Gå till innehåll

Höja enbart Ph ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Jag kan se följande metoder

Natriumkarbonat (observera ej natriumbikarbonat) Förutom pH höjer du även KH i detta fall. En blandning på ca 83 % natriumbikarbonat och 17 % natriumkarbonat lär enligt Ingvar stabilisera pH på 8,3. Använder du enbart natriumkarbonat så får du prova dig fram - pH kan gå för högt väldigt lätt.

Natriumhydroxid (lut) ger enbart pH höjning och det måste man vara försiktig med.

Kalciumhydroxid (svårlösligt i vatten) är det så kallade kalkvattnet och är det som är svårast att överdosera. Är begränsat på att du ersätter ditt avdunstade vatten med det - kan bara blandas i osmosvatten. Fördel ger lite kalcium också och om du ligger högt där redan så kommer det att hjälpa till med att fälla fosfor i karet också.

För Natriumkarbonat och natriumhydroxid kan du pröva att göra stammlösningar. Säg att du löser exempelvis 20 gram i en liter osmosvatten. Skakar om ordentligt. Sen tar du en liter av ditt akvarievatten och mäter pH. Börja sedan att sakta droppa i milliliter efter milliliter i den litern och gör nya tester kontinuerligt. När du är uppe i 8,3 så vet du hur många ml du behövde av lösningen för att höja din liter dit. Översätt till din akvarievolym och ge exempelvis en fjärdedel av uträknad mängd och mät akvariets pH. På det sättet kan du sakta höja pH:t. Använder du natriumkarbonat får du också testa KH så det inte går iväg för högt.

Andra årgärder är att att ta din skummarluft utifrån (lägre koldioxidhalt). Köra skummaren bara på natten exempelvis (ingen extra koldioxid när ljuset är igång och utluftning av koldioxid under den mörka perioden då alger och zooxanteller utsöndra koldioxid).

Min favorit är kalkvattnet men kör du det redan så får du troligvis kompletera med någon av de andra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt percula hade jag en 5-liters dunk med en tappkran på, brukade lägga ner ett par matskedar pulver och sedan fylla upp med vaten, sedan lät jag det stå över natten så det la sig, och dagen efter droppade jag i detta i karet. Nästa kväll samma procedur. Det räckte väldigt länge med den metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt percula hade jag en 5-liters dunk med en tappkran på, brukade lägga ner ett par matskedar pulver och sedan fylla upp med vaten, sedan lät jag det stå över natten så det la sig, och dagen efter droppade jag i detta i karet. Nästa kväll samma procedur. Det räckte väldigt länge med den metoden.

Har dock inte tänkt dosera kalkvatten, utan använda det som påfyllnadsvatten för avdunstningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart kan man få tag på kalciumhydroxid? Är det kalciumhydroxid man använder i en kalkmixer?

mvh Emil

Ja det är kalciumhydroxid eller så kan man också använda kalciumoxid. [Kalciumoxid CaO är lika med bränd eller osläckt kalk och kalciumhydroxid får man om man blandar kalciumoxid med vatten (släckt kalk) Kalciumhydroxiden finns också som färdigt pulver Ca(OH)2]. Se min artikel om kalkvatten. Viktigt är att man blandar luftfritt och att man inte låter det stå med tillgång till luft.

MVH Lasse

EDIT. Jag gör numera så att jag tar ca 2 tsk kalciumhydroxid i en 2 liters petflaska. Fyller upp med RO-vatten ända upp. Sätter på korken och skakar. Låter flaskan stå ett par timmar till ett dygn med stängd kork. Ej löst pulver ligger på botten. Sen häller jag i försiktigt där jag har bästa inblandningen. Häller ut tills det bara är lite kvar i flaskan. Fyller på nytt RO vatten (om det finns pulver kvar i botten) Jag brukar göra detta två gånger med samma sats Kalciumhydroxid sen sätter jag en ny sats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT. Jag gör numera så att jag tar ca 2 tsk kalciumhydroxid i en 2 liters petflaska. Fyller upp med RO-vatten ända upp. Sätter på korken och skakar. Låter flaskan stå ett par timmar till ett dygn med stängd kork. Ej löst pulver ligger på botten. Sen häller jag i försiktigt där jag har bästa inblandningen. Häller ut tills det bara är lite kvar i flaskan. Fyller på nytt RO vatten (om det finns pulver kvar i botten) Jag brukar göra detta två gånger med samma sats Kalciumhydroxid sen sätter jag en ny sats.

