Gå till innehåll

Ghostens FÖRSTA AKVARIUM


ghosten

Rekommenderade inlägg

För att fylla på avdunstat vatten har nog dom flesta någon typ av automatisk påfyllning. Det bästa är ju att ha vattnet rumstempererat när man fyller på, framförallt om du fyller på manuellt.

Vid byte av vatten måste du ha i salt.

Tappa upp den mängd som ska bytas i en dunk/hink blanda i salt, låt stå med cirkulation i dunken/hinken i minst ett dygn innan du byter, nyblandat saltvatten är "aggressivt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

idag när jag kolla baj på stenarna så såg jag en fläck som såg ut som mossa misstänker att det kommer att sprida sig snabbt om jag inte tar väck det men det är på ett ställe man inte kommer åt. om man köper några fler turbosniglar kan dessa då ta hand om det. eller har ni något annat förslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen trådalger du åkt på, sniglar kan inte beta av dessa då dom är alldeles för långa. Du får handla en salarias eller en sjöhare om d blir värre. Tills dess är d bara vänta, du är ju fortfarande under uppstart. Försök hålla obefintliga näringsnivåer så slipper du skiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som har en länk till hur en sjöhare ser ut eller vad den heter på latin.

Kolla Dolabella auricularia, har för mig att det är den som är vanligast i handeln.

Bild på sötnosen:

Dolabella_auricularia_11.jpg

Kom bara ihåg att sjöharar äter som hästar och du måste stödmata när algerna börjar ta slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

skall utöka min belysning och har lite funderingar angående avståndet som rekommendras mellan lysrören och vatten ytan tänkte bygga en geen amrmatur då jag inte vill hänga den i taket och jag har en invändig skummare så vill jag ha armaturen ovanför själva skummaren om detta går att bygga. det blir ju ca 20-25 cm ovanför vattenyttan som rören kommer att ligga om detta går att bygga. finns det något avstånd som säger att man måste ha eller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många saker som avgör hur varma lysrören blir. Materialet i inbyggnaden t.ex Trä, folierad plåt, lackad eller eloxerad plåt. Skyddsglas och fläktar påverkar också naturligtvis liksom eventuella fläktar. Jag skulle inte bygga av trä eftersom värmen sprids dåligt och en liten fläck kan bli mycket varm. Inte bara brandfara utan trät åldras så att skruvar med mer riskerar att lossna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...