Gå till innehåll

Nu börjar det: christerns första saltvattensburk


Christern

Rekommenderade inlägg

Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta.

Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten

Arcadia 80 cm 4xT5 belysning

Deltec MCE 600

4x1000 liter cirkulationspumpar

UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk)

Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken.

Samt annat smått och gott.

Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...)

Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet kommer således att vara synligt från 3 håll genom likstora rutor. Planerar inte att ha stenkoraller och andra mycket ljuskrävande varelser men vi får väl se längre fram...

Avser att ha väldigt mycket levande sten i akvariet. Tänkte grunda med ett antal kilo död levande sten på botten och sedan fylla på med levande sten från några olika ställen för att maximera chanserna för biodiversity.

Har hört lite olika uppgifter om hur lång tid det tar för död LS att bli levande igen. Allt från 1 månad till ett år. Nån som vet?

Har hört från en del att faxekalk är bäst att ha i grunden men intuitivt tycker jag att död LS borde vara bättre.

Bakgrunden, vad blir bäst där? I sötvattensburken har jag en BTN slimline. Kanske den ljusa version av den skulla passa bra här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Christer!

4x1000L som cirkulationspump, är kanske i det klenaste laget, Hydor Koralia streampumpar är bra och prisvärda.

Hur lång tid det tar för död LS att bli levande fins det mycket delade meningar om från 1 månad till aldrig. Men det tar betydligt längre tid än en månad kan jag lova, och den blir aldrig lika levande som färsk LS från havet.

Vad som är den bästa bakrunden kan du nog bara avgöra själv, för vad är snyggast? BTN bakgrunderna har jag själv aldrig gillat, Du kan såga bitar av LS och klistra direkt på rutan.

Bakgrunder av riffkeramik brukar kunna bli riktigt snygga,

Själv har jag bara travat en stenhög med LS mot bakrutan.

En metod som kan passa för dig om du ska bygga en ås i akvatiet kan vara att bygga ett skelett av plaströr som du fäster stenen i för att få sten på höjden och inte så mycket på bredden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Christer!

4x1000L som cirkulationspump, är kanske i det klenaste laget, Hydor Koralia streampumpar är bra och prisvärda.

Hur lång tid det tar för död LS att bli levande fins det mycket delade meningar om från 1 månad till aldrig. Men det tar betydligt längre tid än en månad kan jag lova, och den blir aldrig lika levande som färsk LS från havet.

Vad som är den bästa bakrunden kan du nog bara avgöra själv, för vad är snyggast? BTN bakgrunderna har jag själv aldrig gillat, Du kan såga bitar av LS och klistra direkt på rutan.

Bakgrunder av riffkeramik brukar kunna bli riktigt snygga,

Själv har jag bara travat en stenhög med LS mot bakrutan.

En metod som kan passa för dig om du ska bygga en ås i akvatiet kan vara att bygga ett skelett av plaströr som du fäster stenen i för att få sten på höjden och inte så mycket på bredden.

Skönt med lite support. Undrar vad Madame kommer att säga? Inte heeelt säkert att hon är lika stödjande som människorna som rör sig här på forumet.

Du har rätt med cikulationen. Tänker ha dessa som bas men funderar på att komplettera med Tunzes 7000litare med "vågfunktion". Hoppas det blir lite mer pulserande liv i burken då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör också dem som gillar att använda LS som bakgrund. Om du vill ha brant lutning på din LS mot bakväggen kan du bygga som en stege av glas som du sedan fäster LS i med hjälp av buntband. Om du inte fäster den när det är högt och brant är risken att det rasar för dig!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt Christer!

En metod som kan passa för dig om du ska bygga en ås i akvatiet kan vara att bygga ett skelett av plaströr som du fäster stenen i för att få sten på höjden och inte så mycket på bredden.

Hur menar du här? Nått i stil med detta (sett från sidan)? Silikonlimmat?

0

000

000000

Äsch! Mjukvaran vägrade acceptera det triangelformade upplägget men nollerna enl ovan samt lika mycket spegelvänt

Är inne och inspireras av Reefcentrals "Tank of the Month". Helt otroliga grejor där! Finns det svenska tankar som matchar dessa monstruösa burkar?

MCE600 går det också att koppla ozon till. Är detta värt att göra? Finns det någon förgiftningsrisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inne och inspireras av Reefcentrals "Tank of the Month". Helt otroliga grejor där! Finns det svenska tankar som matchar dessa monstruösa burkar?

MCE600 går det också att koppla ozon till. Är detta värt att göra? Finns det någon förgiftningsrisk?

1: Visst finns det Svenska burkar som är underbara

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7989

2: Värt.. Beror på dina kommande vattenvärden (FO - high stocking etc).

farligt.. Där tvistar de lärde. Vet vissa som bränner på för fullt medans hos andra det inte får komma innanför dörren.

Sök på ozon så kan du bilda dig en uppfattning.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8502

Okej den sista länken var inte så seriös.. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...