Gå till innehåll

Sjukt fina fiskar


salar

Rekommenderade inlägg

Idag smet jag in i Tritons karantän och kollade fiskarna som går där.

Lite bas fiskar som gula kirurger,elddvärgkejsare och ett gäng med goldflakes men i ett av karen fann jag ett par av en fisk jag inte sett tidigare och som tyvärr ligger utanför min plånbok och akvarie storlek.

Stulen bild

Xanthichthys mento

Kolla in tryckaren

Xanthichthys-mento-m-s2.jpg

Ändrat av salar
lepra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får börja formulera deras nyhetsbrev Patrik. ;)

Alla tryckare med prefixet Xanthichthys är "rätt sorts" tryckare då de inte går på koraller utan enbart äter alger/plankton. Tyvärr så brukar de också kosta lite mer, men visst är de granna fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses, den var riiiktigt fin... Vilken typ av kar och storlekar på kar är lämpliga för en sådan färgprakt?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Dom här räknas ju som hyfsat revsäkra, men med tanke på storleken, så skulle jag säga 1kubik och uppåt ;) - herr och fru mentho flög businessclass, kom i varsin låda med specialdesignad kapsel och bortåt 30liter vatten vardera...vi kommer att få ställa in firmafesten, nu när den fraktnotan kommer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses, den var riiiktigt fin... Vilken typ av kar och storlekar på kar är lämpliga för en sådan färgprakt?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

http://se.reeflex.net/suche#Xanthichthys

Xanthichthys auromarginatus har jag haft tidigare i min gamla kub, det funkade perfekt med övriga invånare och den var väldigt social, och absolut en av karets favoriter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här räknas ju som hyfsat revsäkra, men med tanke på storleken, så skulle jag säga 1kubik och uppåt ;) - herr och fru mentho flög businessclass, kom i varsin låda med specialdesignad kapsel och bortåt 30liter vatten vardera...vi kommer att få ställa in firmafesten, nu när den fraktnotan kommer :)

Skönt, då behöver jag inte bekymra mig för ett inköpsbeslut...

Förresten, er firmafest består väl ändå av salta pinnar och hemgjord snaps på lakrits... Salta fiskar närmare bestämt. Men det är ju klart, det kan bli mindre pimplande :D

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har några fina Cirrillabrus jordani-par, fint som snus i en 275:a :)

Aj, där kanske jag föll på eget grepp:smiley5: Men med 12 fiskar i min lilla kub, varav de senaste inköpta 2008 och stora som råttor måste jag ödmjukt tacka nej:)

Tror du inte att ett större kar ingick i det priset?

Tänkte inte så långt men du måste naturligtvis ha rätt, och dessutom hemkört och på plats.

Allvarligt talat, hur stora är de och finns det någon marknad för dessa i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanen är en snutt över 20cm, honan något mindre.

Jodå, det finns en marknad - den är ju av naturliga skäl begränsad, men om du tänker på prisbilden, så säljer vi emellanåt betydligt dyrare firrar......;)

Aj, där kanske jag föll på eget grepp:smiley5: Men med 12 fiskar i min lilla kub, varav de senaste inköpta 2008 och stora som råttor måste jag ödmjukt tacka nej:)

Tänkte inte så långt men du måste naturligtvis ha rätt, och dessutom hemkört och på plats.

Allvarligt talat, hur stora är de och finns det någon marknad för dessa i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hanen är en snutt över 20cm, honan något mindre.

Jodå, det finns en marknad - den är ju av naturliga skäl begränsad, men om du tänker på prisbilden, så säljer vi emellanåt betydligt dyrare firrar......;)

Jodå, jag kommer allt ihåg, minnet sviker men denna glömmer jag inte: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?23384-Ny-Raritet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får börja formulera deras nyhetsbrev Patrik. ;)

Alla tryckare med prefixet Xanthichthys är "rätt sorts" tryckare då de inte går på koraller utan enbart äter alger/plankton. Tyvärr så brukar de också kosta lite mer, men visst är de granna fiskar!

Nä jag tror inte att jag e rätt person för att skriva något nyhetsbrev för Triton även om jag brukar få ta en titt bakom försäljnings karen.

Men efter som jag aldrig sett denna art live så delar jag gärna med mig även om det verkar vara riktigt dyra fiskar som inte passar in på 12% av inläggen SG där ordet billig kommer in.

Sjukt fina fiskar för den som har storlek på kar och plånbok.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försäkring går ju åt :) Jag har en klasul på hemförsäkring som täcker mitt saltkar allt jag har kvitto på täcker försäkring ink ev vattenskada om olyckan är framme :) Tyckte priset låg bra till om jag ska vara ärlig trodde jag högre. ium fraktkostnaden + fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...