Gå till innehåll

Nima´s första saltkar


Nima

Rekommenderade inlägg

Jag är helt ny inom saltvatten och har fått mina första invonare är 4st Gulfenad blå frökenfiskar . jag tänkte skaffa mig två clownfiskar men fick reda på att man ska ha i clownen först.

Är någon som vet vad jag kan göra för att de inte ska jaga ihjäl de förutom att jag ska behöva ta ut frökenfiskarna.

Tack på förhand

Mvh Nima

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kan inte tänka mig att det skulle bli trubbel om du släpper i 2 clowner till 4 fröken fiskar. ang spegeln så behöver du bara ställa den mot framrutan så dom kan se sig själva. mata dom i ett hörn av andra sidan karet samtidigt som du släpper ut clownerna i det andra så får fröknarna lite annat att tänka på en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Tack för alla svar.Nu har jag en ny fråga.jag har fått lite för hög nitrit värde och undrar hur det kommer sig för att jag har inte matat och har tillsatt bakterier.

Vad kan jag göra?

Tack på förhand

mvh nima

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gulfenad fröken och clowner själv, och det har alldrig varit något problem. Men om du är orolig så behöver du innte använda spegel släpp i dom när akvariet är nersläckt, det har jag gjort ett par gånger när jag har varit orolig och det har fungerat utmärkt, jag annser att spegeln retar opp fisken i onödan och ingen mår bra av att vara arg eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får forsöka ta reda på varför du har nitriproblem eller vart det kommer ifrån, vet att det innte är lätt. Jag kan innte säga va du ska gjöra jag vet ingenting om ditt kar så det är svårt, jag menar att jag innte vet va du har för utrustning o.s.v det är så mycke som spelar inn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte köpt på mig så mycket utrustning men det kommer.

Har en skumare,två pumpar och 10 kg LS

Någon förslag på vad jag kan behöva för att bli av med mitt problem?

Det är väldigt konstigt för att jag har inte matat och tillsatt mycket bakterier.

Kan mina fiskar dö :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att du kansje har köpt stenen av någon annan privat person och innte av en butik. Från butiken får du fräch sten från havet, från en privat person får du sten som kansje har varit i en burk me massor av nitrat/nitrit och anndra problem som du automatiskt får me i din burk, det är det som är risken me att köpa begagnad sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du fisken för mycket kan du få nitrit problem och med det problemet ökar dina alger ochså. Nitrit är jo mat åt algerna, jag vet innte men forsök mata mindre under en period och öka sirkulationen lite. Har du sump ? om du har det kan du fixa lite filter av levande sten och filtervadd det fungerar utmärkt mot det messta. Jag är innte så innsatt i nitrit och nitrat problem i och me att min burk innte har haft dom problemen så jag tror det vore bettre att fråga någon som är gammal i gemet.

Håppas du fixar detta lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite problem med nitrit efter att jag köpt till extra ls från butik. Förklaringen som gavs var att det kan finnas någon organism i ls:en som dött under transport eller så. Det behöver inte vara något som du medvetet stoppat i karet som sedan dött, utan något du inte ens visste om. För min del så gick det över efter ett par, tre dagar. Om du bara har frökenfisk i karet så är de som jag förstått det, ganska tåliga även mot högra halter av nitrit, så de dör nog inte i första taget. Det kan ju heller inte skada att göra några vattenbyten de närmsta dagarna bara för att hjälpa till lite på traven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite frågor angående belysning!

Jag har en möbel kar med inbyggd ljusramp och jag tänkte försöka kläma in 2st t5 rör i den.

Räker det om jag har 2st T8 & 2st T5 eller måste jag ha fyra T5 rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...