Gå till innehåll

Osmos till sötvattenskar, brådskande!


papi

Rekommenderade inlägg

annars tar du slaskvattent från osmosen, det gillar sötfirrar bättre.

Inte så bra om man misstänker att det är kranvattnet det är fel på :).Då koncentreras ju de dåliga ämnena mer.

Man kan inte köra ren osmos till sötvattensfiskar utan måste blanda upp det med annat. Framförallt är osmosvatten väldigt Ph-ostabilt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förslagen. Jag vet fortfarande inte vad som blev fel, startade upp ett nytt kar och använde ca 30 % gammalt vatten. Till en början såg allt normalt ut men efter några timmar försod jag att något var fel. Mer än hälften av alla fiskar dog inom ett dygn men de allra mista (palettciklidyngel) verkar alla må bra . Har nu bytt det mesta av vattnet och av detta är ca 1/3 del osmosvatten + vattenbytarpreparat. Tillståndet verkar nu allvarligt men stabilt som man säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade säker låg PH i karet med en hel del rötter och ekextrakt men större vattenbyten på iaf 30% har tidigare gått bra, men så klart så var det här ju större än så.

I dag har bara en fisk gått bort och det ser ut som övriga börjar må bättre. Man får väl vara öppen för allt, PH Nitrit Koppar Klor osv. Lite konstigt att tex flera stora Guppy strök med medans alla ciklidyngel klarade sig, känsligheten mellan olika arter varierar väl...

Trist och en lärdom att man inte kan vara nog försiktig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...