Gå till innehåll

Flatworm - exit - behandling (tips?)


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Flatworm exit har jag använt ett par gånger och sista gången med ett lyckat resultat då jag blev av med alla samt inte blev av med några koraller eller fisk.

Nu talar jag av egen erfarenhet så inga påhopp tack!

Musslor och andra vattenfiltrerar är så klart känsligare för gifterna i dessa små djur så dessa bör man plocka ur karet och ha i ett separat kar ett par dagar efter behandling.

Det som sker är att när man häller i medlet så börjar denna ohyra att dö direkt och har man många så blir giftkoncentatet högt så nytt vatten att byta med är att rekomendera om inte ett måste, borstmaskar reagerar också på medlet har jag upptäckt då alla mina maskar kom upp ur sanden och låg och vred sig samt vissa dog till och med.

Fiskar får ju svårt att "andas" av giftet i plattmaskarna samt tappar färg av att dom mår dåligt koraller tappar färg och kan även dö om man har mycket plattmask.

Mängden medel som man ska använda är ett annan känd diskutionsämne, när jag körde sist så hade jag dubbel mängd dos som dom föreskriver det kanske var därför bortsmaskarna kände av det.

Så mina korta råd är följande samt ha redo:

1. Jobba i en vecka med att få ur så mycket som möjligt

2. Ta ur musslor samt andra känsliga djur

3. spola rent under och i levande sten med en pump samt fånga in med en håv

4. 1/3 av karets vatten-mängd redo för ett vattenbyte

5. strumpor med kol

6. sätt skummare på hög skummning

7. koppla ur övrig utrustning typ ozon, kalkreaktor

8. Öka cirkulationen i karet

9. häll i medlet och när dom börjar dö så hänger man i kolstrumpor och börjar håva upp alla som dör

10. byt vatten när man tycker att det inte finns fler att ta kål på

Lycka till!

p.s säkert glömt något men det brukar ju folk inte vänta så länge med att påpeka d.s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

bumpar denna tråd..

ja har nu försökt med alla fiskar som säga äta dessa odjur, har en nakelsnigel kvar att testa, men om det inte går funderar ja på Exit iaf..

kan man inte dosera lite mindre doser flera gånger istället? kanske kan lindra lite, så alla inte dör samtidigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel del risker med flatworm-exit - kanske mest för att de plattmaskar som dör i karet är tokgiftiga.

Testa med silikatremover istället

funkar det att köra silikatremover i ett fluidezid sandfilter? borde ju funka på samma sätt som Deltec Fr509.. eller e ja helt ute på åkern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...