Gå till innehåll

Ghostens FÖRSTA AKVARIUM


ghosten

Rekommenderade inlägg

Ja då var allt inhandlat förutom LS men har beställt och kommer om en vecka.

Min första fråga jag hade tänkt ha lite grus på botten kan ja slänga i den innan levande stenen eller är det bortkastad sand då jag har hört att den blir lätt förstörd av alger när man sedan kör in LS.

Finns det något smart sätt att få saltet att lösas upp snabbare jag har slängt i det och det mesta har lösts upp men det ligger fortfarande lite på botten det försvinner väl kanske under natten jag har mina pumpar igång ifall ni undrar och ca 24 grader varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sätt i gruset först, är bara onödigt jobb å pilla i det runt ls:en senare, yr bara omkring å lägger sig där man inte vill ha det. Algerna försvinner ju när inkörningsperioden är slut. Rikta en pump mot det olösta saltet och ha rejäl cirkulation i burken så löser det sig snabbt. Lycka till, å släng upp bilder när du har kommit igång !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehehe jag orkade inte vänta på svar fast det går alltid snabbt med er.

så jag slängde i grusen så nu är de lite mjölkigt vattnet men det blir väl bättre frågan är om det är bra att köra med pumpen borde ju lägga sig snabbar utan pumpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har sump och då en ytavrinning så löser det sig automatiskt med den oljiga filmen på ytan.

men om du inte ska ha det så borde du rikta en pump mot ytan så att den kan "piska sönder" den oljiga filmen som är "smuts".

locket till din skummarkopp får du kolla om det går att få tag på eller hitta på nån egen lösning;)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

hur mycket skall man ha luftventilen öppen på skummaren då

finns det några riktlinjer

typ "klockan 2" kan vara riktvärde, men du får prova dig fram för bästa resultat.

(beror bla på hur lång slang, och om du har kopplat in ngt på slangen typ ozonisator mm)

är också beroende av hur långt ner du sätter ner skummarkoppen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...