Gå till innehåll

Olika sorters päckel som man inte vill ha men kanske bör ha?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har kollat in lite i rutan de sista kvällarna och upptäckt minst 3 olika sorters äckliga maskar som jag inte vill ha i akvariet men som jag nog får leva med ändå..

Undrar naturligtvis om någon utifrån mina simpla beskrivningar kan åminnas att de också har haft något liknande i sina akvarium.. samt att jag skulle vilja veta om det är någon mer än jag som inte alltid är sugen på att stoppa ner handen i karet p.g.a. någonting som ni vet att ni har men inte skulle vilja ha..

Beskrivning mask1.

Ser ut som en helt vanlig borstmask men uppskattningsvis (minst) 20-30 cm beroende på hur mycket den sträcker på sig.. såg bilder här för rätt längesedan på en mask som liknade den.

Beskrivning mask2.

En mask som mer eller mindre liknar en tusenfoting.. den klättrar på vägen och ser ut att äta alger.. eller så vill den bara upp och ut ur akvariet. Den har ett platt huvud.

Om ni har något som ni inte är så sugna på att ha i akvariet.

Vad är det isåfall??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din mask1. är den grå? Jag har en mask som ser ut som en borstmask fast är ca20-35cm lång beroende på hur lång den känner att den vill vara.

Har en smal hudfärgad mask med bruna fläckar, minst 20cm lång och dubbelt så tjock som en spaggetti. Riktigt äcklig sak som säkert inte gör någonting illa i akvariet, den är bara äcklig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är för maskar och tycker de är grymt underskattade men de kan bli destruktiva när de blir större så dessa hade jag nog plockat bort (över 20cm). Jag hade en stor borstmask (20cm) som konstant åt upp äggen för mina cleaner gobies som jag försöker odla. Den blev inte rädd för fiskarna och varje gång åt den upp äggen och skadade hanen som försökte skydda sin avkomma (såg ut som jultomten med alla borsten i ansiktet).

Jag fångade den lätt genom att lägga mat utanför grottan där den och gobieparet huserar.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall se om jag kan ta dem med en håv när de är ute och klättrar på kvällarna..

Mask nr 1 är åt det grå hållet.. och den har ju borst på sidan av kroppen.. men inte som en traditionell borstmask.

Har märkt att jag har minst 3 st sådana maskar i den storleken i mitt 112 liters så man är lite rädd när man doppar ner armen.. framförallt för att de ibland (när man limmar med delteclim) släpper ifrån sig vit geggamojja så att hela akvariet ser mjölkigt ut.. vet inte om de bara är sugna på lite humhum eller om de släpper något i självförsvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 2 ser väldigt mycket ut som de maskarna som kommer fram och "sprutar" vitt i akvariet.. har 3 st.. känns som om de skulle kunna bita mig :)

Har du din kvar? Om inte hur fick du ut den?

Min är alltid inne i en sten samtidigt som den "vädrar" i vattnet med övriga kroppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett helt gäng såna maskar. Har märkt att när jag nu matar min fisk och låter den äta från handen. Dvs ingen mat försvinner ner på botten så har de blivit väldigt många färre maskar än jag hade för ca 3 månader sedan. Men de som är kvar gör fortfarande nytta o äter upp döda sniglar etc så jag ser dem bara som rena nyttodjur.

attachment.php?attachmentid=12367&d=1171718235

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...