Gå till innehåll

Kristoffers nya 180liters rev


cougar

Rekommenderade inlägg

Alla värden ser bra ut, nitrit och fosfat var noll för en månad sen och är fortfarande noll. Nitraten är 15 nu för att ha varit noll för en månad sen.

Idag har jag blandat och hällt i min första dos av Fauna Marinas Ultralife (mirakelpulver). Vi får se hur det går. Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig men kanske att alla värden hålls nere och skummningen kanske ökar vilket inte skulle skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ultra life fungerar verkligen, trots att det låter som en mirakelprodukt från tv-shop.

Skumningen kommer garanterat öka, för om jag har förstått det hela rätt så absorberar den här "leran" div skit i vattnet för att sedan skummas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökte lite på reefpack här på forume då jag leker lite med tanken på att använda ett dyligt. Såg att du haft en annons ute på din. Har du bytt till något annat, i så fall varför?

Du har rätt jag hade det på annons en kort tid för jag hade vibrationsproblem från vardagsrummet där akvariet står till mitt sovrum under. Jag övervägde då byta till reefpack 200 för att minska vibrationerna då det är mindre pumpar i den. Men snabbt insåg jag att det smartaste var att flytta karet istället. Sagt o gjort så flyttade jag det och nu står det mycket bättre utan att störa sömnen. Reefpacken funkar klockrent förresten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt jag hade det på annons en kort tid för jag hade vibrationsproblem från vardagsrummet där akvariet står till mitt sovrum under. Jag övervägde då byta till reefpack 200 för att minska vibrationerna då det är mindre pumpar i den. Men snabbt insåg jag att det smartaste var att flytta karet istället. Sagt o gjort så flyttade jag det och nu står det mycket bättre utan att störa sömnen. Reefpacken funkar klockrent förresten.

Tackar, då kan jag fortsätta fundera i banorna kring ett reefpack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, då kan jag fortsätta fundera i banorna kring ett reefpack :)

Jag kan absolut rekommendera det, osmolator, ytavrinning, skummning, filtrering genom filtermedia etc gör det väldigt komplett. Dessutom är ljudnivån väldigt bra då det efter nån veckas inkörning låter väldigt lite jämfört med de flesta andra skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ultra life fungerar verkligen, trots att det låter som en mirakelprodukt från tv-shop.

Skumningen kommer garanterat öka, för om jag har förstått det hela rätt så absorberar den här "leran" div skit i vattnet för att sedan skummas ut.

Låter fint :) Tycker faktiskt det skummar ovanligt bra idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har verkligen kalkalgerna kommit igång, först var det macroalgerna som dominerade men sen jag plockade ur dom har verkligen kalkalgerna tagit över. Det är svårt få till färgen på korten men efter att ha trixat lite med att släcka blåljuset och ändra vitbalans syns det iaf lite!

kalkalgerph4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mkt nitrat "ska" man ha? Jag har runt 15 nu, jag har läst på forumet att vissa eftersträvar 0 och vissa högre för att få koraller att må bättre. Den första korallen som snart ska inhandlas är en euphyllia om det ger någon fingervisning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 25 i nitrat och min Euphyllia verkar inte bry sig nämnvärt iaf :) hmm.

Det vore bra om du kunde lägga bilderna på "före" och "efter" med tillväxten av kalkalger så man kan direkt se skillnaden. Det är lite svårt i dagsläget att bläddra mellan sidorna :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Hur går det med karet Kristoffer?

Någon nytagen helbild på karet?

:)

Tjena laggeman! Akvariet har faktiskt gått toppenbra senaste tiden, aldrig varit så fint som nu! Men tyvärr pga. ny flytt, denna gång 30 mil, fick jag inse att jag inte kunde ta med akvariet. Så jag har sålt det åt en kompis i Luleå och han kommer nog snart dra igång en egen "mitt första akvarium" tråd. Känns trist behöva sälja men var iaf jättekul få testa på salt på riktigt.

När jag pluggat klart och vet att jag ska bo på samma plats iaf i tre år ska jag köra igång igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...