Gå till innehåll

Nima´s första saltkar


Nima

Rekommenderade inlägg

Det är ingen större skillnad i ljusmängd mellan t8 och t5 fast t5 rören är lättare att ha flera då dom är mindre. så det ska nog funka med två av var.

Om det räcker är en helt annan sak, vad har du i karet och hur djupt är det? samt hur watt är det på dina rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är ingen större skillnad i ljusmängd mellan t8 och t5 fast t5 rören är lättare att ha flera då dom är mindre. så det ska nog funka med två av var.

Om det räcker är en helt annan sak, vad har du i karet och hur djupt är det? samt hur watt är det på dina rör?

Som sagt kret är ny startat och nu har jag inte någon koral men hadde tänkt att köpa

50 djup och nu är jag på jobbet men jag ska kolla wattet på rören när jag kommer hem så får du svar imorgon.Rören är ny köpta från butik och han rekomenderade dem. de är en blå och en vit.watt får du imorgon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga bra saltvattensfärger på 28w T5. "Normalljuset" för ditt kar borde vara 4 * 54w T5. Det är vad jag har till mitt fraggkar fast det är bara 35 högt.

Vad är det för längd på de rören?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror de är 116 cm långa. Det är ett ungefärligt mått då jag inte kommer ihåg de exakta.

Jag har 5 *54 W T5 till mitt 400 literskar som är 60 djupt. Det fungerar bra hos mig fast jag har inget ljuskrävande vid botten!

Finns det 116 längd som är på 54w i såna fall vart får jag tag i såna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag håller på och bygger en ny ljusramp så undrar jag om det räcker med 3 st 54w t5 och en blå t5 rör?

ps: Jag läste i en bok att man kan föröka läder koraler genom att skära av en bit från topen och sätta fast den på en sten.

Stämmer det???????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra det. En vass kniv eller ett rakblad funkar bra. Sedan sätter du en tandpetare igenom foten på din nya korallbit, och med hjälp av ett gummiband fäster du foten mot den sten du vill ha din nya korall på, sedan väntar du tills korallen har fått fäste på stenen och tar sedan bort gummiband och tandpetare. Färdigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra det. En vass kniv eller ett rakblad funkar bra. Sedan sätter du en tandpetare igenom foten på din nya korallbit, och med hjälp av ett gummiband fäster du foten mot den sten du vill ha din nya korall på, sedan väntar du tills korallen har fått fäste på stenen och tar sedan bort gummiband och tandpetare. Färdigt.

Jag förstår inte vad du menar med foten.

Om man skär från topen på koralen så blir det ingen fot.Menar du att den ytan som jag har skurit blir foten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som referens kan jag ju säga att jag byter 15% av vattnet var 3:e - 4:e vecka. Det vatten jag tillsätter håller ungefär samma temp som akvariet, ca 25 grader. Jag blandar till det nya vattnet först, o ser till att saliniteten är rätt, sen stänger jag av alla pumpar, tömmer ur det gamla (slangar ur) o fyller på det nya. Jag brukar passa på att dammsuga runt lite runt stenarna o så, när jag ändå håller på. Sen på med pumparna igen - klart.

Det finns nog nästan lika många varianter som akvarium, som med allt annat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som referens kan jag ju säga att jag byter 15% av vattnet var 3:e - 4:e vecka. Det vatten jag tillsätter håller ungefär samma temp som akvariet, ca 25 grader. Jag blandar till det nya vattnet först, o ser till att saliniteten är rätt, sen stänger jag av alla pumpar, tömmer ur det gamla (slangar ur) o fyller på det nya. Jag brukar passa på att dammsuga runt lite runt stenarna o så, när jag ändå håller på. Sen på med pumparna igen - klart.

Det finns nog nästan lika många varianter som akvarium, som med allt annat :)

Tack för en klockren beskrivning.

Bara en sak till och det är: går det bra och ta kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu suttit här på jobbet och läst lite om ljus och undrar vad är bäst att andvända MH eller T5.

Som sagt så håller jag på och bygger ett lock med belysning i och innan jag börjar med de elektriska så vill jag veta va ni tycker eller har för förslag.

Tanken va från början att jag skulle sätta i 4 st T5 54W men nu vet inte vad jag ska göra!!:smiley24:

Ps: Det kommer bilder snart på karet om jag lyckas med kompisens systemdigital kamera på Söndag.

Tack på förhand

MVH Nima

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 är ju svalare än mh iaf. Dock inte alls lika snyggt ljus med T5, dessutom kostar ett T5 rör 200-300:- styck. En mh lampa kostar 400:- inkl. frakt från fastlight.

Använd osmosvatten istället för kranvatten, det kan bespara dig mycket onödiga problem.

Om du nu inte redan har ohyggligt bra kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 är ju svalare än mh iaf. Dock inte alls lika snyggt ljus med T5, dessutom kostar ett T5 rör 200-300:- styck. En mh lampa kostar 400:- inkl. frakt från fastlight.

Använd osmosvatten istället för kranvatten, det kan bespara dig mycket onödiga problem.

Om du nu inte redan har ohyggligt bra kranvatten.

En konstigt fråga! Vad är osmosvatten och hur får jag fram det?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kopplar anläggningen till tex. ett tvättmaskinsuttag. Sen går vattnet genom diverse partikelfilter och sen pressas det genom ett membran vars uppgift är att endast släppa igenom vattenmolekylerna. Kvar blir slaskvattnet som går genom en slang till avloppet. Efter membranet brukar man ha ett silikatfilter som tar bort silikat som membranet inte kan ta bort.

En omvänd osmos kostar från 1500:- och uppåt beroende på kapacitet.

Affärer som säljer saltattiraljer brukar ha osmosvatten man kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kopplar anläggningen till tex. ett tvättmaskinsuttag. Sen går vattnet genom diverse partikelfilter och sen pressas det genom ett membran vars uppgift är att endast släppa igenom vattenmolekylerna. Kvar blir slaskvattnet som går genom en slang till avloppet. Efter membranet brukar man ha ett silikatfilter som tar bort silikat som membranet inte kan ta bort.

En omvänd osmos kostar från 1500:- och uppåt beroende på kapacitet.

Affärer som säljer saltattiraljer brukar ha osmosvatten man kan få.

Tack för en bra förklaring.

Hur är det med destilerat vatten för att jag har tillgång till obegräsad antal liter på jobbet.Vi har en anlägning för truckbatterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...