Gå till innehåll

Karantän?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag brukar hålla mina nya sötvattenfiskar i karantän. Jag håller även växter några dagar i karantän innan jag planterar dom. Hur gör man med saltvattensfiskar, koraller, lägre djur, alger osv? Jag tänker sätta igång ett "salt" karantänkar som kommer att stå tomt. Det är ju även bra om man har fiskar som är sjuka och behöver ha "konvalecens" ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dogmatiskt riktiga svaret på den frågan är naturligtvis : självklart ska man ha åtminstone fiskar och koraller i karantän.

Men sedan är det tyvärr ganska få som lever som dom lär (mej inkluderat)

Egentligen lika smart som att ha oskyddat sex med tillfälliga förbindelser - riskera allt i karet varje gång man stoppar i något :-)

Så det gäller att vara noga i urvalet med nya kandidater (till akvariet, förstås) - köper man djur som karantänats i butiken minskar åtminstone risken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst om diverse kar som drabbats av AEFW osv blir man ju orolig nu när man börjar få lite acros osv i burken, så man kanske skulle sätta upp ett litet karantänskar.

Frågan är, hur ser man om koraller bär parasiter, och hur länge brukar det ta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att hämta hem lite fisk mm när jag åker till Tyskland nästa gång. En gång när jag kom hem med dikusar inköpta på mässan i duisburg blev alla fiskar sjuka. Hälften strök med. Det tog nästan ett år innan jag fått balans i karet igen. Efter det har jag alla fiskar i karantän. Fiskar från Tyskland 2 månader ,fiskar från vänner 2-3 veckor. Jag ska se till att köra igång ett extra kar som karantän omg. Kan koraller föra smitta även till fiskar? Jag tänkte främst på att undvika parasiter, plattmaskar typ som förstör korallerna. Men kan dom föra vidare smitta även till fiskar? I så fall skulle man väl kunna få hem otrtevliga saker med alger och liknande? Man kan ju inte direkt ta dom och skölja under kranen? :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...