Gå till innehåll

Vad menas med unionskoppling på PVC-delar?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Som frågan i topic så är jag lite undrande över vad detta är för något, då jag nu är i färd med att beställa lite rördelar till mitt nya kar.

Om någon har en sprängskiss på en unionskoppling så hade jag varit tacksam. Har hittat någon, men som dessvärre var allt för liten för att jag skulle kunna uppfatta vad det var på bilden.

Tack på förhand!

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en koppling en mutter och en gjänga som man bör ha ifall man skall koppla isär sina PVC delar. Tycker själv det är otroligt smidigt att ha detta

koppling_lim_ritn.gif

En sådan här kan användas om man vill skruva fast PVC rör på en Deltec UVC enhet och inte använda de som följer med då man köper den som man sätter in slang på

Man tar helt enkelt den del med "muttern" och skruvar på UVC enheten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till i ditt sökande Björn, hoppas du finner vad du söker så småningom! :)

Lät föga hoppfullt... :ler:

Nej jag är nästan inne på att bara ge sjutton i gängen som sitter på och helt enkelt limma fast ena delen på en union-koppling, med samma innerdiameter, och bara skita i det. Känner inte för att beställa hem grejjer som jag inte har någon avändning för bara för att behöva prova sig fram.

Ingen som har Deltec UVC och bytt till union-muffar istället för dom medföljande?

Vilken dimension på unionen använde ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en smidig lösning i sig. Limma på skarvdelen från kopplingen på UV-C't och sedan kan du ju koppla isär det utan bekymmer ändå ju.

Har själv ett Deltec 39W som jag kan mäta på när jag kommer hem ikväll ifall du behöver inner/ytter-diametern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet det står "16" på dom vita plast-slangadaptrarna på den, men gud vet vad gängen är...

Det tråkiga i kråksången är att vattnet från ett 50mm rör ska ner genom UV:n och sedan upp igen till 32mm för att gå in i skummaren. Att behöva gå ner till 16mm låter... trångt = strypning = tappad effekt. Kanske behöva köra bypass?

Skulle ena delen på en 16mm union-koppling passa direkt mot UV:ns skruvgängor vore det ju helt suveränt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort så som jag tror att du vill göra! (vill ha så lite slang som möjligt)

Det är ingen unionskopling du är ute efter utan en gängad pvc koppling med limdel på ena sidan och invändiga gänger på andra, efter denna kan du sätta en unionskoppling ( det gjorde jag) Jag har deltec 20w och till det var det 3/4 tum om jag minns rätt. Kolla på www.gpa.se och mät lite på ditt uvc så borde du hitta rätt. Om du inte gör det så hör av dej.

Mvh Daniel

Hittade det till dej. http://www.gpa.se/pdf/PVC15.PDF

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen unionskopling du är ute efter utan en gängad pvc koppling med limdel på ena sidan och invändiga gänger på andra, efter denna kan du sätta en unionskoppling ( det gjorde jag) Jag har deltec 20w och till det var det 3/4 tum om jag minns rätt.

Du är en stjärna! :smiley20:-respekt

EDIT: Jag tittar på PDF'en och finner art.nr. 226 7326 (MIFV) och 227 1435 (BIFV) intressant. Det innebär att jag får 25mm röranslutning ut och 3/4" gängen kommer att passa direkt på UV:n, inte sant? Skulle nog kunna beställa dessa av Ahlsell här i stan bara jag hittar rätt dimension.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...