GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

TÀnkte bara höra hur pass mycket ni "matar" era fiskar och koraller ped dag.

Handlar det om en gÄng morgon/kvÀll eller flera gÄnger?

Skulle vara lite intressant. Det sÀgs ju att man skall mata ofta men lite men hur mÄnga springer till karet hela tiden och matar?

Postat

Fiskar: 1 gÄng pÄ morgonen och 1 gÄng pÄ kvÀllen

Koraller: 2 gÄnger i veckan med zooplankton, 3 gÄnger i veckan med algplankton, nÄn gÄng varannan vecka med Golden Pearls. Stor polypiga koraller kan nÄn gÄng ibland fÄ en bit mussla eller fiskkött.

OrmstjÀrnor: 1 mussla per stjÀrna/vecka

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Vad kan man rÀkna som "Grön" mat förutom salladsblad? TÀnker mest pÄ varierad kost till kirurger.

mvh Andre

Postat

nori alger "o-rostade" Àlskar mina , maskrosblad har jag Àven testat men inte lika populÀrt Àven lite spirulina Àr populÀrt !

Postat

Matar vÀl ungefÀr 1cm3 mysis morgon och kvÀll samt GP(1-2 ggr under dagen) för att hÄlla anthiasen igÄng nu i början. Alltid lika kul att se en fisk upptÀcka ett nytt foder...första gÄngen jag matade den med GP sÄ tittade den bara pÄ de dÀr konstiga bitarna som flög omkring. Andra gÄngen vÀntade den till slutet,tog en bit och smakade,spottade ut. Tog nÀsta,tuggade grundligt och svalde. Nu Àr han som en torped i vattnet sÄ fort GPn Àr ismiley2.gif.Har fortfarande inte lyckats fÄ Bicolor blennyn eller Flame Angeln intresserade av det dock...iofs möjligt att Àngeln Àter det nÀr man inte ser,han Àr mest i stenverket.

Sen sÄ tar jag ur tubastrorna varannan dag och matar med MYCKET mysis,brukar fÄ vara i skÄlen tills 90% Àr uppÀtet och sen tillbaka i karet igen tillsammans med resterna. Lite dÄ och dÄ tillsÀtter jag en ordentlig skÀtt phytoplankton för filtrerare samt en del finkalibrigt GP för SPS.

HÄller vÀl pÄ att testa grÀnserna för hur mkt man kan mata innan algerna börjar explodera,har ju ingen skummare i men jag har en liten DSB som Àr pÄ vÀg att starta hoppas jag(ca 2 mÄnader).

Postat
  • Författare

offtopic

aerie

vad tror du om lineatus tillsammans med 4 andra kirurger? FÄr bara negativa vibbar hela tiden och det Àr inte kul för jag kan inte hitta nÄgon lika snygg kirurg smiley19.gif

Postat

Har ingen erfarenhet av det men att döma av vad alla sÀger sÄ glöm det och hitta nÄgon annan fisk.

Janne-Jag köpte GP av dykaren,vet inte om han har kvar. Nori hittar du lÀttast i nÀrmsta asiatiska affÀr.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

För mig gĂ„r det dock bra att ha en Lineatus med en Xanthurum... Är vĂ€l ocksĂ„ en frĂ„ga om akvariestorlek.

MVH Peter

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.