Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

salar

Stödjande medlem
  • Gick med

  • Senaste besök

All aktivitet

  1. Hej Henrik. Hoppas att du slagit dig in nu på Svenska marknaden med din verksamhet. Har du nu ändrat din uppfattning om att vi svenskar är Europas snålaste folkslag. Patrik
  2. Ser på bilden att den redan ätit bra på korallen. Patrik
  3. Ärligt talat så förstår jag inte va du menar? Patrik
  4. Trådalger och annat grönt ser jag inte som några problem men av egen erfarenhet är att när karet har +5 år så kan det bli problem utan osmos. Kan kanske bero på vart man bor och vilken vattenkvalitet som man får i rören. Men när det dyker upp div röda och bruna alger på stenen som klart vinner över kalkalger då har man förmodligen något som har ackumulerat sig i karet. Patrik
  5. Säkert fler. För länge sedan gjorde jag också det men sedan slog jag till på en dyr osmos som jag slantade 2900 för och den gav ca 30 liter dygnet. Mina tankar är att mitt akvarium ska vara stabilt och funka i många år utan problem därför är det osmos för mig. Andreas varför kör du utan? Lasse förstår jag för han har nyss fyllt år och tycker säkert att det är för modernt. Patrik
  6. Kör på tills du har råd med större. Spana på beggad teknik så kommer du undan lite billigare. Patrik
  7. Kul att någon lyssnar och lyckas. Du blir inte sugen på ett större kar? Patrik
  8. OK det visste jag inte,kul med lite nya entreprenörer på vägarna. Patrik
  9. En sådan liter slips till öring är bara att veva hem och mjölksyran tror jag att den slipper när den inte får kämpa. Stressad lär den vara men det viktiga är att den får ett år till att bli sina 50 cm. Patrik
  10. Fin fisk. Fick den simma vidare och växa till sig? Patrik
  11. Nice. Jag tror att Leffe tycker du har en östersjöbiotop så han får nog skicka dig ett par spser nu när butiken e full. Patrik
  12. Nä jag e solklar på vad man får som privatperson det står i klartext på arbetsmiljöverkets sida. Sedan har jag i ca 10 års tid varit med i central skyddskommitté på Peab. Patrik
  13. Det va därför jag skrev i ditt egna hus. Klart som korvspad att det är skillnad på firma och privatperson. Patrik
  14. Är det någon ny lag? Vad jag lärt mig så finns det ingen lag som inte låter dig riva i ditt egna hus så länge du lämnar in det du river till en miljö station. Är det utomhus så är det bara blöta materialet så det inte dammar men ett rör i tex en källare så river man bara isoleringen där man ska kapa röret och sedan gör man resten utomhus. Man ska ha respekt för asbest. Patrik
  15. Ville bara va lite rolig. Det ända som händer om bänken rör sig e att akvariet lyfter och då funkar cellplasten kanon. Om bara folk visste vilka taskiga golv dom har så känns våra mm bara som en barnlek. Patrik
  16. Bara en liten undran när akvarie bänken når 80% så borde tapeterna falla av väggarna? 45x95 är klart det bästa och billigaste att bygga en bänk av och om man sedan har 5-10mm Frigg alt liggunderlag så är man safe alla dar i veckan. Patrik
  17. Titta bland butikerna på SG så kan säkert någon hjälpa dig att få din dröm art. Kolla även på div trådar om stora akvarier och deras kostnader. Patrik
  18. Ser mycket bra ut Magnus. Om du vill ha ett förslag på att spara golvet under karet mot lite vattenstänk vid tex vattenbyten och som sedan är riktigt snyggt köp 2kvm pastill matta och lägg unders och låt den sticka ut 60cm runt hela bänken. Patrik
  19. Min gamla mentor sa till mig. Såhär ska du göra. Blanda rätt mängd salt och låt vattnet stå med kraftig cirkulation i 1 dygn sen kan du mäta. Och va mätte han? typ salthalt va nog det enda som gick att mäta. Om man har ett streck i en gammal salthink och fyller vatten dit och sedan köper en hushållsvåg och väger saltet så sparar man grymt mycket tid och slipper blänga i refraktometern. Oj va jag svävade iväg. Låt det stå i ett par timmar med cirkulation och tempen bör nog ligga över 20 sen kan du mäta. Patrik
  20. Jo jag kan hålla med dig i sak att man ska lita på det man slantar för men en hink för 400kr är inte lika bra som en dyrare. I slutändan så går det att packa vägsalt och sälja pga det är billigt men det lär inte hålla i längden. Att mäta e väl för alla skit tråkigt men när man börjar med en ny produkt alt en ny salt hink kan det va det billigaste alternativet att mäta och vara observant på förändringar. Även om jag tror att dom flesta salterna inte skulle ta död på något i våra kar av ett vattenbyte på 10% så gäller det att ha koll på sakerna. Patrik
  21. Jo jag fick nog 2 st lådor med lågt kalium och Kh värde för några år sedan. KH som ska va i den lägre skalan när man kör Zeovit är lätt att justera upp men kaliumet blir ganska dyrt. Till saken hör att jag svär på testet på Kh sätter jag men kalium testet kan den som avläser tolka. Sen tror jag många mäter galet med dom simpla hobby tester vi fogar över och sedan spyr på tillverkarna,för mig är det lika solklart att testa en ny hink salt innan man använder den,lite som att slänga i en fisk utan karantän som sedan tar livet av x antal tusenlappar. Jag tror att KZ salt e riktigt bra men många vill nog ha lite högre KH. Jag själv har fastnat för Fauna Marins salt som jag kört ett par hinkar av och det är hittills kanon. Patrik
  22. salar svarade JoWa i ämne Övrigt
    Tyvärr ganska vanliga liftare. Patrik

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.