Gå till innehåll

Acanthurus japonicus


Christer T

Rekommenderade inlägg

Något tåligare än t.ex. leucosternon men ännu aggressivare och lika prick-känslig.

Har inte haft någon på flera år, men jag har för mig att den var pigg på att käka nån problem-alg - minns dock inte om det var bryopsis eller vallonia.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft en nu i drygt ett halvår. Trevlig, matglad och något dominant.

Kräver en del simyta men det verkar du ha. En kul, vacker och bra fläkt i karet.

Viktigt är att du har en putsfisk alt räkor som kan hålla den ren från parasiter.

De har lätt att få det.

Bör tilläggas att jag inte har någon mer kirurg därför kan jag inte uttala mig om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Skulle man kunna sammanfatta det med att den är hyfsat härdig men något prickkänslig samt lite snällare än andra Acanthurus. En ganska bra Acanthurus att ha i ett "community" kar? Dessutom inte större än 20-25 cm? Eller har jag tolkat det väl positivt då? :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går 75 plus av den i ett kar jag har i närheten. Visserligen är det på 1400 kubik (:)) men det är en jättehärlig fisk. När några blir sura på varandra så dansar de runt i en cirkelrörelse samtidigt som de förflyttar sig i sidled. Aldrig sett någon allvarligare fight. Så har du ett hyfsat stort akvarium så kan du troligtvis ha fler än en och åtminstone här går de om inte i stim så väldigt ofta tillsammans ett större antal.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte direkt jag har bara erfarenhet från dem i vårt stora kar. Dock kan jag nog ta lite allmänna funderingar. Jag har sysslat en hel del med "rev" fiskar från både Malawi och Tanganyika sjöarna varav ett antal superaggresiva arter som i sjöarna lever i grupper (som jag uppfattar att A. japonicus också gör i naturen) men inte i stimm. Framförallt gäller det släktena Tropheus och Petrochromis från Tanganyikasjön. Gemensamt för dessa (A. japonicus, Tropheus och Petrochromis) är att du har inga direkta könsskilnader i färgerna (Vissa Petrochromisar kan ha det men exempelvis inte P.trewavase som jag själv haft). Tricket här (att få det att fungera) är att täta upp besättningen - både den egna arten och även andra fiskar. Det är inte ovanligt med ett 20 - 30 tal vuxna (13 - 16 cm) Tropheusar i 500 - 1150 liter bland de som har dessa fiskar. Gott om gömställen och "flyktvägar" bör det vara också. Det är också viktigt (åtminstone för cikliderna) att man försöker etablera hela gruppen samtidigt. Det är ganska svårt att komplettera i efterhand (fast jag vet att det har gjorts). Det bästa är också att starta med ungdjur men många besättningar har bestått av vuxna viltfångade exemplar. Jamen, säger någon 20 djur å 5-700:- det är väl att ta i. Ett tag så kostade de mest eftertraktade Tropheusarna ca 1500:- styck!!!! De som investerade i dessa hade iofs chansen att få yngel men det är inte den lättaste fisken sjukdomsmässigt. Att bägge könen har samma färger brukar betyda att fisken inte är revirhävdande utan just strövar omkring löst sammanfogad med artfränder. Om jag skulle chansa på en grupp så skulle jag nog försöka att få ett tiotal och storleken i alla fall 400 liter och ett långsmalt kar. Den här bedömningen gör jag utifrån min erfarenhet med aggresiva sötvattensfiskar som har genomgått en evolution som i stabilitet liknar korallrevsfisken. I vårt stora kar går A.japonicus omkring i små grupper och på vissa ställen går det alltid en 5-6 stycken ganska tätt. Man ser många olika beteende i ett så stort kar. Bland annat har vi ett tjugotal O. niger och åtminstone 10 - 15 av dem tillbringar mer än 80 % tid i en volym som skulle motsvaras av ett kar på ca 1 kubik just framför och över en viss sten - och ingen aggresivitet. Jag kan säga att vi tidigare försökt att etablera enskilda tryckare och kirurger i vårt stora hajkar men det var först när vi målmedvetet satsade på ett större antal av varje art som det fungerade bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, hävdar fortfarande att den är tar medaljplats bland bråkstakarna - blir max 20cm och kräver mycket simutrymme.

"stim" av acanthurus-"vilkensomhelstavdomicus", är nog bara att glömma om man inte förfogar över en typ 5kubiksburk eller större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, hävdar fortfarande att den är tar medaljplats bland bråkstakarna - blir max 20cm och kräver mycket simutrymme.

"stim" av acanthurus-"vilkensomhelstavdomicus", är nog bara att glömma om man inte förfogar över en typ 5kubiksburk eller större.

