Gå till innehåll

Hur mycket salt i vattnet?


zeke66

Rekommenderade inlägg

Ska efter många år nu som sötvattens akvarist hämta mitt första saltvattens akvarium. Och då är frågan jag har kört fram osmo vatten nu och ska blanda klart hemma hur mycket salt ska jag ha i till 10 L Vatten.. Har fått rådet på 370 g salt per 10 L Vatten. Jag kör med Aquarium Systems - Reef Crystal ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog prova med min refraktometer om du vill vara säker.

Tror oveb köpte en refraktometer från hongkong för 300 med frakt(e-bay).

Ja jag letade efter denna på e-bay men hitta inte den..Har hör rykten att det ska finnas kina gjorda..Jag hade köpt en direkt om jag hittat en på e-bay..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

370 gram per 10 liter ger en salthalt på ca 32-33 promille för de flesta salt. Detta pga att saltblandningarna i sig innehåller lite vatten, sk kristallvatten. Det är bättre att använda promillebegreppet än densiteten (1.0xx) eftersom det är temperaturoberoende.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hitta en på e-bay i hong kong och med frakt och allt så vart det 255kr..Viss skillnad mot sverige.Pwss tar 890 kr för en sådan. Därför jag inte hitta den var för att jag sökte på fel ord. Ett stort tack till dig nixon. Nu är det bara att sitta vid brevlådan och vänta. Man undrar ju hur lång tid det tar från hongkong och hit till sverige. Frakten var bara 80kr. Helt sjuk då det kostar mera att skicka denna vara inom sverige bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, naturligtvis. Tackar!

Har nu en refraktometer för 291:- inkl frakt på väg från Honk Kong! =)

Hoppas du inte gjorde som jag som hittade en bra och sedan köpte en annan .... Fick iofs en saltrefraktometer, men med en skala på 0-20%. Hade ju helre haft en som var bättre anpassad för saltvattensbruk.

Hjärnsläpp är något man skall undvika när man shoppar på eBay :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0-10% borde vara ett rimligt område och jag såg flera som sålde samma instrument. Den billigaste säljaren var den Chrilleus nämnde ovan.

Japp det var en sådan jag sett ut innan jag beställde och fick min 0-20%. Helt och hållet mitt eget fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har vi snart varsin refraktometer då med andra ord. =)

Usch, när det var såhär enkelt att handla på eBay+PayPal blir man lite lätt trippad på att vilja köpa mera saker. Huuuh.

Ja, ebay+PayPal är faktiskt oförskämt smidigt. Jag handlar där jätteofta, men brukar dra mig mer för att handla på blocket eller tradera, konstigt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...