Gå till innehåll

Döda skivanemoner?


watter

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag börjar få problem med en massa skivanemoner, dom börjar bli rena pesten i karet. Bränner mina koraller som sitter i närheten mm. Jag undra bara om ni har några bra tips på att bli av med dom? Finns det något djur som äter dessa?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte funka att skära/skrapa bort så mycket som möjligt, sen spruta in kalciumhydroxid eller vad det nu är man använder till glasroser i resterna som sitter kvar?

Ländström berättade att han hade problem med det förr, och han löste det genom att byta ut stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte funka att skära/skrapa bort så mycket som möjligt, sen spruta in kalciumhydroxid eller vad det nu är man använder till glasroser i resterna som sitter kvar?

Ländström berättade att han hade problem med det förr, och han löste det genom att byta ut stenen.

Skrapa är nog ingen bra ide, dom är hemska. Hamnar dom bitarna på stenen så kommer det upp en ny där :P Någon som vet om det är kalciumhydroxid man ska spruta i, var köper man detta?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tar en liten kryddflaska och lägger i en tredjedel kalciumhydroxid, sådan som man gör kalkvatten med. Fyll sedan på vatten till två tredjedelar. In i mikron sedan. Värm fem sekunder. På med locket och skaka om. Värm fem sekunder igen och så vidare tills det kokar upp. Då gäller det att blixtsnabbt stänga av mikron innan det kokar över och sedan sätta på locket. Skaka om några gånger medan det svalnar och sedan är det färdigt att spruta. Jag har tagit enstaka knappar på fel plats och några skivanemoner förutom naturligtvis Aiptasia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tar en liten kryddflaska och lägger i en tredjedel kalciumhydroxid, sådan som man gör kalkvatten med. Fyll sedan på vatten till två tredjedelar. In i mikron sedan. Värm fem sekunder. På med locket och skaka om. Värm fem sekunder igen och så vidare tills det kokar upp. Då gäller det att blixtsnabbt stänga av mikron innan det kokar över och sedan sätta på locket. Skaka om några gånger medan det svalnar och sedan är det färdigt att spruta. Jag har tagit enstaka knappar på fel plats och några skivanemoner förutom naturligtvis Aiptasia.

Låter ju bra. Så du sprutar in det med en kanyl i anemonen, eller sprutar du det bara över den?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte det funkar med samma taktik som mot glasrosor.. jag råkade av misstag spruta ner en skivanemon med Joe's juice, hände inte ett skvatt med den skivanemonen.. men glasrosorna tvärdog.

Tack, då vet jag att det inte funkar med Joe´s Juice. Hade lite planer på att beställa en sånn innan :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För Aiptasia räcker det med att lägga sörjan över anemonen. Den drar in det själv när armarna dras in.

Men för skivisar och knappar behöver jag kanyl.

Jag har en extra tjock (för hästar tror jag) 1,2mm som det inte fastnar klumpar så lätt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köpa både sprutor och kanyler på apoteket - måste dock skriva på ett papper där du intygar användningssättet. Du bör nog vara myndig också :) - skicka pappa. Man bör heller inte vara tandlös - det fick jag erfara när jag försökte köpa en spruta för glasrosbekämpning strax före min käkoperation. Då blev det Cirkus :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köpa både sprutor och kanyler på apoteket - måste dock skriva på ett papper där du intygar användningssättet. Du bör nog vara myndig också :) - skicka pappa. Man bör heller inte vara tandlös - det fick jag erfara när jag försökte köpa en spruta för glasrosbekämpning strax före min käkoperation. Då blev det Cirkus :)

MVH Lasse

Ah ok, trodde man va tvungen att ha "recept" för att få köpa kanyler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Tropic marin bio calcium blandat med lite vatten och värmt micron engång för att ta bort en glasros som satt på en fraggsten, och det funkade, om det är calciumhydroxid som TM bio calcium innehåller vet jag dock inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen möjlighet att sälja skivisarna?

Finns många som söker skivisar (kanske inga bruna..)

Tyvärr går det inte för dom sitter på stenarna underst. Färgen är dass grön, inget man vill ha. Jag testa med ettika och citronjuice och jäklar vad bra det funka. Alla jag spruta in i igår är borta idag :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ingen vill ha dessa skivanemoner för dom flyttar sig med strömmen kan man säga. En lossnar och sätter sig på en sten. En månad senare är där 5 st där den lilla fastna :P Dom är helt hopplösa!

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ingen vill ha dessa skivanemoner för dom flyttar sig med strömmen kan man säga. En lossnar och sätter sig på en sten. En månad senare är där 5 st där den lilla fastna :P Dom är helt hopplösa!

mvh Emil

Som vanligt viker jag av från strömmen - och vill mer än gärna ha. Om två veckor kommer jag att vara i Skåne (till helgen). Kanske kan jag få köpa några av dig då. Man kan ju skära av dem vid "roten" med en vass kniv eller skalpell.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vanligt viker jag av från strömmen - och vill mer än gärna ha. Om två veckor kommer jag att vara i Skåne (till helgen). Kanske kan jag få köpa några av dig då. Man kan ju skära av dem vid "roten" med en vass kniv eller skalpell.

MVH Lasse

Lasse det är din turdag idag :) Jag hant inte ta alla idag så jag ha några kvar, jag har även andra skivanemoner (ricordea sort) som förökar sig enormt. Dessa kan du med få ett par stycken av ;) Om du ser den lilla gröna längst ner på bilden så är det dom jag kallar pestanemoner och dom andra är ricordeasorten. Du är varmt välkommen på ett besök, skicka mig ett pm så kan vi bestämma mer exakt där ;)

cimg0434mf0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...