Gå till innehåll

Ghostens FÖRSTA AKVARIUM


ghosten

Rekommenderade inlägg

då var det 7 dagar kvar tills man får stenen.

liten fråga skall jag ha i sniglar samtidigt som jag har i stenen eller skall jag vänta med detta.

du kommer få en inkörningscykel att gå igenom innan du ska stoppa i något levande i karet alls.. så vänta med snäckorna.

lite nyfiken på vad för annan sten man kan ha i akvariet utöver LS någon som har någon idee eller tankar.

svara gärna på inlägget jag gjorde innan

;)

utöver ls.. tja, riffkeramik och faxe är väl det enda man kan ha. men varför inte ha ls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jo jag skall ha LS i var bara nyfiken då det snackas väldigt mycket om LS man kansker glömmer bort någon sorts sten som vi nybörjarev vet om.

Hur lång tid kan det ta att köra in stenen jag har ett 160L och tänkte börja med 16kg (ny sten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur lång tid det tar är svårt att svar på... hur långt är ett rep? ;)

Räkna med iaf 6 veckor för att vara på säkra sidan. Köp lite vattentester så kan du hålla koll på cykeln. Nitrit, nitrat (jaja Lasse, jag vet vad du tycker ;) ), ph, kh, fosfat och en saltmätare är ett bra "grundkit".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan låta en del min mce600 tog säket en månad på sig innan den blev lite tystare. Jag kör min skummare 12/12 i ett 140 liters kar utan större problem så det kan vara ett sätt att lösa tv tittandet.

Jag har dock fortfarande problem med resonans ljud då skummaren är på, tror inte de är så lätt att lösa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu fått tag i 2 packningar borde komma början på nästa vecka.

nu är frågan hur jag skall göra har ju precis lagt i stenen och så händer detta.

behöver jag har skummaren direkt när jag slänger i den eller klarar det sig några dagar utan den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec mc 500 som lät som f-n men då tog jag bara lite vanlig filtervadd och la inne i kammaren under pumpen och nu hörs den knappt när skåpsdörrarna är stängda:) jag byter ut vaddet en gång i veckan samtidigt som jag rengör skummaren så att det inte ligger där och samlar "skit"

Lycka till

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec mc 500 som lät som f-n men då tog jag bara lite vanlig filtervadd och la inne i kammaren under pumpen och nu hörs den knappt när skåpsdörrarna är stängda:) jag byter ut vaddet en gång i veckan samtidigt som jag rengör skummaren så att det inte ligger där och samlar "skit"

Lycka till

mvh Thomas

kolla vilka bussningar du har i UP pumpen i skummaren, om de svarta byt ut dem mot de röda i silikon som funkar bättre och ger mindre vibrationer då de ej slits/kryper som de gammla svarta kan göra.

kontakat lokala akvarieaffären eller Simontorp för nya bussningar.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan lungt vara utan skummare under tiden för "reparation". Själv har jag kört skummarlöst en längre tid och det har varit rätt bekymmersfritt, så länge jag har alger som filtrerare. Ska inte fläcka ner med det snacket.

Finner du oljudet ohållbart, stäng av den men för all del tro inte att något dör bara för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har sett att vissa inte använder skummare utan man gör ett vatten byte varje vecka istället jag har ett 160l som jag bara skall ha 2clowner en anemon och kanske någon fragg måste ja ha skummare ellr kan man prova på till en början o se om det funkar med vatten byte.

Orsaken till frågan är om jag inte fixar min pump till skummaren jag har så vill jag veta vad som gäller.

Det är bara att hoppas att det är bussningarna som batra behöver bytas i pumpen.

vad kan en ny pump till min deltec mc500 kosta annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...