Gå till innehåll

Varför mår dom inte bra?


Julia Östlund

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag skaffade mig lite koraller när alla värden behållit sig bra en längre tid. Första mjukkorallen dog efter ett tag och frågade en zoobutik som även håller på med saltvatten vad det berodde på och dom trodde den helt enkelt blivit uppäten.

 

Skaffade mig då två andra sorter och en butikspersonal sa då även att vi skulle köpa med lite droppar av olika slag och pulvermat till korallerna så skulle vi se att dom mådde bättre. Kom hem och droppade i av varje sort varje dag (vilket vi skulle göra enligt personalen). Efter ett tag började korallerna gömma sig och någon fisk dog. Kollade värderna och såg att dom var på tok fel. Så slutade med allt en tag, tills det började bli bättre, och sen började droppa i var tredje dag ungefär istället. Men den ena korallen som var så grön och fin i butiken har bara nån enstaka och då väldigt liten och den andra har vissa även den gömd.

 

Är det någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken för att dom ska frodas och bli lika stora och vackra som dom var i affären?

 

Har frågat på olika ställen och alla säger att det finns bra information på nätet, men tycker att jag valt ett bra ställe m.m åt dom när man läser.

 

Den ena heter Green star polyps och den andra har jag inte hittat namnet på ännu.

 

Det jag skulle ge dom är Aquaforest energy, build, vituality, amino mix och power food (pulvermaten)

 

Tacksam om någon vet vad man skulle kunna göra

 

mvh

Julia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Julia och välkommen till Saltvattensguiden! 

 

Berätta gärna lite mer om ditt system, vad du har för tester och vad du har för mätvärden.

 

Min personliga åsikt är att "zoo-butiker" har väldigt varierad erfarenhet/kunskap av saltvatten, så du kan prata med någon som är speciallist på hamstrar ..... Självklart finns det en del som är duktiga på saltvatten på zoo-butiker också, men om jag vore du så skulle jag försöka handla av "riktiga" saltvattensbutiker (som kanske inte säger att dina koraller blivit uppätna, för det tvivlar jag på). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquaforest Energy (före detta "Coral E") innehåller små mängder koppar, vilket är mycket giftigt i för höga koncentrationer. Doseringen av en sådan produkt ska snarare baseras på mängden koraller än på vattenvolymen (vilket jag gissar är vad butiken föreslog, samt även vad som står på förpackningarna generellt), dessutom är det bättre att dosera för lite än för mycket av något sådant (eller kanske helst inte alls).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Green star polyps är enligt mig en väldigt stark mjukkorall/koloni som växer så att den knakar utan att du måste stödmata den, men det är min egna erfarenhet och andra kan säkert ha annan uppfattning.

 

Jag skulle sluta tillföra dosering av Aquaforest för att se om värdena går tillbaka och sedan se om inte dina koraller tar sig igen, om de inte gör det så kan det bero på att de står med för mycket eller för lite ljus mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Vad jag skulle göra är också att stoppa doseringen av alla droppar. Hur länge har ditt akvarium gått? Min erfarenhet av olika stjärnpolyper är att de kan vara rätt så kinkiga i nystartade akvarium - de behöver lite mer moget vatten med olika organiska ämne i - men de klarar sig utmärkt utan foder. Med de uppgifter vi har så går det bara att lämna svepande - Facebookskommentarer - inget som du kan ha större nytta av. Om du vill ha en bra hjälp - beskriv ditt akvarium, vilka vattenvärden som var fel, belysning och gärna något foto. Så mycket bakgrund som möjligt - annars gissar vi bara

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla svar hittills :)

 

Nike83: Jag har Saliferts olika tester och även Seawater refractometer från Red Sea.

 

Rasmus Pedersen: Ja både affären och förpackningen säger att man ska hälla i viss mycket droppar beroende på hur stort akvarium man har.

 

Chabo0: Ja jag läste att dom skulle vara väldigt lätta att ha och göra med och även lätta att få och frodas, men inte i mitt akvarium tyvärr :/ Den är placerad så den har tillgång till ljus men är längst ner i akvariet.

 

Lasse: Den har gått i lite drygt 1 år. Jag ska fixa lite bilder och lägga upp. Då kanske jag även kan få andra tips på hur man få ett bra akvarium :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle precis som Lasse säger sluta med doseringen av alla droppar. Doseringsråd från tillverkare är ofta mer för att de skall få sälja än vad som är bra för akvariet.

Gröna stjärnpolyper har inga munnar vad jag vet så de kan inte ta upp pulvermat. Kanske kan de tillgodogöra sig aminosyror.

Vilket salt använder du? Hur är dina vattenvärden?

Bra är inget svar för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa alla typer av droppar.

Lite svårt att guida dig är vi vet så lite om ditt kar.

Meeen skulle ja satsa mina 50 öre så dära från höften så skulle ja säga att ditt PH svänger eller att ditt ljuse är lite för klent.

För att har du startat ditt kar med ett ok salt och dina vattenvärde är mitt i rackets sweetspot så så så kan det vara nåde av de två ovan gisssningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för kh/ca/mg/temp och salinitet? Hur håller du de på rätt nivåer? 

Vad för ljus och cirkulation?

 

Något är drastiskt fel från början om man har en mjukis som tynar bort. Lite beroende på vad för sort såklart men gissningsvis en discosoma eller annan enkel för nybörjare. Eller det var kanske en zoanthus/palythoa? Nästan oavsett så var något väldigt fel redan innan du började med dropparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är det första saltvattensakvariet så är fortfarande under upplärning :) Jag ska ta nya prover idag och se hur dom står. Tyvärr har jag dessvärre tappat bort mina anteckningar som jag gjort om vilka värden jag haft. Hittar dom förhoppningsvis så kan jag dela med mig av dom också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...