätt person för att skriva något nyhetsbrev för Triton även om jag brukar få ta en titt bakom försäljnings karen. Men efter som jag aldrig sett denna art live så delar jag gärna med mig även om det verkar vara riktigt dyra fiskar som inte passar in på 12% av inläggen SG där ordet billig kommer in. Sjukt fina fiskar för den som har storlek på kar och plånbok. Patrik
  11. Idag smet jag in i Tritons karantän och kollade fiskarna som går där. Lite bas fiskar som gula kirurger,elddvärgkejsare och ett gäng med goldflakes men i ett av karen fann jag ett par av en fisk jag inte sett tidigare och som tyvärr ligger utanför min plånbok och akvarie storlek. Stulen bild Xanthichthys mento Kolla in tryckaren
  12. Jag väntar med spänning på den kommande snö smältningen för alla som kör utan osmos,brukar dyka upp endel trådar varje år. Akvarieleasing förespråkade att köra utan osmos för några år sedan men jag tror väl att Akvariespecialisten Tommy som jobbar där har tagit sitt förnuft tillfånga och använder osmos numera. 1 stycke osmos kostar väl under 1000 lappen idag och det får man inte mycket removers för av olika slag för. Väljer man att köra utan osmos så går det utmärkt men tids nog åker man på en östersjö biotop när man minst anar det och då är 1000 lappen billig om man har ett lite större kar. Patrik
  13. Källa på att välkända akvariespecialister använder kranvatten? Patrik
  14. salar svarade Ämnespost i Övrigt
    I stockholm är det sjukt billigt med flyttbolag så billigt att det knappt räcker till lön och diesel till lastbilen. Patrik
  15. http://www.aqua-markt.de/index.php Mycket bra prylar och även en del koraller. Patrik
  16. Ja vart e hobbyn påväg? När jag va liten så var dom som hade råd med saltvatten lite finare men nu har det svängt om och gemene man har ju saltvatten. Skulle gärna vilja ha reg nr på bilen. Patrik
  17. salar svarade Ämnespost i Kemi & Biologi
    Vart har du hört det ryktet att det ska vara ett bra salt? Bara lite nyfiken? Patrik
  18. Att få den att äta handlar ofta att det är lugnt i akvariet men ställ frågan hur många som har haft den i över 1 år så sjunker % mycket. Min personliga åsikt är att butikerna endast borde ta hem till dom som beställer för dom flesta blir inte ens en månad gamla. Va nöjd med den du har. Patrik
  19. Det kan man göra om man sett stenen live i ett akvariun. Patrik
  20. Eller så kan man besöka en butik i stockholm som säljer exklusiv sten som stått i lådan i ett par dagar och lukten ska vara allt annat än hav. Det bästa e att plocka sten ur handlarens förvaring då du kan välja både form och vikt på varje enskild sten. Patrik
  21. Ser ut som frugan har målat dit dom på stenen. Nice Patrik
  22. Fin historia men tyvärr så har jag smyglyssnat i en butik i Stockholm som sålt fisk som kräver större kar till kunder med små kar. Det finns ju inga dumma frågor för frågar man inte lär man sig inget. Men i dag när jag va i en butik i Stockholm kom det in en kille och frågade om dom sålde levande koraller och jag tittade på en annan kund och smålog och tänkte att killen kan ju inte vara blind då han kom in själv och utan vit käpp. Patrik
  23. Grattis Gubbe. Patrik
  24. Jag hade nog tagit en påse som e stor nog att få in huvet i med en gummisnodd runt halsen och tagit ut stenen utomhus och kollat vindriktningen innan knappen skulle dödas. Giftet ska ju inte va att leka med i dessa knappar. Se bara till att det är tillräckligt med syre i påsen så du inte svimmar. Patrik
  25. I min favorit butik säljs inget jag skulle stoppa i mitt kar. Patrik

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.