Gå till innehåll

Jakens burk


Jaken

Rekommenderade inlägg

Så äntligen har jag fått mina nya invånare efter ett halvårs planerande.

Tröttnade i våras på att ha fisksoppa med bara en fisk av varje art och bestämde mig för att hitta på något nytt kul. Bestämde mig efter mycket funderande att köra ett rent artakvarium och efter mycket läsande beslutade jag mig för att göra ett vågat försök att ha en hel grupp med elddvärgkejsare (C. Loriculus). Enligt literaturen ska det vara svårt att hålla många elddvärgkejsare i samma kar, men jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Jag sålde alla mina fiskar förutom den elddvärgkejsaren jag redan hade sedan ett år tillbaka. Då färgerna och teckingen skiljer sig beroende på var de är fångade bestämde jag mig för att jag ville ha från Hawaii.

Efter ett halvårs förberedande och planerande släpptes det äntligen i fem nya elddvärgkejsare till min ensamma stackare. Innan de fem nya släpptes i så satte jag i ett galler i akvariet och delade av det på mitten. Detta för att ge de nyanlända fiskarna lite lugn och ro i några dagar från den gamla loriculusen och hinna vänja sig vid mitt akvarium i lugn och ro.

Väl i karet så verkade de nya fiskarna ta det väldigt bra. Lite smågruff men inte mer än normalt. Gamlingen spanade nyfiket från sin sida av akvariet full av förväntan.

Så i dag när jag vaknade så var alla sex fiskarna på samma sida av nätet. Gamlingen hade på något sätt lyckats klämma sig igenom nätet och äver till de andra. Nätet fyllde ju inget syfta så det var bara att lyfta ut. Så hela dagen i dag har jag stirrat på dom. Allt verkar fungera skitbra. Jag var orolig för att det skulle bli slagsmål på liv och död på en gång, men det är bara lite bröstande och uppvisande av fenor mot varandra, helt normalt när hierarkin ska bestämmas. Alla fiskar äter och är pigga och nyfikna. Jag har sett någon liten prick men det är inget jag oroar mig för.

Nu får framtiden utvisa om denna fisksammansättning kommer att funkar.

Håll tummarna.

galler.jpg

galler2.jpg

fisk.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 305
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack!

Nej det kommer inte att vara några andra fiskar i akvariet inte ens en mandarin, det är i alla fall min målsättning att ha det så i minst ett halvår.

Kommer nog aldrig köpa singelfiskar igen, man får ju aldrig se några intressanta beteenden med bara en av varje sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är du betydligt mer erfaren än mig men är det ändå inte så att du med vissa fiskar som normalt lever singelliv i det vilda borde kunna få det beteendet även om de lever singel i karet? Nu är det en faktor som ändå är av vikt och det är ju också hur stort klaret är relativt deras naturliga revir.

Detta frågar jag nu för att lära mig och absolut inte att ifråga sätta dina idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är du betydligt mer erfaren än mig men är det ändå inte så att du med vissa fiskar som normalt lever singelliv i det vilda borde kunna få det beteendet även om de lever singel i karet? Nu är det en faktor som ändå är av vikt och det är ju också hur stort klaret är relativt deras naturliga revir.

Detta frågar jag nu för att lära mig och absolut inte att ifråga sätta dina idéer.

Inte för att jag sitter på några svar på dina frågor men självklart finns det fiskar som lever singelliv och människor likaså. Men det är roligare om man är två :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt kul initiativ Jakob. När jag höll på med sötvatten skulle jag aldrig bygga en biotop som jag inte trodde mig kunna finna i naturen. Likaså när jag höll på med pilgiftgrodor så vägrade jag använda växter i terrariet som inte kom från samma områden som grodorna. Men när det gäller mitt saltkar så har det i likhet med många (/alla) andra blivit fisksoppa. Finns det någon mer som försöker återskapa en biotop vad gäller fiskar koraller och lägre djur som man skulle kunna återfinna i naturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med biotoper har även en annan kört med på Malawi-tiden... försökte först koncentrera mig på sandlevande ciklider för att senare sälja bort alla individer och gå över helt till klipplevande. (Det senare var dock en betydligt roligare upplevelse)

Tanken har slagit mig att man skulle göra något liknande med saltvatten, dock är urspringsfakta lite skralt för min del, samt att det finns sån otroligt stor mångfald av både koraller och djur att det skulle kännas begränsande...

Den som lever får se. :)

Vackert Jaken! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Jaken! Blir kanonfint tror jag. Eftersom jag själv är intresserad av en loriculus (till min fisksoppa :x) så undrar jag om ditt gäng verkar lämna korallerna ifred?

Gamlingen jag haft i över ett år har aldrig rört något. De nya har jag inte heller sett göra det, ännu... Men det lär vara olika från individ till individ. Det beror säkerligen på vilka korallsorter man har också så jag tycker inte man kan ge ett generellt svar. Du får helt enkelt prova.

Vet att KarroBarro har problem med sin Loriculus som noppar på koraller, vet dock inte på vilka sorter.

Christer, det finns några kvar på JR. Superfina! Bara att slå till innan de är borta allihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att KarroBarro har problem med sin Loriculus som noppar på koraller, vet dock inte på vilka sorter.

Våran är på hjärnkorallen, stjärnpolyper, montipora och i viss mån kolonianemoner.

Fast vi har nog haft en otrolig otur.

(Alla dom korallerna är nu flyttade till det nya akvariet och mår genast bättre)

/Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...