Du har säkert rätt - det enda jag förmedlade var erfarenheter av fisk som ansågs vara omöjliga att ha i befiskade akvarium förr i tiden och det man har gjort för att få det att fungera. Jag vet inte om det är översattbart till Acanthurus spec. men själva idéen var att begränsa antalet "fria" liter per individ. Om jag nu skulle få för mig att försöka så skulle jag faktiskt (och det är jag personligen) hellre försöka med 10 i ett femhundra liters än 20 i ett 5 kubiks! Men jag kan ha fel - det har hänt förr.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir litet ledsen när jag ser sådana argument.

Vill du aggresiva fiskar - skaffa så många att chefen i karet inte kan hålla reda på mobbingoffret.

Jag har sett det när det gäller Malawi och Tanganjikafisk och även när det gäller odling/försäljning av saltvattensfisk.

Har du tillräckligt många slåss de inte längre.

Vad innebär det i verkligheten? Jo enligt min åsikt innebär det att man packat t.ex kirurger så tätt att det är lönlöst att försöka försvara ett revir tillräckligt stort för att kunna föda dig. (Med alger eller annat).

Hur tror du de fiskarna trivs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på hur fisken lever i naturen. En del cichlider i Malawi men kanske framför allt Tanganyika bildar ju naturligt stora grupper på sin lilla levnadsplats. Jag har också sett bilder på hur A leucosternon bildar stora grupper.

Jag har också sett skräckexempel: På ett amerikanskt forum var det en kille som tyckte han lyckats stävja aggressiviteten bra i sitt Malawikar. Jag kommer inte ihåg antal nu men säg att han kanske hade 50-60 ganska stora cichlider i sitt 500 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig - skall vi lägga moraliska aspekter på det sätt som du gör så skall vi sluta med hobbyn helt och hållet vad gäller aggresiva fiskar (vilka de flesta är på ett eller annat sätt). Frågan här var hur man bäst håller en viss typ kirurger i grupp och hur stort kar man behöver. Jag drog då några erfarenheter av likfärgade ej parbildande fiskar som lever på liknande sätt i naturen. Erfarenheter som du själv användt när du odlade malawi och tanganyika. Jag tror inte du hade tropheus parvis i 720 liters kar eller hur. Jag vet heller inte vad gäller den typ av mycket aggresiva fiskar om det faktum att man måste ha dem i relativt stora grupper i normala kar för att de skall leka och fortplanta sig är ett tecken på att de inte mår så bra eller tvärtom. Ett mobbingoffer som dör på grund av att man inte tagit hänsyn till aggresiviteten och hur man skall fördela den vet jag heller inte om det tyder på så bra fiskhållning och att de mår så bra. Frågan var här hur man bäst håller den typ av fisk som A. japonicus är om man vill ha mer än en. Min åsikt där är att skall man försöka att ha mer än en så skall man ha så många att aggresiviteten fördelas på många individer som möjligt annars kan man lika gärna vrida nacken av fiskarna när man får dem. Jag tror heller inte att A.japonicus har individuella födosöksrevir i naturen, den typ av fisk som har det brukar ha olika färg på vuxna och ungfiskar samt ibland har även könen olika färg. I och med att vi fångar fisk och sätter dem i små akvarier så gör vi våld på naturen och ändra alla fiskars beteende. Om vi inte tog hänsyn till olika faktorer som gör att fisken överlever och växer i vår vård så gör vi fel. Vad skall man svara på frågan om det går att ha fler än en A.japonicus i ett kar? Enklast är väl och säga nej men jag är inte säker på att det är hela sanningen. Föreslår du folk att ha en Anthias av varje art i ett akvarium eller att inte ha dem alls? De flesta Anthiasarter leker på frivatten och behöver åtminstone några meters höjd för att deras naturliga beteende skall komma fram. Skall det gå bra med de flesta anthiasarter så bör du ha en hel grupp, samma gäller en så enkel fisk som grön chromis. Mitt svar till både Christer och Pwin var att om det överhudet taget skall fungera med flera A. japonicus så bör det vara en mindre flock på 8 till 10 djur, kanske fler.

Greger jag känner inte till Sohalen men min övertygelse är ändå att om det skall lyckas med flera så är det ingen idée att dutta med några stycken utan det bör vara en hel grupp om du överhuvudtaget skall kunna ha flera än en. Könsmognaden är iofs en sak - jag känner inte till Sohalens lekbeteende och vet inte om den är revirhävdande i leken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugnt å fint nu gubbar, jag vet inte heller säkert.

Jag provade för 5-6 år sedan med 7 små (4-5cm) Z.xanthurum (som då anses vara mycket fredligare än acanthurus) i en typ 1200liters burk, alla släpptes i samtidigt men det uppstod mycket snabbt en hackordning och en efter en fick plockas ur.

