ghosten Postat 26 april 2007 Dela Postat 26 april 2007 Ja då var allt inhandlat förutom LS men har beställt och kommer om en vecka.Min första fråga jag hade tänkt ha lite grus på botten kan ja slänga i den innan levande stenen eller är det bortkastad sand då jag har hört att den blir lätt förstörd av alger när man sedan kör in LS.Finns det något smart sätt att få saltet att lösas upp snabbare jag har slängt i det och det mesta har lösts upp men det ligger fortfarande lite på botten det försvinner väl kanske under natten jag har mina pumpar igång ifall ni undrar och ca 24 grader varmt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drullputt Postat 26 april 2007 Dela Postat 26 april 2007 Sätt i gruset först, är bara onödigt jobb å pilla i det runt ls:en senare, yr bara omkring å lägger sig där man inte vill ha det. Algerna försvinner ju när inkörningsperioden är slut. Rikta en pump mot det olösta saltet och ha rejäl cirkulation i burken så löser det sig snabbt. Lycka till, å släng upp bilder när du har kommit igång !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 26 april 2007 Författare Dela Postat 26 april 2007 bilder kommer så småningom tänkte börja när jag slängt i grusen som ni sa vem vill se bilder på ett vanligt tomt 160L akvarium.jag slänger i gruset så fort saltet är väck.....äntligen är man igång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 26 april 2007 Dela Postat 26 april 2007 Släng i en doppvärmare och tryck upp tempen till 30 grader (förutsatt att du inte har LS i ännu) så löser det sig snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 27 april 2007 Författare Dela Postat 27 april 2007 vad skall salthalten ligga runt just nu ligger den på 1.022 är det ett bra värde vill bara ha någurlunda bra värde innan jag slänger i gruset Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 27 april 2007 Dela Postat 27 april 2007 lägg dig runt 1.025. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 27 april 2007 Författare Dela Postat 27 april 2007 hehehehe jag orkade inte vänta på svar fast det går alltid snabbt med er.så jag slängde i grusen så nu är de lite mjölkigt vattnet men det blir väl bättre frågan är om det är bra att köra med pumpen borde ju lägga sig snabbar utan pumpar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 liten fråga angående placering av pumparna skall man någon pump tiktad mot ytan så det blir ruljans på ytan eller det spelar ingen roll.för jag kom ihåg när man inte hade flöde mot ytan så blev den oljig lätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 28 april 2007 Författare Dela Postat 28 april 2007 nästa problem jag har slarvat bort mitt lock till skummaren tilll själva koppen jag har en deltec 500mc någon som har ett tipp på hur jag skall lösa detta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
totto Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 Om du har sump och då en ytavrinning så löser det sig automatiskt med den oljiga filmen på ytan.men om du inte ska ha det så borde du rikta en pump mot ytan så att den kan "piska sönder" den oljiga filmen som är "smuts".locket till din skummarkopp får du kolla om det går att få tag på eller hitta på nån egen lösning;) mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 har samma skummare, och tillverka ngt eget av lock från big pack burk eller ngt borde gå fint. (locket är mest till för håll lukten borta.)tips: kan bygga ut den mera om du ej vill tömma koppen så ofta:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=145291&postcount=93~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 29 april 2007 Författare Dela Postat 29 april 2007 det funkade inte med ett vanligt big pack lock det höll inte tätt utan det skummade över Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 29 april 2007 Författare Dela Postat 29 april 2007 jag får höra med simonstorp om dom kanske kan fixa fram något till mig på något sätt har även mailat deltec om att se om dom kanske kan bistå med ett lock.detta måste ju vara löst till den 10e då jag får hem LS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 det funkade inte med ett vanligt big pack lock det höll inte tätt utan det skummade över höll inte tätt?jag kan köra utan mitt lock på MC500 utan problem, det skummar inte över förrän koppen är full.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 29 april 2007 Författare Dela Postat 29 april 2007 okhur mycket skall man ha luftventilen öppen på skummaren dåfinns det några riktlinjer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 okhur mycket skall man ha luftventilen öppen på skummaren dåfinns det några riktlinjertyp "klockan 2" kan vara riktvärde, men du får prova dig fram för bästa resultat.(beror bla på hur lång slang, och om du har kopplat in ngt på slangen typ ozonisator mm)är också beroende av hur långt ner du sätter ner skummarkoppen.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 läs mera här hur du ställer in den, samt manual:http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_1.php~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 29 april 2007 Författare Dela Postat 29 april 2007 tack så mycket skall försöka reda ut det. just fack engelska är inte min starka sida tack för att du har hjälpt mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 http://www.simontorp.se/upload/Pdf/Deltec%20Multi-Compact%20MC500.pdfellerhttp://www.simontorp.se/upload/Pdf/Deltec%20MC500%20kortversion.pdfMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 kolla på simontorp.se om du hittar svenska manualen för MC500, annars maila mig så skickar jag den (för stor för ladda upp på SVG).~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 glöm mitt förra inlägg, Lasse fixade biffen.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 Jag var först!MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 29 april 2007 Dela Postat 29 april 2007 Jag var först!MVH Lasse"Lasse Luke" istället för "Lucky Luke"... ~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 3 maj 2007 Författare Dela Postat 3 maj 2007 då var det 7 dagar kvar tills man får stenen.liten fråga skall jag ha i sniglar samtidigt som jag har i stenen eller skall jag vänta med detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ghosten Postat 3 maj 2007 Författare Dela Postat 3 maj 2007 lite nyfiken på vad för annan sten man kan ha i akvariet utöver LS någon som har någon idee eller tankar.svara gärna på inlägget jag gjorde innan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.