Gå till innehåll

Matning av Fisk/Korall


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara höra hur pass mycket ni "matar" era fiskar och koraller ped dag.

Handlar det om en gång morgon/kväll eller flera gånger?

Skulle vara lite intressant. Det sägs ju att man skall mata ofta men lite men hur många springer till karet hela tiden och matar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar: 1 gång på morgonen och 1 gång på kvällen

Koraller: 2 gånger i veckan med zooplankton, 3 gånger i veckan med algplankton, nån gång varannan vecka med Golden Pearls. Stor polypiga koraller kan nån gång ibland få en bit mussla eller fiskkött.

Ormstjärnor: 1 mussla per stjärna/vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Matar väl ungefär 1cm3 mysis morgon och kväll samt GP(1-2 ggr under dagen) för att hålla anthiasen igång nu i början. Alltid lika kul att se en fisk upptäcka ett nytt foder...första gången jag matade den med GP så tittade den bara på de där konstiga bitarna som flög omkring. Andra gången väntade den till slutet,tog en bit och smakade,spottade ut. Tog nästa,tuggade grundligt och svalde. Nu är han som en torped i vattnet så fort GPn är ismiley2.gif.Har fortfarande inte lyckats få Bicolor blennyn eller Flame Angeln intresserade av det dock...iofs möjligt att ängeln äter det när man inte ser,han är mest i stenverket.

Sen så tar jag ur tubastrorna varannan dag och matar med MYCKET mysis,brukar få vara i skålen tills 90% är uppätet och sen tillbaka i karet igen tillsammans med resterna. Lite då och då tillsätter jag en ordentlig skätt phytoplankton för filtrerare samt en del finkalibrigt GP för SPS.

Håller väl på att testa gränserna för hur mkt man kan mata innan algerna börjar explodera,har ju ingen skummare i men jag har en liten DSB som är på väg att starta hoppas jag(ca 2 månader).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet av det men att döma av vad alla säger så glöm det och hitta någon annan fisk.

Janne-Jag köpte GP av dykaren,vet inte om han har kvar. Nori hittar du lättast i närmsta asiatiska affär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...