Gå till innehåll

Hur ordnar jag vattenpåfyllning?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet kar på 110l som står utan täcklock. Tappar ungefär 5 liter vatten på två dagar.

Vad jag skulle vilja göra är att ställa en 25l (eller är de 30?) dunk med osmos vid sidan av karet och sedan pumpa upp vatten dagligen. Pumpen behöver ej styras automatiskt utan jag kan själv slå av och på den.

Går detta att göra? Jag kan inte tänka mig att det finns pumpar små nog att få in i dunken, och även om det fanns så lär de ju inte kunna trycka vatten så högt (ca 120 cm till ytan i karet).

Önskar tips på antingen en lösnig enligt ovan eller något alternativ där jag kan jöra osmos till en behållare som jag sedan lätt kan transportera upp en våning till karet och ställa intill detta.

Idag fyller jag en femliters dunk ca varannan dag från en större dunk i källaren och använder sedan denna mindre dunk för påfyllning. Tröttnar man lätt på ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en vindrutespolarpump på Biltema, Mekonomen eller något liknande ställe. Den kör du sedan på billigaste modellen av batteriladdare. Slangen måste gå ut över vattenytan i överrinningsfacket. Koraller i allmänhet tål inte sötvatten och det är synd att tömma karet när pumpen slår av. Sedan kör du laddaren på en elektronisk timer som går att ställa in på korta tider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Man får tacka för tippset. Biltema hade två pentrypumpar varav den mindre precis går ned i en dunk. Behöver bara pumpa i 10-20 sekunder varje dag (gör det helt manuellt). Fungerar dessutom ypperligt till att tömma hinken (det mesta av den) som jag använder vid mitt 10l vattenbyte en gång i veckan. Har varit lite tungt att tömma en full 10l hink över karet tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars så åker du runt till de saltvattensaffärer i GBG trakten å köper en riktigt Vattenpåfyllningsautomatik

eller som denna länken

Känns dock lite lyxigt i mitt lilla kar :) Hade jag haft sump hade jag ordnat automagisk påfyllning. Nu får det skötas manuellt vilket fungerar bra iom att det går så fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på pentrypumpen och funderar på att använda den till ett automatikbygge åt Artemia. Det står att den drar 2 A. En eliminator som ger 12 V och 2 A kostar ju några hackor.

Greger, hur mycket ström ger den eliminatorn som du driver din pump med?

Kanske är så att den inte behöver fullt 2 A för att funka, bara att prestandan sjunker något?

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde tidigare med Biltema 12 V pump (art-nr. 25-980),

men efter ett halvår så var det fullt med rost i botten på plastdunken.

Då upptäckte jag att proppeller-axeln var gjord av stål,

så den åkte i soptunnan.

biltema har en liten vit 12V pentry-pump som går ner i en dunk och utan problem trycker vatten flera meter upp , kostar knappt en hundring
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde tidigare med Biltema 12 V pump (art-nr. 25-980),

men efter ett halvår så var det fullt med rost i botten på plastdunken.

Då upptäckte jag att proppeller-axeln var gjord av stål,

så den åkte i soptunnan.

Bah, här trodde man att man hittat en bra lösning. Precis den pumpen jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...