Gå till innehåll

Kristoffers nya 180liters rev


cougar

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag flyttat från Örebro till Luleå startar jag här en ny tråd. Min gamla tråd finns här.

Precis som tidigare kör jag i ett 180liters Juwel Rio i mörkt trä. Jag behöll alla tillbehör under flytten till Luleå förutom just glasburken. Rampen är arcadia overtank 4*39watt. Skummare/filter/osmolator får jag från min reefpack 500. Cirkulationspumparna är just nu en koralia 1 och maxijet 500l/H samt den inbygga juwelpumpen som sitter i juwelboxen i hörnet som jag sparade. Detta eftersom jag i boxen har placerat min doppvärmare väl skyddad från djuren, dessutom har jag tänkt placera in/utblås från uven här senare. Jag har beställt en nanonstreamer 4500l/h som tillsammans med filtret på 1500l/h och övriga pumpar borde ge nog med cirkulation.

Levandestenen köpte jag på den utmärkta nyöppnade affären Aquawarehouse i Umeå och stenen är riktigt fin, massvis med liv på den! Skönt att ha en bra saltbutik i Norrland. Samtidigt som jag var i Umeå passade jag på att kika på Fiends kar, mäktigt kan jag säga för de som inte sett det irl! Fiend donerade oxå mina macroalger som syns på kortet.

Här är en första bild på allt.

img8456te9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt med triangulär design och kul att du är igång igen !!

Jag micklade i en 4500 liter Nano-Tunze i mitt 180-liters häromdagen, jag var lite skeptiskt innan men det blev ett riktigt trevligt flås i den !

Jag riktade min så att all dynga som samlats under stenarna kom fram och numera lätt sugs upp vid vb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt med triangulär design och kul att du är igång igen !!

Jag micklade i en 4500 liter Nano-Tunze i mitt 180-liters häromdagen, jag var lite skeptiskt innan men det blev ett riktigt trevligt flås i den !

Jag riktade min så att all dynga som samlats under stenarna kom fram och numera lätt sugs upp vid vb.

Tackar!

Jo jag testade ju den lilla nanon men den var inge alls bra så fick reklamera dom så nu håller jag tummarna för vers. 2.0. Den ska nog få fart på vattnet iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Uppdatering. Det har börjat bli en del kalkalger nu och jag fortsätter med mina 6 timmar ljus om dan som jag kört sen jag fick stenen. Nya invånare är:

1 gul kirurg

4 eremiter

1 stor snigel

1 skivanemon

Bara fina alger hittils alltså och kirurgen är så enormt fin och verkar trivas, inte nått skygg :)

img8711qx9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, identifikationshjälp. Den sitter på en av stenarna och är kanske 1.5cm bred. Den öppnar och stänger sig då och då. Jag har inte den blekaste vad det är. Ser ut som en näbb nästan. Mussla?

namnlsju4.jpg

Ser ut som det är ett ostron. Kika på Pteria sp. Är det en sådan så kan de bli pärla i framtiden :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kirurgen har varit lite blyg och mest hållt sig i de bakre delarna av akvariet samt varit lite rädd för rörelser utanför karet. Idag då jag köpte en pseudochromis paccagnellae och dom blev verkligen superpolare direkt och nu glider dom runt längs framrutan och kilar runt överallt i akvariet och ser ut att stormtrivas ihop. Var lite orolig det skulle bli bråk men båda verkar riktigt nöjda med att ha fått en kompis :) Får fler fiskar senare idag så uppdaterar mer senare och tar lite foton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag fixa. Jag har oxå fått min nya tunze nanostreamer och jag är nästan löjligt nöjd med den. Superbra tryck i den, knäpptyst och snygg! Inga fler fula hydor koralia i mitt kar kan jag lova :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kirurg är helt ointresserad av nori men jag fick tipset av drullputt att stryka vitlök på den, det ändrade läget! Nu vräker sig fiskarna i norin. Men har någon annan något tips på torrfoder med mkt grönt i sig åt mina algätare? Min ocean nutrition formula one verkar vara mkt protein i. Sen sjunker den lite väl fort. Vad har ni för fodertips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...