Gå till innehåll

Nu ska jag pröva mig på salt istället för discusodling.


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har gått i saltvattens tankar i lite över ett år nu men mina discusar har tagit all min tid med ständiga vattenbyten och matning.

Nu har jag sålt av i princip allt i discus väg och kan tömma ur lägenheten på x antal akvarium.

Har bara ett 720liters växt akvarium kvar som ni kan se på oveb s blog.

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Tester/DSC00438.html

Förra vintern var jag med Dez3d på triton när han skulle köpa lite saltprylar till sitt kar.

Han försökte då övertala mig att starta upp ett saltkar i mitt vägg akvarium i köket.

Jag nappade inte riktigt men tanken har vuxit sig starkare och nu har jag bytt till mig en 125w aqua medic MH belysing och tänker göra ett försök med salt.

Sista tiden har jag använt karet för discus yngel men nu har det flyttat till nya hem.

Karet som är inbyggt i väggen är en 50x50x50 kub 120liter.

Karet är helt inbyggt i en vägg i köket och kan skötas från garderoben i sovrummet.

I garderoben funkar det perfekt att hänga MH lampan.

Garderoben är utrustad med en 120liters vattenberednings tunna som kanske kan vara till användning vid salt också.

Jag är en sån person som har lite svårt att förberede mig allt för mycket innan jag börjar med något det var lika med discusarna eller mitt fotograferaden som var ett stort intresse innan.

Jag får ta problemen när de uppstår annars är jag inte motiverad att läsa på! :-)

I dag ska jag åka till Triton och köpa in lite saker om de har hemma vill säga.

Det som står på inköpslistan är en skummare och en osmos och salt och tester.

Jag hade tänkt mig en skummare som skulle hänga på karet men karet är limmat av A-lagret och har en glaslist på ca 3cm runt om i hela överkanten.

Går det då att ha en överhängsskummare?

En annan sak som måste ordnas är en bra fläkt som ska sitta i överkant på köksväggen som kan leda ut värme från garderoben.

Just nu är den enda ventilationen den som sitter i garderobsdörren.

Har ni bra tips på lösning av ventilering av gardreoben?

bifogar några bilder om jag lyckas med det.

Mvh Lucas

framsidarv3.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Detta ska bli kul att följa. Det finns paxflektar som är helt judlösa och som har skaplig kapasitet. Senn tänkte jag på att du behöver innte köpa en skummare nu på en gång det tar i allafall en bra stund innan du har nytta av den så tänk dig för va du köper. Det finns så enormt många sorter så ta tiden till hjälp för att hitta den du vill ha är mitt råd. Då skulle jag först sattsa på lite LS och ett par cirkulations pumpar om jag vore dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Jag tror säkerligen det kan bli toppen.

Skummaren kan du mest troligt hänga på kanten ändå, lite beroende på vilken du köper, men de flesta har reglerbart insug och utlopp ifrån själva skummarkroppen.

Lycka till och välkommen till Guiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett varmt välkomnande! :-)

Jag tänker göra ett besök till Triton i eftermiddag och hoppas dom har osmos och bra ls hemma för i såfall kan jag kanske köpa sten senare i veckan då man har lite osmos vatten färdigt.

Det suger verkligen för jag hade en aquatic nature 190liter osmos och ms mätare som jag använde tre ggr till discusarna som jag sålde för 2 månader sen! *suck*

Återkommer garanterat senare med en rad frågor!

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lucas och välkommet till saltvärlden, kommer sakna dig på diskusforumet! Har själv gjort en delkonvertering från diskus till salt för bara någon vecka sedan så detta är nytt för mig med. Hoppas dock kunna hålla mig kvar med diskusarna även i fortsättningen. Det finns några riktigt sjyssta puckar där också... :ler: :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen Lucas, det var ett tag sedan. Jag hoppas du finner saltvatten lika givande som dom andra desertörerna från diskus o växtsidan.

Btw har du bara 500 liter sött? fick för mig att du mätte dina volymer i kubik?

Mvh NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Discusforumet kan jag nog inte riktigt slita mig ifrån men jag kommer nog trappa ner en del!