Använder du detta som top-off vatten eller doserar du ? Så om jag har 5 liter RO-vatten i min 10l dunk så sätter jag i 4tsk hydroxid och använder som påfyllning vid avdunstat vatten ? Har ganska hög avdunstning i mitt kar, ingen risk för mättnad av kalcium eller spik av ph/kh om man kör metoden du beskriver ? Ligger dessutom perfekt i ca just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du detta som top-off vatten eller doserar du ? Så om jag har 5 liter RO-vatten i min 10l dunk så sätter jag i 4tsk hydroxid och använder som påfyllning vid avdunstat vatten ? Har ganska hög avdunstning i mitt kar, ingen risk för mättnad av kalcium eller spik av ph/kh om man kör metoden du beskriver ? Ligger dessutom perfekt i ca just nu.

Topoff vatten - du kan aldrig dosera kalkvatten eftersom du då späder ut ditt saltvatten och du måste lägga kalciumhydroxiden i osmosvatten. Det är också viktigt att du minskar lufttilförseln till ett minium eftersom det höga pH:t gör att luftens koldioxid går in i vattnet - blir bikarbonat och karbonat och fäller ut kalcium från ditt kalkvatten. Denna process är pH sänkande dessutom. Om du blandar en flaska på mitt sätt - låter den klarna och sedan blåser utandningsluft via ett sugrör så kommer du just att se en dimma som består av nyligen bildad kalciumkarbonat (kalksten). Underskatta inte luftens betydelse - därför är det ingen bra idée att blanda kalkvatten för en längre tid om man inte kan göra det i en sådan där camping dunk (en typ av kraftig plastpåse) som gör att vattnet kan rinna ut utan att luft tillförs.

När du höjer pH kommer KH att sjunka. Det är en jämvikt mellan pH, kH och Kalciumhalt.

(Den påverkas också av magnesiumhalten).

KH:t sjunker inte av pH-höjningen - tvärtom den får luftens koldioxid att gå mot bikarbonat och karbonat och därmed h ö j s KH. Vad som däremot kan hända om man höjer med kalkvatten är att kalciumet som kommer extra kan fälla ut omedelbart med i akvariet existerande karbonater och på det sättet minska KH. Därför är det viktigt att när man häller i kalkvattnet så måste det ske sakta och i ett ställe där det är mycket god inblandning av vatten (stark ström). Det skal inte ses någon kalkdimma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjs inte ph:t för mycket om jag alltid använder metoden med pet-flaskan med kalkvatten ? Blir ju som sagt att hälla i nån liter avdunstat vatten per dag.

Verkar mer avancerat än jag trodde med kalkvatten, tror jag får stå ut med dinosarna istället :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det ligger lite i det som Stig var inne på - det självjusterar sig [Det enda som skiljer oss är hur vi förklarar det :)]. Jag tillsätter ständigt ca 1 liter per dag i mitt Red Sea och jag har inte haft några för höga pH:n. Du får kontrollera och så använder du bara vanligt osmosvatten vissa dagar om det stiger för mycket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar du en liter om dagen från 2 liters flaskan och häller det i karet för att sedan fylla upp flaskan med osmosvatten igen. Eller fyller du upp den helt igen efter 2 dagar ? Hämtar mitt kalciumhydroxid imorrn så hade tänkt köra igång då, måste bara få in i min skalle helt hur jag ska gå till väga :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar fylla varannan dag och då åker nästan hela flaskan i. Varje gång jag tagit av den så fyller jag på ända upp med RO-vatten - ingen luft. När jag tagit ut ca 4 liter (2 gånger) så gör jag en helt ny sats.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varken sump eller kiselalger utan det är dinoflagellaterna jag hoppats bli av med. Har absolut perfekta vattenvärden i allting och bra cirkulation och har endast kört 6 timmar ljus om dagen sedan jag startade karet, men skiten försvinner ändå inte. HOPPLÖST !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte ph imorse när ljuset varit av hela natten, visade 7.7

