Goranius Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Min fina stora Lineatus på ca14 cm har brutit sin stjärtfena.Det knäpper om den när han försöker använda den, så nu simmar han enbart med sina framfenor.Har försökt fånga in honom men det är stört omöjligt då han redan är uppjagad samt gömmer sig bland koraller samt stenen.Hans ben som sitter på baksfenan sticker ut på ena sidan rejält.Min fråga är alltså:Har någon varit med om något liknande eller är han körd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Lider med dig och linatusen:ledsen: Den spontana tanken jag får är avlivning,men hoppas att någon har tips och råd till dig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Har du någon bild?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Min fina stora Lineatus på ca14 cm har brutit sin stjärtfena.Det knäpper om den när han försöker använda den, så nu simmar han enbart med sina framfenor.Har försökt fånga in honom men det är stört omöjligt då han redan är uppjagad samt gömmer sig bland koraller samt stenen.Hans ben som sitter på baksfenan sticker ut på ena sidan rejält.Min fråga är alltså:Har någon varit med om något liknande eller är han körd.Är inte kunnig på området men jag har haft kirurger som slagits så det blivit stora revor i fenorna. Dom har läkt ihop förvånandsvärt fort men är ben av så är det ju säkert värre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 24 maj 2007 Dela Postat 24 maj 2007 Vår vetrinär här på guiden är i Svalbard på konferans.Han går nog inte att få tag på just nu, annars är det möjligt att han hade haft några råd att ge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 25 maj 2007 Dela Postat 25 maj 2007 Fiskar har ibland en otrolig förmåga att läka ihop så helt ska du nog inte ge upp.Att försöka fånga den gör det nog bara värre, du kan ju ändå inte behandla skadan. Mitt råd är att avvakta lite. Skulle den bli sämre så fånga och avliva. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Goranius Postat 25 maj 2007 Författare Dela Postat 25 maj 2007 Han har i varje fall överlevt natten.Tiden får väl utvisa hur han klarar detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 maj 2007 Dela Postat 26 maj 2007 Det är inte så att han fastnat och brutit sin skalpell då?om den sticker ut så kan det se ut som en "benpipa" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Goranius Postat 26 maj 2007 Författare Dela Postat 26 maj 2007 Det är inte så att han fastnat och brutit sin skalpell då?om den sticker ut så kan det se ut som en "benpipa"Jo det kanske är skalpellen men han använder inte stjärtfena alls när han simmar.Läker den tillbaka?Han ser lite piggare ut idag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 29 maj 2007 Dela Postat 29 maj 2007 Hur är statusen nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Goranius Postat 29 maj 2007 Författare Dela Postat 29 maj 2007 Samma status, han simmar som en tok fram och tillbaka.Lite orolig är man allt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 29 maj 2007 Dela Postat 29 maj 2007 den läker nog alldles utmärkt, kanske kan bli lite krokig dock...... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr_svensson Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 hur gick det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Goranius Postat 7 december 2007 Författare Dela Postat 7 december 2007 Han mår finfint!Allt läkte ihop och nu är han helt återställd, otroligt faktiskt med tanke på att skalpellen stod rakt ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 7 december 2007 Dela Postat 7 december 2007 Fiskfenor kan läka vad som helst, om inte fenroten är skadad. Fast fenorna kan bli krokiga ibland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Min lineatus lider just nu av samma sak.Har hänt innan på samma fisk, men då var det inte alla lika mycket och läkte snabbt.Men ikväll upptäckte jag att den sticker ut ganska mycket, och han simmade runt som en tok och såg stressad ut.I övrigt äter han som en gris och är tjock och fin.Får hoppas att han kan läka detta nu, min favoritfisk i karet!Vad kan det vara som orsakar en sådanhär skada? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.