Gå till innehåll

"Elegance coral" - erfarenheter


freddi36

Rekommenderade inlägg

Min erfarenhet är som ovanstående säger mycket enkel korall om värdena på vattnet är ok. (från austalien) Mina står på sanden verkar inte vilja sitta mot en sten då det verkar skada undersidan på dem ( väldigt mjuka)

De äter lite allt möjligt mysis, artemia etc. Tacksam och fin att titta på :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Så för att veta att det är en australiensk man fått tag i så bör man beställa speciellt en sån från sin handlare, alternativt köpa en som säljaren är 100% säker på?

Det är lätt för handlaren att visa sitt cites papper att den verkligen kommer från australien och priset då borde nog vara ca 2000kr för en korall.

Har handlaren inget papper på korallen kan det vara ett smugglat exemplar.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka till vad som står i EU:s papper. Där är endast denna korall som kommer som vild från indonesien som det är ett totalförbud på, havsodlade är tillåtna. Det finns andra exportländer än indonesien och australien som har denna korall. Sedan kan det vara så att de svenska myndigheterna satt hårdare krav för direktimport än övriga länder i Europa. Den har alltid gått att få tag på från stora importörer i Europa, TMC som exempel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om handlaren köpt den från en grossist inom EU ligger Citespapperen där. Inte så lätt att veta alltså. Man kan bara lita på att de stora importörerna gör rätt.

Och priset är nog lite lägre för ofta säljs de med pris per polyp.

I de fall där vi köpt koraller från grossist inom EU står Citesnummer på fakturan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk till mer en 1 gång när/om du köper denna. Ium att den är väldigt starkt hotad. Om du vet med säkerhet att du har kött på benen och kan ge den allt va den behöver. Va rädd om den. Så det inte blir som med LS som med är hotad men ingen värkar bry sid om det utan kan kasta flera 100kg bara för den ej passar.

Men jag har ju sätt så fint kar du har :) kände bara jag ville påpeka detta.

Ändrat av Guest
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...