Gå till innehåll

rött slem o vita fläckar


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

har lite problems....

kom hem idag o har fått en massa rött slem i karet. På gruset o upp på LS - ser riktigt tråkigt ut. Några tips på vad det kan vara o hur man blir av med det?

Sen problem 2...

min scopas har fått vita fläckar på sig... lite på huvudet o lite på sidorna. Det ser ut ungefär som att pigmenten bleknat eller delvis försvunnit. Tips o råd tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

slemmet är troligen Cyano eller dinoflagellater.

Mer cirkulation verkar funka bra, och skummaren på max.

Här en tråd som ger lite tips på vad slemmet kan vara och hur man kan få bort det.

http://www.reefaquariumguide.com/forum/general-reef-aquarium-discussion/101908-bubbles.html

En artikel om dinoflgellater.

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-11/rhf/index.php

Vad gäller fläckarna kan jag inte hjälpa dig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag har ett större kar under planering, typ om ca ett år (eller lite mindre). Jag har haft scopasen i en månad, köpt i Ängelholm. Den äter bra o ser i övrigt frisk ut, beter sig normalt o så... Den är rätt liten ännu så den funkar i karet än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, jag tycker nog att han andas lite snabbare än vanligt, men inte så att han står o flämtar om du förstår...

Kollade vattnet:

NO2 - 0

NO3 - 0

PO4 - 0

Ph - 8,3

Sal - 1,023

temp - 27C

Kan inte slemmisar bero på lågt KH... vad har du för värde ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte slemmisar bero på lågt KH... vad har du för värde ??

Svar nej. Jag har haft slemalger också vid ett par tillfällen men aldrig i 828L karet när det var ett korallkar med vodkadosering och fosfatremover. Jag har använt Aqua medics anti red i andra kar med både mjukkoraller och stenkoraller utan problem, slemalgerna dör i stort sett direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju oxå bråkat med dessa ett bra tag nu, har provat det mesta utom anti red.

Jag har släckt ner i ett par dar, kört bara med blålyse, köjt kh till 12, kört med kalkvatten...osv.

Har kört med kalkvatten i ca 3v nu, det ökar inte längre iaf, men det minskar inte heller trots att jag tar bort skiten manuellt ett par ggr i veckan, kommer bara tillbaka på dom ställena där det varit innan borttagning.

Började igår med att köra en mer mättad lösning av kalkvaten för att höja ph till 8.5,

denna häller jag i manuellt en skvätt då å då så det inte blir en för snabb höjning av ph.

Tydligen har det funkat för en del amerikanare, det är sista försöket, sen blir det anti red.

:snurrig:Eller va det dino man körde detta till... skit samma jag provar.

Har oxå beställt en ny osmos med si filter(hade inte innan) o allt, hoppas det kan motverka i framtiden iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ph ligger på 8,3 (eller därikring - lite svårt att läsa av exakt)

Lite mer frågor (jag håller på att försöka frå fram så mycket jag kan om just det röda slemmet (och det gröna också) och det räcker inte helt med mina egna experiment). Var i akvariet har du det, hur är cirkulationen, hur är ljuset just där du har dessa tillväxt av det. Tillsätter du kalkvatten? Har du någon typ av nitratreducering?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag fick sånt där rött slem på min levande sten:död: . Högst upp där cirkulationen är som bäst. Där kommer också solljuset in en kort stund på dagen. Det blev bara värre och värre. Då gjorde jag ett 50% vattenbyte och efter det försvann slemmet på några dagar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Vad tror ni om uppkomst av av zyanobakterier av att det,skulle vara en ensidig population av bakterier i sten och sand.Att man då skulle kunna få bukt med det genom att tillsätta

Prodibio eller Ultrabio bakterier för att få en varierande bakterie flora

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag fick sånt där rött slem på min levande sten:död: . Högst upp där cirkulationen är som bäst. Där kommer också solljuset in en kort stund på dagen. Det blev bara värre och värre. Då gjorde jag ett 50% vattenbyte och efter det försvann slemmet på några dagar. :)

F-n där försvann ett par tänkbara regler, jag hatar iaktagelser som visar att världen inte är svartvit:ler: . Tack Irene

Hej! Vad tror ni om uppkomst av av zyanobakterier av att det,skulle vara en ensidig population av bakterier i sten och sand.Att man då skulle kunna få bukt med det genom att tillsätta

Prodibio eller Ultrabio bakterier för att få en varierande bakterie flora

Interessant "think outside the box". Istället som vi alla gjort, och gör, koncentrerat sig på konkurensen mellan cyano och alger så vänder denna undran fokuset till konkurens mellan bakterier. Det vore nog värt att testa. Vid min uppstart av senaste karet har jag inte fått den annars så obligatoriska cyanoblommningen och funderat på om huvudorsaken varit att jag stött upp med lite grand kaliumnitrat. Men jag har samtidigt stött upp med Tetra baktozym som innehåller heterotrofa bakterier. Jag använder alltid tillsats av nitrifierare och denna har tidigare inte hindrat ett utbrott av cyano.

Väl värt att testa även om jag i ett invant kar tvivlar på möjligheten att introducera nya bakterier utan miljöändring.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mej att det finns en typ av bakterie som är väldigt lik cyanobakteria som gynnas av silikat. Det skulle i vissa fall förklara varför vattenbyten inte hjälpt.

Troligen är det dinoflgellater du syfter på här.

Dom beter sig som bakterier, försvinner under natten (troligen migrerar dom ner i gruset) och kommer fram igen några timmar efter att lyset tänds.

I regel är dom lite brunaktiga och släpper en h-es massa syrebubblor ju längre det är tänt.

Har läst mig till att dessa kan fås bort med hjälp av en ph höjning till 8,5 med kalkvatten, och total mörkläggning under en dag, sedan kan man slå på actinicrören som vanligt, vänta en dag till sedan kan man börja med mh eller huvudlyset i 4 timmar/dag tills det inte kommer tillbaka, sen ökar man belysningen försiktigt med någon timme om dagen tills man e uppe i full tid igen. Om dom kommer tillbaka är det bara att minska belysningstiden med en timme igen i ett par dar sedan fortsätta öka tiden igen.

Har läst mig till detta på forum i starerna, håller på att provar detta själv nu eftersom jag misstänker att jag åkt på skiten.

Och vad gäller cyano.

Med tanke på Kjells och Lasses inlägg att konkurera ut dom med bakterietillsatser.

Kan cyano konkurreras ut med sockermetoden tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen är det dinoflgellater du syfter på här.

Dom beter sig som bakterier, försvinner under natten (troligen migrerar dom ner i gruset) och kommer fram igen några timmar efter att lyset tänds.

I regel är dom lite brunaktiga och släpper en h-es massa syrebubblor ju längre det är tänt.

Har läst mig till att dessa kan fås bort med hjälp av en ph höjning till 8,5 med kalkvatten, och total mörkläggning under en dag, sedan kan man slå på actinicrören som vanligt, vänta en dag till sedan kan man börja med mh eller huvudlyset i 4 timmar/dag tills det inte kommer tillbaka, sen ökar man belysningen försiktigt med någon timme om dagen tills man e uppe i full tid igen. Om dom kommer tillbaka är det bara att minska belysningstiden med en timme igen i ett par dar sedan fortsätta öka tiden igen.

Har läst mig till detta på forum i starerna, håller på att provar detta själv nu eftersom jag misstänker att jag åkt på skiten.

quote]

Algen ex funkar bra också. Om man drar ner belysningen till 3 timmar funkar den ännu bättre (6timmar är maxtiden enl instruktionen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...