Gå till innehåll

avhuggna fireworms


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Jag har på den senaste tiden hittat avhuggna bitar på 1/2-2cm av fireworms i min burk, de ligger i de hörn där sediment som virvlar iväg lägger sig (kör utan sand).

Det har pågått i två veckor nu, har precis tillsatt fisk och de enda invånarna jag haft innan är en putsarräka och en eldräka, kan de ha bitit av dem??

Oftast ligger det en bit varje morgon men ibland två eller tre bitar på botten, oftast döda men en lite större bit har varit vid liv.

Om det är räkorna (som det nästan måste vara) är i stort sett säker på att jag inte har någon krabba eller liknande, varför knipsar de bara av dem utan att äta upp dem??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på den senaste tiden hittat avhuggna bitar på 1/2-2cm av fireworms i min burk, de ligger i de hörn där sediment som virvlar iväg lägger sig (kör utan sand).

Det har pågått i två veckor nu, har precis tillsatt fisk och de enda invånarna jag haft innan är en putsarräka och en eldräka, kan de ha bitit av dem??

Oftast ligger det en bit varje morgon men ibland två eller tre bitar på botten, oftast döda men en lite större bit har varit vid liv.

Om det är räkorna (som det nästan måste vara) är i stort sett säker på att jag inte har någon krabba eller liknande, varför knipsar de bara av dem utan att äta upp dem??

vad är det för någon fisk du har sätt i?

va?? putsarräkor och eldräkor tillsammans?? jag har hört att dom dödar varann om dom e i samma kar.

___

har jag för mig

eldräkor och putsar räkor brukar gå bra ihop, min erfarenhet iaf men korallbands räkor däremot brukar ha ihjäl varandra om dom inte har gått ihop från första början. men det kan säker vara från fall till fall där oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis samma problem med mina stackars maskar... funderar lite på om de blåser in i Koralian och blir choppade till lagom stora bitar.

problem o problem, hehe jag vill helst bli av med mina tycker de är skitsnuskiga även om de är nyttodjur:)

men men hade tänkt köpa en sån där Pseudovhromis paccagnellae o de lär äta upp både bitar o hela maskar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Skafade mig en Gramma loreto, så nu syns knappt nå maskar..

MEN, jag klöv en liten sten för att sätta fraggar på och i stenen låg 1mask på kanske 4cm och 2st småstumpar på 5mm-1cm..

hur komnmer det sig? Förökar de sig genom delning eller vad händer, behöver alltså inte varit räkorna som huggit dem i bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...