Nåväl då har man varit på Triton idag och kikat runt och man blir ju redan sugen på större. Hehe

Det blev en Aquatic nature osmos, två hydor pumpar a 1500l/t och 12.5 kilo salt.

Nu tänkte jag skruva upp MH armaturen och fixa en bra ventilation, sen blir det till att fylla upp karet med vatten och i med ls så fort som möjligt. :-)

Vad för lim kan man limma ihop levande sten med?

Jag vill ha en heltäckande bakgrund med sten så man får känslan av ett massivt rev.

Vh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det bli klart för levandesten.

Jag har monterat upp 150 MH på 30cm höjd från vattenytan, samt monterat in en fläkt i väggen ut mot köket.

Det var svårt att hitta tysta fläktar för de flesta låg på ca 40db men jag hittade en som låg på 26db vilket fortfarande är en lite för hög ljudnivå men det får duga till att börja med.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor diameter på fläkten behöver du?

En 120mm fläkt som är väldigt tyst som ligger på 17dB kostar inte mer än ett par hundra kronor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325742

Finns tystare modeller också:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325741

Iofs inget högt varvtal, men för att hålla fukt och den mesta värmen ute så skulle jag tro att det räcker.

Det går att koppla dessa till en mobilladdare eller annan strömförsörjning för att få ner varvtalet och därmed ljudnivån ytterligare, men tänk på att kylförmågan samtidigt minskar.

*Edit: Hittade en 140mm fläkt för en relativt billig peng också: http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1318

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lucas och välkommen över till den mörka sidan... ha ha ha : )

Ser mycket intressant ut! Som laggeman säger har du fina tysta fläktar som du kan driva med batterieliminator från biltema som kostar 49 kr.

Skummare kommer passa väl i ditt kar, dock verkar det vara lite med plats i ditt "skåp"? så mät o kolla vad för slags plats du har o fråga här om skummare, så hittar du snart en skummare, alt ha undertill?

Mer bilder o kör på bara!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lukas!

Vad kul att se dig här!

Du har väl inte sålt alla diskusar?:smiley3: För min del finns det inget som slår en diskuslek! :) Du kommer väl på nästa bollis möte? Leffe från triton ska hålla föredraget! Blir jättespännande!

MVH. Irene

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leffe från triton ska hålla föredraget! Blir jättespännande!

MVH. Irene

Håller med, bara att se Leffe -respekti högform vore värt ett års medlemskap !!!

Varför är vi vi sämre (???) på sånt norr om stan ??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, bara att se Leffe -respekti högform vore värt ett års medlemskap !!!

Alla som är intresserade är välkomna! Du behöver inte vara medlem! Det är tillåtet att vara med på ett möte som gäst! Du kommer garanterat att vilja bli medlem om du kommer iof.. Vi har jättekul på våra möten. Det spelar väl ingen roll att du bor på "fel" sida om stan :ler: ? Jag får ju åka ända till Täby varje gång jag ska handla något!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå hallå!

Tipsen på fläktar var bra!

Funderar dock på att om det går att reglera hastigheten på fläkten med någon form av dimmer anordning för i såfall lär man ju få ner den jag köpte några db för den behöver ju inte gå på högsta varv.

Andreas det stämmer det blev nog ett och annat tips till dig!

Ove inga eremiter eller andra kryp synes än, jag kanske fick något annat än levandesten? *s*

Det ska bli kul med nästa månadsmöte på Bollis för jag tror det kan bli intressant och Leffe kan ju va lugn då han snart mött halva klubben för jag har ju dragit med Shappe och Eva till Triton.

Oj tänkte inte på att det brukar vara 50-60 pers på mötena när det är som bäst.

Vi kanske kan ordna en liten saltvattensavdelning i klubben.

Jag ska försöka uppdatera med lite bilder på hur det ser ut i karet nu.

En fråga jag mätte salthalten i karet nu.

Jag gjorde en mätning i lördags innan stenen var i och då läg det på 023 och nu idag efter en liten avdunstning och sten i karet på salthalt över 026 och något däröver.

Det hade inte ens dunstat 1cm eftersom lampan ej är tänd än.

Vad kan salthalts ökningen bero på och vid vilka värden är det skadligt?

Högt som lågt.

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...