Gå till innehåll

250w i 400w


joney

Rekommenderade inlägg

hallå har en 400w armatur resp en 250w armatur just nu kör jag 20000k i ena och 14000k i andra.. inte så snyggt med andra ord,hittade en 250w 14000k idag som jag hade glömt bort. skulle det funka att stoppa in den i 400w eller smäller allt då.. dum fråga kanske men elektonik e inte min starka sida. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tål lampan bara 250W så kommer det smälla om du sätter den i en 400W armatur.

Lite som att sätta en lysdiod som ska ha 1,5V på ett 9V bateri. Det yser som bara den i en kort stund, sedna blir den för varm och smäller. :) Utan någon större smäll egentligen, men den går iaf sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tål lampan bara 250W så kommer det smälla om du sätter den i en 400W armatur.

Lite som att sätta en lysdiod som ska ha 1,5V på ett 9V bateri. Det yser som bara den i en kort stund, sedna blir den för varm och smäller. :) Utan någon större smäll egentligen, men den går iaf sönder.

Hmmm, är det så? Jag kan nada om metallhalogen, men "vanliga" lampor fungerar ju inte så. Det går ju aldeles utmärkt att stoppa en 40w lampa i en sockel för max 60w.

Det fungerar iofs inte på exakt samma sätt, men jag hade ju antagit att man får använda max det wattantal som står på armaturen och att alla wattal lägre än angivet är ok.

Har inte MH själv, men rätta mig gärna om jag har fel här, annars riskerar jag att göra fel i framtiden om jag eventuellt skaffar MH.

Har ju vanliga halogenarmaturer (bygglampor) hemma och de är uppmärkta med tex 300/500W och lampan som kom med var på 400W.

Gissar själv att liknelsen med lysdiod och 9v batteri haltar vilket även min jämförelse med vanlig lampor gör.

Men som sagt, jag har egentligen ingen aning, så hoppas att ingen läser detta och gör som jag tror utan att någon som vet talar om hur det fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade iaf en vanlig halogenbelysning som jag satte fel lampa i, och den small. Men det kan vara annorlunda på dessa metallvarianter.

Strömstyrkan är självklart avgörande, och spänningen är ju den samma, så jag kan ju ha fel.

Du har antagligen rätt Martin!

Ballasten är väl avgörande om det funkar eller ej antar jag.

Sen det jag skrev med lysdioden ser jag nu är helt åt skolgen. :) Volt och watt är inte direkt samma sak. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spänningen på en tänd MH är ungefär 100 - 120 volt. Ballasten reglerar strömmen.

Så en 250w lampa med en 400w ballast smäller efter en stund.

Det var den biten som gjorde att jag inte var säker. I en vanlig glödlampa regleras ju strömen av lampan (vilket ger watten). Visste inte hur en ballast fungerade, men om det är en konstantströmsgenerator så måste man givetvis ha rätt watt på lampan. Tack för beskedet.

Blev dock nyfiken på vad som då skiljer dessa från en bygglampa. Blir till att forska lite :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...