Gå till innehåll

Phyto via doserpump?


samsung12

Rekommenderade inlägg

Jag har en doserpump över och då tänkte jag att det kanske går att dosera phytoplankton till akvariet med den.

Det jag matar med nu är DT:s live phyto

http://www.aquapro2000.de/Fish_Food___Technique.48/Fish_food.193/coral_food___plancton.293/DT_s_Phytoplankton_Premium_Reef_444ml.1898.html?osCsid=e4b56db8b53f2a8de37093164e1ebf96

Dock så skall man väl ha den i kylen för att inte begr. hållbarheten.

Hur är det med Phytofeast LIVE, skulle man kunna späda den och sedan använda doserpump för att skopa över lite varje dag.

Och ja, jag vet att man kan mata manuellt.....

Helst skulle jag vilja slippa att odla själv och köpa något färdigt. Hur är hållbarheten på Phytofeast LIVE?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock värt att tänka på om du odlar själv är ju salthalten som kommer stiga långsamt hela tiden såvida du inte cirkulerar ut samma mängd hela tiden. Skulle nog kört med koncentrerat/utspätt i vattenpåfyllningen om det hade gått att lösa smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, kollade på grotechs men den är för dyr anser jag samt att det blir ännu mer tekniska prylar som måste underhållas.

Jag funderar vidare....I värsta fall kanske man kan bygga en egen phyto breeder.

Säg till om du skall köpa Transparent 220mm PVC rör så hänger jag med på att bygga en sådan här mixer oxså ;)

Breeder20200[1].jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jo men du måste ju ändå ha en pump som förflyttar phyton till karet. Det finns ju billiga lyftanordningar som du kan koppla till en luftpump och en timer. Om du kör en som även går från akvariet kan du även korrigera så att salthalten är konstant eller kanske köra en från nyblandat vatten (kanske med näring i redan) in till phytoodlingen. Eller varför inte alla tre? Har inte själv provat något liknande men det skulle nog fungera om man mekar lite (förutsätter nog att vattenbehållarna/odlingen är nära karet/vattenytan). Det är nog det billigaste alternativet skulle jag tro. Bara en tanke.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två doserpumpar som jag inte använder och tänkte att jag skulle kopiera grotechs systemlösning men inte använda deras dyra reaktor. Tänkte använda aquamedica fast jag vet inte hur anslutningarna är på den.

En doserpump som pumpar näring till reaktorn och en som pumpar över phyton till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen hade jag inte pumpat enbart näring till reaktorn eftersom behovet varierar stort och nog lätt blir för mycket och som lätt leder till en krasch, inte minst om man glömmer att fylla på reaktorn med nytt vatten. Jag hade istället pumpat in rent vatten med doserpumpen och tillsatt näring när jag ser att det behövs (ca två gånger i veckan). Eller också kanske jag missuppfattade grotechs lösning för det låter inte praktiskt i mina öron.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...