Nu på dagen då ljuset är på visade ph:t 8.3

Alltså ingen som helst ide att börja köra kalkvatten utan bara stå ut med det bruna äcklet :ledsen:

Jo i högsta grad idée att köra kalkvatten. PH svägningarna beror troligvis på varierad koldioxidhalt. Jag skulle ha gjort som så att jag fyllt på kalkvatten precis innan ljuset släcks. Om jag körde med skummare så skulle jag stänga av den dagtid och köra den på max under natten. Vad som händer är att fotosyntesen förbrukar din koldioxid när ljuset är på (pH stiger) Under natten när ingen förbrukning av koldioxid finns - bara produktion av koldioxid så tvingar den ner pH:t. Har du ingen skummare så skulle jag lufta så mycket jag bara kunde under natten - men inte göra det när det finns ljus. När du har sådana här svägningar bör du kolla ditt KH - kanske försöka ligga i höga delen (upp emot 8). Prova kalkvattnet!! (minst ett par veckor)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på att använda kalkvatten när man har låg karbonathårdhet. Resultatet blir ju bara att man fäller ut kalk vid tillsatserna och på så sätt sänker karbonathårdheten. Det gör ännu större pH svängningar som gynnar cyanot mer. Med de pHsvängningarna skall du först och främst höja karbonathårdheten med bikarbonat och i andra höja pH med natriumkarbonat. pH 7,8 är faktiskt ingen katastrof men svängningar på en halv pH enhet är nära.

Jag skulle börja med en tredjedel natriumkarbonat och två tredjedelar bikarbonat.

En struken kaffesked + två till utrört i ett glas vatten när ljuset släcks tills pH är uppe i 8,0 när ljuset tänds. Droppa i vattnet i utblåset från den starkaste pumpen.

Efter en till två veckor bör pH- svängningarna lugnat ned sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkvattnet (pga det höga pH) driver upp Kh också Stig! Det är det som gör att det är oöverträffbart som metod. Men beror svägningarna på lågt KH (vilket vi inte vet - han säger på flera ställen att alla hans värden är bra) skulle jag parallellt göra som du föreslår men även använda kalkvatten. Oavsett vilket så bör han upp i pH.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. KH ökar inte med kalkvatten. KH sjunker på grund av kalkutfällning. Du har själv ritat en figur på jämvikten med kalkutfällning här på forumet som visar att så inte är fallet.

Om pH- värdet svänger så mycket är kH lågt. Annars kan inte pH svänga så. Det vet du lika bra som jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det högre pH:t gör att luftens koldioxid går mot bikarbonat och karbonat och den medföljande KH höjningen kan motverka sänkningen av KH pga kalkutfällningen - det uppstår ett jämnviktsförhållande. Jag tror det finns med i min figur. Tillskottet av kalcium är också såpass lite att om du inte redan före ligger på maxgräns så leder det inte till ökad utfällning av kalciumkarbonat (kalk) om inte både KH och kalciumnivåerna är höga redan från början. (och du förutsätter lågt KH)

Jag kan tänka mig ytterligare en situation som kan leda till sådana svägningar i pH utöver lågt KH men att lågt KH är den vanligaste förekommande anledningen till PH svägningar det vet jag - därav min frågan om hans KH.

Det viktigaste är dock att stoppa pH svägningarna - de kan vara orsaken till problemet. Där är vi nog överens om. Om du läser mitt första svar så ser du att bikarbonat/karbonat metoden finns med där. Höjer du pH under den mörka perioden så går den koldioxid som bildas av cellandningen mot karbonat (höjer KH) samtidigt som den vandringen motverkar pH-höjningen - pH och KH kommer att uppnå jämnvikt och ytterligare pH-höjning behövs. Ett lågt KH motverkar att Kalciumet fälls ut tillsammans med karbonat och så kommer det att vara tills KH stiger till en viss nivå - sedan kommer en jämnvikt att uppstå. Så visst kan du höja KH med kalkvatten - förutsatt att det är lågt från början. Men även din metod höjer KH och stabiliserar pH. Fast om KH är väldigt lågt (och pH är lågt) hade jag bara valt natriumkarbonat (struntat i bikarbonaten) i det första steget men hållet en järnkoll på KH.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...