Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kaptenen

Styrelse
  • Gick med

  • Senaste besök

All aktivitet

  1. Hade varit kul att testa och se ifall en liten bit får liv igen (har svårt att tro det dock) Sluta inte spamma med inlägg, det är jättekul läsning och jag är en glad läsare :D
  2. Det avser datumet inte året. Något missvisande men vi har en viss trubbighet i att det i grund och botten är en amerikansk forumprogramvara. Håller man muspekaren ovanför där det står så visar det datumet på korrekt sätt.
  3. Vlamingii är en favorit här med. Förlorade min för ett tag sen vilket var tråkigt. Hoppas ha chansen att ha en sån igen i framtiden.
  4. Ja det är otroligt att de får fortgå med sina metoder. Hö hö jag kallar min scape super classic :D Vi får se vad jag får till den här gången
  5. ja det är som sagt bitterljuv känsla just nu.
  6. Red sea sumpen är tyvärr 2cm för bred för att komma in i nya möbeln, annars hade jag kört på den! kanske sparar sumpen till framtida bygge. Är intresserad av att nästa gång skaffa ett specialdesignat akvarium.
  7. Det har tyvärr visat sig att även jag drabbats av Red Sea sjukan - igen. Den här gången släpper inre skyddslisten från glaset, dvs ingen viktig fog än. Det får mig dock att bli nojjig hur väl utfört arbetet är på fogarna som verkligen gäller. Karet är snart 4 år vilket betyder att ingen garanti gäller. Som jag känner just nu är jag ändå inte så sugen på att fortsätta med Red Sea igen... Det här faller dock, tur i oturen, ganska väl in med en ombildningsprocess till bostadsrätt där jag bor och i.o.m det planer på renovering ifall det går igenom. Då blir det svårt att ha nästan 2 m långt akvarie som står i vägen. Har därför beställt ett Juwel 290 som jag tänkt konvertera till salt "sålänge". Tänkte bygga sump av mitt 112 l akvarie som jag har haft som karantänkar tidigare. Känns såklart tråkigt att behöva avrunda detta akvarie som jag är så nöjd med annars, men jag tar det i lugn och ro. Ska fylla upp och få igång det andra och välja det som ska vara kvar innan jag börjar sälja av en del. Med det sagt så kommer här lite bilder som togs under helgen. Ska försöka fota och filma så mkt som möjligt nu innan det är dags.
  8. Jag skulle personligen ha skippat refugiet. De här karen har för små utrymmen i sumpen för att de ska ge någon större effekt annat än att sno spårämnen och samla glasrosor och cyano ;)
  9. Välkommen tillbaka! Ska bli kul att följa hur det går med detta kar :) En gång salt alltid salt
  10. CO2 scrubber blir nog bara mer meck än vad det ger tror jag sålänge man inte har en väldigt stor behållare och har svårt att få till pH till en OK nivå. Hade det själv och tröttnade efter ett par år då jag bara fick fragga oftare :D
  11. Håller med föregående. Superfint akvarium och riktigt fina acros
  12. Nu kör vi ett nytt quiz med temat sjukdomar och parasiter t.o.m. 1:a februari. Vinnaren kammar hem ett presentkort på 500 kr hos valfri annonsör. Alla medlemmar kan spela, men endast stödjande kan vinna. Lycka till!
  13. Vilken klenod! Rama in den där vettja ;)
  14. Skickar över den jag använder. Snodde den av någon här på guiden för massa år sen ;) Akvarievärden RSR 750 XXL.xlsx
  15. Jag kör på excel på datorn, så det är lite mellan old school
  16. Aldrig hört talas om något liknande! I övrigt sjukt underhållande tråd. Det här ger lite vibbarna av de stora trådarna man läste förr... Dela gärna med så mycket du bara orkar så likear jag som tusan Mvh Robin
  17. Hej alla saltisar, Som vi informerade om i senaste nyhetsbrevet så kommer vi att behöva justera upp lägsta stöd som tidigare varit 100 kr/ år till att nu vara som lägst 125 kr/ år. Detta då kostnaderna för att driva forumet har ökat de senaste åren, och en justering har inte gjorts på många år. Vi vill därför göra det vi kan för att hålla forumet i gång så många år det går framåt. Vi tackar för er förståelse och är otroligt tacksamma till er som väljer att stödja oss. Det gör verkligen stor skillnad! Mvh Robin Föreningen Saltvattensguiden.se
  18. Skulle säga att efterfrågan är låg för tillfället. Du kan ju testa och lägga upp en annons i skänkes för att se ifall någon nappar. När jag kasserade mitt 400-liters så åkte jag bara till tippen och slängde det i deras container för glas.
  19. Jag tänker som helhetsbedömning.
  20. Oavsett vad orsaken är så tror jag du gör bäst i och börjar titta på byte av kar, tyvärr...
  21. Inget jag kunde koppla där och då. Bubblorna var en bit ned på fogen, inte som för TS där de verkar krypa utåt från insidan av karet.
  22. Jag har kört med sand jämt - dock har vissa delar bitvis varit utan sand pga aktivitet från fiskar.
  23. Algerna behöver ju vatten och ljus för att växa, så på något sätt behöver du ändå släpp i fogen för att de ska leta sig in tänker jag. En liten spegel borde nog fungera :)
  24. Såhär såg det ut på flera ställen i nederkant av mitt 425 xl när det begav sig.
  25. Det Oscar är inne på skulle kunna fungera. Jag personligen skulle inte kunna leva med hur det ser ut men det är en smaksak. Förstår att det är bökigt med nytt kar/ silikona om befintligt. Det är ganska stort tryck mot fogarna. Är det otätt nånstans så kan det absolut stå och droppa ett tag innan det växer sig större. Hur gammalt är karet? Red sea bytte mitt kar på garantin och jag hade betydligt mindre släpp i fogarna än vad det ser ut som att du kan ha på bilderna. Fördelen för dig är ju att det är i ovankant (jag hade i mitten på nederkant av karet). Skulle något hända kan du ju sänka ner vattennivån under ett tid men det är ett vågspel att lämna det utan någon åtgärd alls.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.