Efter 7-8 månader så var dom 4, varav en alltid lite blåslagen - sen köpte jag ett sjöäpple........

Så tyvärr fick jag aldrig reda på hur det skulle gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det för min del inte aktuellt med fler än en men vik gärna ut er i tråden. disskusionen är intressant.

Vill ni även spekulera lite runt om det skulle kunna bli ett problem mellan A japonicus och Naso elegans pga att till viss del i färgsättningen är lika så är jag tacksam?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något tåligare än t.ex. leucosternon men ännu aggressivare och lika prick-känslig.

Har inte haft någon på flera år, men jag har för mig att den var pigg på att käka nån problem-alg - minns dock inte om det var bryopsis eller vallonia.....

Greger,

Jag tror att du hade ett ovanligt elakt exemplar. Nu har jag frågat runt lite på andra forum samt hittat lite info i en bok. Slutsatsen blir nog att den är bland dom snällare Acanthurus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ni även spekulera lite runt om det skulle kunna bli ett problem mellan A japonicus och Naso elegans pga att till viss del i färgsättningen är lika så är jag tacksam?

beror nog på där oxå, jag har en lituratus sen tidigare men dom tittade knappt på varandra när jag släppte i japonicusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger,

Jag tror att du hade ett ovanligt elakt exemplar. Nu har jag frågat runt lite på andra forum samt hittat lite info i en bok. Slutsatsen blir nog att den är bland dom snällare Acanthurus.

:-) jo don efter person heter det ju!

- men jag vet flera med samma erfarenhet som jag av japonicus, så man ska nog ha lite tur också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket att svara på från Lasses inlägg ovan.

1. Jag har aldrig varit någon hängiven Tropheusodlare. Som mest hade jag tre grupper i två 600 liters kar + yngel i tre - fyra kar. Hackkynglingar fick jag ständigt plocka ur grupperna och sätta enskilt i Malawikar. När jag hade två till tre sådana läkta och uppmatade inredde jag om karet och satte tillbaka dem. Jag tyckte aldrig att det var riktigt roligt med Tropheus för det var ett sånt j - la jagande hela tiden.

2. Malawi har jag odlat litet mer och med större nöje men min tyngdpunkt när det gäller ciklidodlandet låg på Sydamerikanare, Mellanamerikanare och som tredje dvärgciklider. Mellan- och sydamerikanare på 15 till 20 cm gick bäst med ett till två par i 600 till 720 liter. För Geophagus är det nästan ett krav med ett par per kar.

Om vi går tillbaka till Acanthurus - kirurgerna så är det bara Triostegus som inte är revirhållande.

De andra är revirhållande. Somliga enskilt och andra parvis. Några arter är inte revirhållande hela året men de flesta har födorevir året om som vuxna. (Enskilt eller i par).

Reviren varierar från en radie på en meter ungefär upp till 25 meter för A. sohal och lineatus. Jag tror ett akvarium ofta uppfattas som en del av ett revir. Har man två akvarier intill varann och fiskarna snurrar mot glasrutan för att komma åt att jaga bort fiskar i karet intill uppfattar de nästa kar som en del av reviret. Men andra arter bryr sig inte mycket om fiskarna i karet intill som då uppfattas som nästa revir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig

I det stora hajakvariet har vi haft 70 + av A.japonicus. Det är väl inte att överdriva att säga att jag glott en del på detta kar även om jag inte jobbar med fisken. Jag har inte en enda gång sett A.Japonicus hålla något revir - istället så går de i stora grupper på Tropheusvis. Lineatusen som går i samma kar (ca 40 - 50 stycken) visar heller inget revirhållande utan går enskilt i vattenkolumnen och käkar bakteriefilm som rivits bort från filtren. (För er som inte vet är detta kar på 1.400.000 liter)

Bilder jag sett från naturen visar också stora grupper av olika Acanthurusarter. Det vore intressant och veta vart dina uppgifter om framförallt konstant parbildandet hos acanthurus kommer ifrån - och vilka arter det gäller. Skall kolla med ett par grabbar som dykt mycket på lokaler där A.Japonicus finns.

Tillbaka till grupplevande andra fiskar - kontentan är dock (även om du inte gillade fisken i sig) att du inte höll Tropheusarna parvis utan i grupper för att åtminstone minska agressiviteten. Att du sedan höll parbildande ciklider i ensamma par är en annan sak - det har jag gjort också. Däremot har jag inte uppfattat A. japonicus som en parbildande fisk (varken vid lek eller icke lek).

Greger - förfasa dig inte över min och Stigs ton mot varandra - då skulle du hört de lördagar som jag och Stig hjälpte Stefan i Växjö i hans butik. Då var det fart - nu har vi båda blivit två lite äldre och slöare gentlemän.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...