Gå till innehåll

rött slem o vita fläckar


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

Har läst mig till att dessa kan fås bort med hjälp av en ph höjning till 8,5 med kalkvatten

Fungerade fint för mig men jag trixade inte med ljuset utan tillförde kalkvatten dagligen.

MVH Lasse

Edit:

Det vanliga silikatfiltret fungerar bara på osmosvatten men det finns Silicarbon som tar bort silikat ur saltvatten. (Påse i sumpen)

Tänk på att de flesta organismer behöver silikat (exempelvis är åtminstone en del zooxanteller är infångade dinoflagelater). Tar ni bort det helt så drabbar det även annat på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag har fått nåt liknande.. röda slemalger som släpper ifrån sig en jäklarns massa små bubblor mot ytan.. hmm..

Någon som kom fram till en bra lösning?

är det mörkrött är det troligen cyano, denna pest kämpade jag väl 6 månader med,dom kom ett tag efter uppstart, du kan prova anti-red eller vänta ut dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikat filtret för osmosen är utan tvekan mycket effektiv men när det gäller silkarbon så tror jag mer det är frågan om en jämvikt som t.ex med fosfatborttagningen. Små mängder silikat väntar jag mig att få med fodret. T.ex via fryst artemia och krill som i levande tillstånd filtrerar kiselalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nåväl, kul att diskussionen är igång :) Jag känner att jag är lite för "nybörjar-ig" för att hänga med i alla svängar, men ändå intressant att läsa o försöka lära sig.

Vad jag gjort nu i några dagar är att jag med tandborste borstat bort det röda (cyanbakterier...) från LS och "dammsugit" ut det med slang och ersatt det utsugna vattnet med nytt, och nu ser det bättre ut. Jag fortsätter nog så några dagar till. Jag har tillsatt vitaminer till fodret, samt införskaffat en putsarfisk, bara ifall de vita fläckarna var någon form av parasit, svamp etc. Min Scopas ser bättre ut - de vita fläckarna på huvudet är helt borta, och han har bara ett par små fläckar på ena sidan kvar - jag är hoppful igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...