GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hejsan...

Var igÄr pÄ zoo affÀr och bestÀllde nÄgra levande som ska hÀmtas pÄ fredag, "Florida Anemon" fanns med pÄ listan. Jag frÄgade Àgare om Florida Anemon har andra namn som Ricordea Florida, men det kunde hon inte svara pÄ. Har försökt leta fram fakta om Florida anemon hela efter middag, men fanns ingenting om den!

Är Ricordea Florida en anemoner? heter den bl.a. Florida anemon?

Postat
Hejsan...

Var igÄr pÄ zoo affÀr och bestÀllde nÄgra levande som ska hÀmtas pÄ fredag, "Florida Anemon" fanns med pÄ listan. Jag frÄgade Àgare om Florida Anemon har andra namn som Ricordea Florida, men det kunde hon inte svara pÄ. Har försökt leta fram fakta om Florida anemon hela efter middag, men fanns ingenting om den!

Är Ricordea Florida en anemoner? heter den bl.a. Florida anemon?

Ricordea florida Àr en skivanemon, "florida anemon" tror jag Àr en "vanlig" anemon och dÀrmed ganska svÄr, sÄ köp den inte om du inte har lÀst pÄ ordentligt om anemoner och vet vad du gör.

Postat

Àr ej samma sak, köp inte "florida anemonen" "Condylactus gigantea" om du har nystartat akvarium och kan ta hand om den mm.

köp 'skivanemonen' istÀllet.

~Henrik

Postat
  • Författare

Oki! nu vet jag hur den ser ut, har hittat den i gammal trÄd...

Tack för hjÀlpen killar...

Postat

tips: köp ej florida anemon om du har nytt akvarie och inte kan ta hand om anemoner = svÄra.

köp dÀremot det som heter 'skiv anemon'

~Henrik

Postat

Annars hade ju 300:- varit vÀldigt överkomligt för ricordea florida :-)

Jag hÄller med de andra vÀlj skivanemoner tills du satt dej in i vad en vanlig anemon har för krav. Hobbyn blir roligare dÄ.

Postat

condylactis gigantea Àr inte sÀrskilt svÄr att hÄlla. den klarar du av hur lÀtt som helst.

ge den mycket ljus och mata den med rÀkbitar sÄ klarar den sig.

Postat
condylactis gigantea Àr inte sÀrskilt svÄr att hÄlla. den klarar du av hur lÀtt som helst.

ge den mycket ljus och mata den med rÀkbitar sÄ klarar den sig.

Har du egna erfarenheter?

Det Àr ju trots allt en del erfarna akvarister som hÀvdar motsatsen i den hÀr trÄden.

Postat

hÄller ej med om man kan sÀga anemoner Àr lÀtta eller att rekommenderas till nybörjare som gÀller i detta fallet.

Belysningen som 'Taxi3000' har ska sÀkert ej vara ngt problem:

2 * 40w T8 (blÄ ljus) och 2 * 150w Mh

Men Àr mer Àn ljus och rÀkbitar som behövs för hÄlla dessa djur vid liv.

~Henrik

Postat
  • Författare

Skiv anemoner har jag.

Jag ska nog lÄta bli att köpa den! ska flytta om tvÄ mÄnader, det Àr kanske dum att köpa den nu. Men annars Àr den jÀtte fint... ska ha i framtiden :)

Postat

Dom kan vara rÀtt jobbiga om dom bestÀmmer sig för att klÀttra om kring i akvariumet bland dina koraller.

Postat
  • Författare

Det verkar som att anemoner Àr svÄrt djur! Men nÀr jag lÀste i "artregister" sÄ stÄr det ingenting om hur vattenvÀrde ska vara, ingenting om spÄrÀmnen mm. Ingenting som LPS, dÀr stÄr mycket mer om hur man ska ta hand om dom. Men det klart de flesta anemoner stÄr att de Àr svÄra..

Postat
  • Författare

ok, jag ska vÀnta med anemoner! MÄste nog lÀsa pÄ mycket mer innan jag skaffa mig dessa djur.:smiley20:

Postat

Har du fÄtt upp suget efter Ricordea Florida och har vÀgarna ner till GBG sÄ kan du fÄ köpa nÄn/nÄgra av mej om du vill.

Postat

Ok skicka bara PM nÀr du ska nerÄt sÄ löser vi det. Jag har ett gÀng som Àr riktigt perversa i utfÀrgningen.

Postat

taxi3000 skaffa Ricordea Florida, helt sjukt fina.. Har sjÀlv ett par Ä kan inte fÄ nog utan bara vill ha flera. :)

SÄ har du möjlighet att Äka förbi ted sÄ blir du nog inte besviken..

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.