Gå till innehåll

macrokrash!


Irene M

Rekommenderade inlägg

Min caulerpa vill inte växa. :arg: Tre gånger har den krashat. Det blir som ett vitt pulver i hela akvariet. Jag har inga fiskar ännu. Akvariet har stått och cyklat sen januari. Snart vill jag skaffa några firrar men vill att caulerpan ska ta sig först. :arg: Jag har två pepparminträkor tre små söta eremitkräftor och en massa små vita saker som kryper omkring överallt (tror det är små räkor). På glaset har jag upptäckt något lila som växer. Ser ut som en pressad blomma ungefär. Tror att det är någon sorts alg. Annars växer inga alger alls i akvariet. Vad gör jag fel? Varför får jag inte caulerpan att ta sig?:smiley13:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju relativt ny på detta med saltkar oxå så ta inte mina ord som lag:ler:.

Caulerpa har ju förmågan att krasha ibland, men så ofta verkar konstigt.

Min teori är att den inte får tillräckligt med näring eftersom ni inte har fisk mm i karet än.

Du kan ju annars byta till en alg som är "svårkrashad", tex chaetomorpha (spagettialg) har aldrig hört någon som lyckats krasha denna.

Det lila platta som växer lite här å där är kalkalger, helt normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen näring - ingen tillväxt. Du måste se till att Caluerpan får mat lite försiktigt. Det trevligaste sättet är att introducera en tålig fisk som du försiktigt matar. Normal brukar kvävet ta slut först.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa, såväl racemosa (ser ut som vindruvor) som taxifolia (ser ut som fjäder) har en benägenhet att crasha även vid ca 15 - 100 ppm nitrat och ca 0,03 - 2 ppm fosfat.

Risken för en crash ökar dock ju "renare" du kör ditt akvarium, men det finns andra crashorsaker.

Enligt min mening och enligt mina erfarenheter crashar Caulerpa även vid snabba skiftningar i antingen temperatur eller salinitet, eller bägge delarna. Så fort jag är slarvig och gör ett 50-procentigt vattenbyte där temperaturen eller salinitit avviker från det jag har i karet, så brukar Caulerpa sporulera (vittna, bli genomskinnlig, smälta, det amerikanerna kallar "go sexual").

Jag misstänker att det är någon biologisk skyddsmekanism: algen "tror" att förhållanden blivit ogynnsamma (typ att det blivit vinter) och släpper iväg sporer, eftersom sporerna överlever mycket värre saker än lite temperatur-/salinitetskiftningar.

Det är svårt att veta vilket som skulle passa i ditt fall eftersom man inte vet exakt hur du sköter ditt akvarium (vattenbyten, matning, fosfatremovers, skummare, nitratfilter, ozone osv.?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att veta vilket som skulle passa i ditt fall eftersom man inte vet exakt hur du sköter ditt akvarium (vattenbyten, matning, fosfatremovers, skummare, nitratfilter, ozone osv.?)

Jag har inte gjort några vattenbyten alls ännu. Jag matar mina räkor och kräftor men lite artemia varje kväll när min belysning slås av. Fosfat har jag inte kunnat mäta ännu men eftersom att det inte finns några alger alls som växer misstänket jag att det är lågt. Jag har under hela inhörningsperioden haft noll nitrit och knappt mätbar nitrat. Jag har en liten skummare men har tänkt att ta bort den så småningom. Jag har också "spagettialger" Den krachar inte men har inte vuxit en millimeter på flera månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Illa, illa. Då är det är nästan garanterat det som Lasse skrivit: för lite näring. Du får tänka på att om du matar med fryst artemia så innehåller den otroligt mycket vatten, så den egentliga näringen som blir kvar till dina makrosar är väldigt väldigt liten, ja nästan obefintlig. Jag själv hade nog tredubblat mängden mat under loppet av säg en vecka eller två. Du kan också börja med något torrfoder, själv skulle jag gärna rekommendera Cyklop-Eeze, massa nyttiga omega-oljor och färgelement!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din inkörning är klar sedan länge. Bakteriefloran har anpassat sig till låg näring i karet. Det betyder att du bör ta det lugnt med fiskinköpen men du kan gott börja direkt du vet vad du vill ha. Börja med den snällaste fisken och kanske någon korall.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...