Gå till innehåll

Levande sten


Christern

Rekommenderade inlägg

Håller på att läsa in mig på saltakvaritik samtidigt som jag projekterar ett ca 500l kar. Blir lite förvirrad av begreppet "levande" sten. Såvitt jag förstår avser man med LS porösa stenar (döda koraller?) som i sina porer innehåller bakterier som tar hand om kväve genom att metabolisera det till nitrat. Har även läst om vissa anaeroba bakterier som kan gör N2 av nitratet. Men skulle man inte kunna uppnå samma effekt med tex biobollar eller andra porösa stenar/keramiska material som får koloniseras av rätt bakterier? Eller innehåller "vildfångad" LS något "magiskt" som man inte kan uppnå på konstgjord väg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp det e korrekt uppfattat, det innehåller "nåt magiskt"! Till skillnad från svarta plast bollar innehåller stenen massvis med fräcka djur, kanske koraller och anemoner mm mm. Det är det som får en del dårar att sitta uppe hela nätterna med en liten ficklampa, totalt avskilda från familj och vänner, asociala och smått nojjiga!

Välkommen till salthobbyn!

-tror att du får ett mer seriöst svar under dagen;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går mycket väl att kolonisera ett poröst material med bakterier. Men porerna slaggar igen. Den levande stenen har olika grova porer som är koloniserade av ett antal olika organismer som genom sin aktivitet ser till att stenen inte slammar ihop.

Men man kan aktivera död levande sten genom att blanda den med levande.

Bakterierna koloniserar på ungefär en månad i normalfallet och andra djur behöver runt ett halvår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp det e korrekt uppfattat, det innehåller "nåt magiskt"! Till skillnad från svarta plast bollar innehåller stenen massvis med fräcka djur, kanske koraller och anemoner mm mm. Det är det som får en del dårar att sitta uppe hela nätterna med en liten ficklampa, totalt avskilda från familj och vänner, asociala och smått nojjiga!

Välkommen till salthobbyn!

-tror att du får ett mer seriöst svar under dagen;-)

Jag tror det här med saltvatten kan bli vääldigt spännande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går mycket väl att kolonisera ett poröst material med bakterier. Men porerna slaggar igen. Den levande stenen har olika grova porer som är koloniserade av ett antal olika organismer som genom sin aktivitet ser till att stenen inte slammar ihop.

Men man kan aktivera död levande sten genom att blanda den med levande.

Bakterierna koloniserar på ungefär en månad i normalfallet och andra djur behöver runt ett halvår.

OK. Men jag antar att det är bakterierna som är det viktiga för den biologiska reningen medan andra varelser mer blir en trevlig bonus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ger jag väl mej in i en diskussion jag inte behärskar, men det Stig menar, det finns organismer som håller porerna öppna i LS, det gör det inte i biobollar mm.

Det är ju det som är så kul med LS man får en bit av revet ner i tanken. Men vissa bakterier trivs säkert lika bra på bägge substraten, så man kan säkert kombinera.

Och att aktivera död sten funkar utmärkt, mitt kar idag går inte att se skillnad på den stenen som legat torr i 10 år och den jag köpte ny. Då menar jag ytan , jag har ingen koll på hur det ser ut i mitten av stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela grejjen med LS är att det finns bakterier på och inuti stenen. Ytterst finns aerobabakterier precis som på biobollar och inne i stenen aneroba som i ett nitratfilter.

bakterierna finns i stenen du köper över disk. Död LS och biobollar måste "få" bakterierna från något.

Biobollarna har väl egentligen inga porer som behöver öppnas men de har å andra sidan har biobollar knappt någon yta jämfört med LS eller zeovit (jämför med att "veckla ut" en bioboll och en lika stor bit porös LS) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...