Gå till innehåll

Bänk - får det ej helt plant


alivedreamer

Rekommenderade inlägg

Hej

Har byggt mig en bänk till ett ca 165x90x65 cm kar. Nu är det så att det visade sig svårare att få ytan helt plan (jämn) än jag trott. Har en spånskiva ovanpå stommen av regelvirke och jag kan se att bänken är lite ojämn på sina ställen när jag lägger en rät balk över. Det är kanske en höjdskillnad på ca 2-3mm. Tror det det uppstod för att några av reglarna inte var helt torra men är ej säker. Bänken är i våg så det är inte ett problem, så ni inte missförstår mig.

Funderar på att lägga en skiva cellplast 10mm oavsett.

Kommer det lösa problemet eller behöver jag jämna till ytan på något annat vis?

Hur plana är egentligen era bänkar?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att man skruvar fast och limmar ihop dom på ett sätt att de inte kan göra det...

Om trä inte får röra på sig så spricker det.

Alla konstruktörer som konstruerar i trä tar hänsyn till detta.

Dilatationsfogar och och expansionsfogar är inte för inte man använder.

Toleransen man jobbar med på träkonstruktioner ligger på +/- 3-5%

Därav använder man lämpligen cellplast under sitt kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!

Efter att ha studerat det hela lite mer ingående så kan jag konstatera att det som hänt var att en främre regeln på bänken blivit aningen "romb-formad" istället för fyrkantig och vridit sig lite när den torkat. Spånskivan följer med iom att den är skruvad och limmad på regeln. Skillnaden är när jag mäter noggrant inte mer än 1-2mm förutom höger hörn där jag nog skall ta och slipa och lägga i något.

Tips för er som bygger bänk är att låta virket torka ordentligt innan ni kapar upp och att kolla alla bitar mycket noggrant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också cellplast säkert kan kompensera för skillnaden, men för mig personligen hade jag inte nöjt mig med något annat än helt plant. Mest för slippa och tänka på det och gå och oroa mig.

Sist jag byggde använde jag dubbelt lager av 22 mm golvspånkivor närmast akvariet (styvare än vanliga spånskivor) dessa limmade jag och skruvade ihop. Det ska till rejäla krafter att rubba en sån konstruktion. Sen använde jag 22mm cellplast :-) Mvh. /Safetyguy (Pelle)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också cellplast säkert kan kompensera för skillnaden, men för mig personligen hade jag inte nöjt mig med något annat än helt plant. Mest för slippa och tänka på det och gå och oroa mig.

Sist jag byggde använde jag dubbelt lager av 22 mm golvspånkivor närmast akvariet (styvare än vanliga spånskivor) dessa limmade jag och skruvade ihop. Det ska till rejäla krafter att rubba en sån konstruktion. Sen använde jag 22mm cellplast :-) Mvh. /Safetyguy (Pelle)

Då ska du inte bygga med trä överhuvud taget.

Lite info som ger lite perspektiv till vilka krafter en expanderande träregel kan åstadkomma:

Jag var med på ett labbtest där vi använde 34x120 golvplank i ett mått av 100x100cm som sattes i en provbänk med mätinstrument. Träet hade en fuktkvot på 5% - d.v.s. möbeltorrt.

Vi ökade sedan luftfuktigheten från 40% till 80% och väntade i tre veckor.

Mätinstrumentet bottnade vid 50000 Pa det vill säga ungefär 5 tons tryck per kvadratmeter.

Jag och snickare som jobbar åt mig har varit med om att skruvade trägolv har flyttat väggar - på grund av att folk har underlåtit att respektera expansionsfogar.

Så är man orolig en träbänk kommer att röra på sig - bygg i stål!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska du inte bygga med trä överhuvud taget.

Lite info som ger lite perspektiv till vilka krafter en expanderande träregel kan åstadkomma:

Jag var med på ett labbtest där vi använde 34x120 golvplank i ett mått av 100x100cm som sattes i en provbänk med mätinstrument. Träet hade en fuktkvot på 5% - d.v.s. möbeltorrt.

Vi ökade sedan luftfuktigheten från 40% till 80% och väntade i tre veckor.

Mätinstrumentet bottnade vid 50000 Pa det vill säga ungefär 5 tons tryck per kvadratmeter.

Jag och snickare som jobbar åt mig har varit med om att skruvade trägolv har flyttat väggar - på grund av att folk har underlåtit att respektera expansionsfogar.

Så är man orolig en träbänk kommer att röra på sig - bygg i stål!

Bara en liten undran när akvarie bänken når 80% så borde tapeterna falla av väggarna?

45x95 är klart det bästa och billigaste att bygga en bänk av och om man sedan har 5-10mm Frigg alt liggunderlag så är man safe alla dar i veckan.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten undran när akvarie bänken når 80% så borde tapeterna falla av väggarna?

45x95 är klart det bästa och billigaste att bygga en bänk av och om man sedan har 5-10mm Frigg alt liggunderlag så är man safe alla dar i veckan.

Patrik

Jag försökte i början av tråden tala om att med 10mm cellplast är det hur lugnt som helst.

Jag vill bara påpeka att en träbänk kommer röra på sig oavsett hur skruvad och limmad den är.

Jag har själv 3 träbänkar som fungerat fint i 4 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan vid de tester så flyttar sig inget så mycket. Tror att möbel lyfter upp akvariet någon mm om fuktkvoten blir så hög. Skillnad på fast inspänd mot fritt läge enligt mig. Det som kan bli problem är att översta reglar i så fall pressar isär "benen" ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte i början av tråden tala om att med 10mm cellplast är det hur lugnt som helst.

Jag vill bara påpeka att en träbänk kommer röra på sig oavsett hur skruvad och limmad den är.

Jag har själv 3 träbänkar som fungerat fint i 4 år.

Ville bara va lite rolig.

Det ända som händer om bänken rör sig e att akvariet lyfter och då funkar cellplasten kanon.

Om bara folk visste vilka taskiga golv dom har så känns våra mm bara som en barnlek.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...